Wielkość A A A
Kontrast A A

DLA NAUCZYCIELI

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
TRAMPOLINA DO KINA na żądanie
|

Objazdowa pracownia filmowa

Zajmujemy się edukacją filmową, wspieramy artystyczne projekty filmowe, kształtujemy świadomą publiczność. Organizujemy liczne programy warsztatowe dla dzieci i młodzieży: Trampolina do Kina, SKOK W DOK, rodzinne warsztaty połączone z pokazami filmowymi oraz od 2023 roku Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC. Przygotowaliśmy serię „Niezbędników filmowych” dla szkół podstawowych i średnich: są to filmy i materiały edukacyjne – praktyczne, darmowe narzędzie dla nauczycieli i rodziców, które pełni wiele przydatnych funkcji. Pomaga w prowadzeniu lekcji, inspiruje do rozmów o sprawach nie zawsze łatwych i oczywistych, uczy obcowania z filmem, a przy tym realizuje podstawę programową. Część filmów jest dostępna na platformie ► vod.warszawa.pl

Opracowaliśmy także ofertę warsztatów, która może być realizowana zarówno w naszej siedzibie, jak i z powodzeniem w szkołach i placówkach oświatowych. To TRAMPOLINA DO KINA NA ŻĄDANIE. Zapraszamy przedszkola, szkoły podstawowe i średnie do współpracy. Możemy przygotować dla Państwa praktyczne warsztaty filmowe, projekcje połączone z warsztatami z kultury filmowej i szeroko pojętej psychoedukacji, zrealizować je w Studiu U20 (Al. Ujazdowskie 20, Warszawa) lub w Państwa siedzibie. Proponujemy Państwa uczniom i uczennicom udział w jednym z oferowanych przez nas warsztatów tematycznych.

Warsztaty są prowadzone przez doświadczonych edukatorów i twórców filmowych, stałych współpracowników Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz innych instytucji związanych z edukacją filmową i psychoedukacją.

1. ODKRYWCY ANIMACJI – PRAKTYCZNE WARSZTATY ANIMACJI POKLATKOWEJ

ODBIORCY: Dzieci w wieku przedszkolnym (5–6 lat) i uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII)

OPIS: Dzieci i młodzież będą filmowcami amatorami. Jak zostać filmowcem w jeden dzień? Podczas warsztatów dzieci i młodzież poznają podstawy tworzenia animacji poklatkowej, nauczą się budować scenariusz, zrobią storyboard,  własnoręcznie  zaprojektują  scenografię i stworzą bohaterów. Stosując tradycyjne techniki animacji (wycinanka, plastelina, piksilacja), uczestnicy wyreżyserują własny film animowany na dowolny temat oraz zgłębią tajniki pracy dźwiękowca. Po spotkaniu wszyscy otrzymają swój zmontowany i udźwiękowiony film. Uczestnicy spotkania uczą się podstaw animacji poklatkowej, tworzenia iluzji ruchu oraz animacji w domowych warunkach.

2. FILMOWA ROZGRZEWKA – PRAKTYCZNE WARSZTATY FILMOWE

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: Jak to jest być filmowcem? Jak w kilku kadrach wy- kreować zupełnie inny, magiczny świat? I do tego jeszcze w nim zagrać? Na te oraz wiele innych filmowych pytań poszukamy odpowiedzi podczas praktycznych warsztatów filmowych, w ramach których zrealizujemy scenę ze wspólnie wybranego filmu lub książki. Spotkanie będzie pretekstem do nauki nowej formy sztuki, pobudzenia pasji twórczych i technicznych oraz nauki organizacji projektu grupowego. Potrzebujemy wszelkiej maści filmowców, ktoś musi zagrać, inny zostać reżyserem, operatorem, dźwiękowcem, ktoś musi zadbać o scenografię i kostiumy – w naturalny sposób uczniowie wybierają odpowiednie dla siebie funkcje.

3. FILMOWY ZEGAREK. PRAKTYCZNE WARSZTATY FILMOWE

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy V–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: „Filmowy zegarek” to praktyczne warsztaty filmowe, które w dość intensywnej i skondensowanej formule dają możliwość pogłębienia umiejętności filmowych i ich świadomego stosowania. Poznamy tajniki kadrowania, filmowania i montowania materiału filmowego. To także ćwiczenie, w którym grupa uczniów sprawdza się jako zespół, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych kompetencji. Ostatecznie „Filmowy zegarek” pokazuje, że wszystko może być inspiracją do zrobienia filmu. Jeden uśmiech, słowo lub przedmiot, który poniesie filmową opowieść. Wszytko zależy od twórców.

4. JAK CZYTAĆ FILM. PODSTAWY ANALIZY FILMOWEJ

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy VI–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: Warsztaty stanowią wprowadzenie do najważniej- szych pojęć z obszaru formy i techniki filmowej. Uczniowie dowiedzą się, jak wykorzystywać poznane środki filmowego wyrazu w różnorodnych metodach analizy dzieł audiowizualnych. Dla szkół ponadpodstawowych program jest rozszerzony o warsztaty z podstawowych technik tworzenia wideoeseju jako współczesnej formy analizy i krytyki filmowej. Zajęcia z czytania filmu są świetną okazją do rozwijania umiejętności spoglądania w sposób pogłębiony także na inne dzieła kultury.

5. FILMOWY WEHIKUŁ EMOCJI. WARSZTATY FILMOWO-PSYCHOEDUKACYJNE

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: Z doświadczenia wiemy, że czasem trudno rozpocząć rozmowę z uczniami na istotny w danym momencie temat. Łatwiej to zrobić, wychodząc od filmu, który angażując emocjonalnie widza, skłania go do refleksji i podzielenia się swoją perspektywą. Przygotowaliśmy kilka propozycji tematycznych warsztatów psychoedukacyjnych, związanych z rozwojem kompetencji społeczno­emocjonalnych, wspieraniem integracji klasy/grupy oraz profilaktycznie wzmacniających poczucie sprawczości młodych ludzi. Tematy naszych spotkań koncentrują się wokół ważnych dla dzieci i młodzieży spraw. Punktem wyjścia do rozmowy są filmy fabularne, dokumentalne i animowane, tak by przy okazji pokazać uczniom różnorodne formy filmowej opowieści. Nauczyciele mogą wybrać jeden z pięciu tematów bądź zamówić cykl warsztatów.

6. SKOK W DOK. WARSZTATY W OPARCIU O FILMY DOKUMENTALNE DLA MŁODEGO WIDZA

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (IV–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: Wierzymy w moc filmów dokumentalnych dla młodej widowni, w ich różnorodność w pokazywaniu punktów widzenia i szerokiego spektrum emocji. Zapraszamy na pokazy filmów dokumentalnych połączone z pracą warsztatową na bazie obowiązującej podstawy programowej. Wybór tematów i filmów ustalamy indywidualnie. Podstawowym celem zajęć jest rozpoczęcie dialogu w oparciu o problem przedstawiony w filmie oraz rozpoznanie, czym jest film dokumentalny, jak można go analizować i o nim rozmawiać. W trakcie warsztatów dowie- my się, czym charakteryzuje się ten gatunek filmowy, od specjalistki w tym temacie – reżyserki Katarzyny Lesisz. W ramach spotkania jest też możliwe przeprowadzenie krótkich praktycznych ćwiczeń filmowych.

7. DOKUMENTALNY NIEZBĘDNIK FILMOWY

OPIS: Zapraszamy na warsztaty filmowe w oparciu o jeden z 10 filmów wchodzących w skład „Dokumentalnego niezbędnika filmowego”. Wybrane przez nas obrazy nie tylko realizują funkcję poznawczą, lecz także przyczyniają się do kształtowania i pogłębiania kompetencji społeczno­emocjonalnych uczniów. Film dokumentalny pozwala uważniej oglądać otaczający nas świat – w prawdziwych kształtach i barwach, bez manipulacji i przekłamań. Z naszych do- świadczeń wynika, że jest też bardzo efektywnym narzędziem do pracy dydaktycznej i pretekstem do poruszania ważnych tematów, takich jak relacje rodzinne i rówieśnicze, stereotypy kulturowe, wyzwania związane z niepełnosprawnością, emigracją, kryzysem klimatycznym. Spotkanie jest też pretekstem do pokazania tej specyficznej formy filmowej opowieści, jakim są dokumenty. Proponowany przez nas model warsztatów łączy w sobie elementy psychoedukacji z wiedzą na temat pojęć dotyczących formy filmowej. Do każdego filmu przygotowaliśmy materiały edukacyjne oraz powiązanie z podstawą programową.

8. NIEZBĘDNIK FILMOWY DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

OPIS: Zapraszamy na warsztaty filmowe w oparciu o jeden z 10 filmów wchodzących w skład „Niezbędnika filmowego” dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Obrazy zostały pieczołowicie dobrane według klucza „młodzi o młodych”, poruszają istotne dla młodzieży kwestie (relacje rodzinne, konflikty z rówieśnikami, uzależnienia, życie codzienne w dobie mediów społecznościowych). Są wśród nich zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne oraz animowane, wielokrotnie nagradzane na festiwalach filmowych. Proponowany przez nas model warsztatów łączy w sobie elementy psychoedukacji z wiedzą na temat pojęć dotyczących formy filmowej. Do każdego filmu przygotowaliśmy materiały edukacyjne oraz powiązanie z podstawą programową.

9. W POSZUKIWANIU EMPATII I DOBRYCH RELACJI – WARSZTATY PSYCHOEDUKACYJNE

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy V–VIII) i uczniowie szkół średnich.

OPIS: Warsztaty skupiają się wokół interaktywnego filmu „Dzieci maharadży, czyli fajna ferajna w Indiach” (reż. Tomasz Stankiewicz) i obecnego w nim wątku niesienia pomocy. Film opowiada niezwykłą historię 10­letniego Wiesia, jednego z tysiąca polskich dzieci, które z piekła II wojny światowej ocalił indyjski maharadża Jam Saheb Digvijay Sinhji. W pierwszej części zajęć zajmujemy się pozytywnymi aspektami fabuły filmu. Wykorzystujemy ćwiczenia związane z rozpoznawaniem i zarządzaniem emocjami oraz analizujemy własne doświadczenia. Następnie młodzież wspólnie opracowuje plan udzielenia wsparcia wybranej osobie lub grupie osób. Po trzech tygodniach spotykamy się na drugą część warsztatów, podczas której podsumujemy, jak z wykorzystaniem dostępnych młodym osobom zasobów udało się osiągnąć wyznaczone cele. Drugiemu spotkaniu będą towarzyszyły warsztaty psychoedukacyjne z elementami warsztatów wielokulturowych.

10. WAJDA NA ŻĄDANIE. Z NAMI ZGODA – warsztaty teatralno-psychoedukacyjne na podstawie „Zemsty” – komedii Aleksandra Fredry i jej ekranizacji filmowej Andrzeja Wajdy

ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy VI–VIII) i uczniowie szkół średnich (klasy I–III).

OPIS: Warsztaty łączą w sobie elementy teatru improwizacji i czerpią z tradycji gier sensytywnych, zabaw interakcyjnych stosowanych w rozwijaniu potencjału grup z sobą uczących się, współpracujących. Pozostają jednak spotkaniem psychoedukacyjnym i tym samym wpływają na rozwój kompetencji społeczno­emocjonalnych uczestników. Warsztaty są inspirowane „Zemstą” Aleksandra Fredry, wykorzystują w działaniach fragmenty tego utworu literackiego i filmu Andrzeja Wajdy. Głównymi celami warsztatów jest integracja grupy, wzrost zaufania i otwartości wobec swoich kolegów/koleżanek oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych i kooperacyjnych.

 

INFORMCJE O ZAPISACH

Wszystkie warsztaty mogą zostać przeprowadzone jednorazowo bądź jako cykl 3 lub 5 warsztatów.

Cennik: 500 zł – warsztaty 90 min (2 godziny lekcyjne)
600 zł – warsztaty praktyczne oraz warsztaty 135 min (3 godziny lekcyjne) i dłuższe

Szczegółowe informacje oraz rezerwacje:
Monika Górska
mgorska@ckf.waw.pl
tel. 797 936 336

Dział Edukacji
Studio U20
Al. Ujazdowskie 20
00-478 Warszawa
trampolina@ckf.waw.p

 

wróć do listy