Wielkość A A A
Kontrast A A

FESTIWAL LET'S DOC

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
SEMINARIUM DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW
28-10-2023 09:30
|

HIGIENA CYFROWA - wykład i POKAZ FILMÓW : „INSTAGRAMOWA RODZINA”, „#HEJT”, „DOPAMINA”.

Internet, smartfon, media społecznościowe – żyjemy w epoce nowych sposobów i narzędzi komunikacji. Dzięki nim porozumiewamy  się i pracujemy  szybciej i intensywniej, ale płacimy też za to cenę. Słyszymy o hejcie w internecie, o uzależnieniach. Podczas seminarium porozmawiamy o tym, jak mądrze  korzystać z narzędzi cyfrowych, nie popadając w uzależnienia a także obejrzymy filmy, które pokazują  młodych ludzi w dzisiejszym świecie nowych mediów.

RAMOWY PLAN WYDARZENIA:

09:30 – 9:40 – rozpoczęcie seminarium

09:40 – 11.20 – pokaz filmu „Instagramowa rodzina”, reż. Susanne Regina Meures, 98 min.

11.20 – 11:40 – przerwa

11:40 – 13.00 – Higiena cyfrowa – wystąpienie dra Macieja Dębskiego z Fundacji Dbam o Mój Zasięg

13:00 – 13.30 – przerwa

13:30 – 14:15 – pokaz filmu „#Hejt”, reż. Eef Hilgers, 16 min.

                        – pokaz filmu „Dopamina” zrealizowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, 15 min.

                        – prezentacja oferty edukacyjnej  CKF im. Andrzeja Wajdy (Dokumentalny Niezbędnik Filmowy) oraz  WCIES.

 

„Instagramowa rodzina”, film dokumentalny, reż. Susanne Regina Meures | Szwajcaria 2022 | 98 min.

Bycie influencerem to marzenie wielu nastolatków i wszystko co z tym związane wydaje się takie proste – kręcisz kilka filmów dziennie, używasz sprytnych tagów, a obserwujący i pieniądze napływają. Tak poznajemy 14-letnią Leonie z Berlina, która dzięki swojej charyzmie i spontanicznym relacjom staje się coraz bardziej popularna w sieci. Jej rodzice stają się menadżerami, wspierają ją i dopingują, a liczba followersów przybywa. Ale czy cały ten zgiełk nie przytłoczy ich wszystkich? Czy będą mieli czas na bycie ze sobą, poza światem mediów społecznościowych?

Film pokazywany w ramach festiwalu LET’S DOC w sekcji konkursowej „Young Docs 10+”.

„Dopamina” – film  dokumentalny, realizacja: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Polska 2023 I 15 min

15-minutowy film porusza ważne tematy, takie jak mechanizm pętli dopaminowej, profilowanie czy toksyczne relacje online, przy jednoczesnym unikaniu jednostronnej narracji o szkodliwości nowych technologii. W filmie słyszymy młode osoby, które opowiadają o idealizacji życia w mediach społecznościowych, porównywaniu się z innymi, uzależnieniu od telefonu czy toksycznych relacjach online, ale i o tym, jak ważną funkcję internet pełni w ich życiu i jak starają się korzystać z niego świadomie, pozytywnie i z umiarem. Film adresowany jest do młodzieży, ale jest też cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla rodziców, opiekunów i nauczycieli.

#Hejt”, film dokumentalny, reż. Eef Hilgers, Holandia 2018 I 16 min

W ciemnej sypialni stopa w białej skarpetce kołysze się w przód i w tył. Rosalie leży na łóżku ze swoimi pluszowymi zwierzętami i opowiada o tym, jak była prześladowana i nie widziała żadnego wyjścia. Nieco później widzimy ją w świetle, poprzez kamerę jej tabletu. Na ścianie wisi zdjęcie wielkości plakatu przedstawiające ją na koniu. Ostatnio Rosalie zaczęła korzystać z Internetu, aby dotrzeć do osób, które również przez to przeszły – z kilkoma z nich nawet rozmawia przez Skype’a. Rozmowa z nimi dodaje jej otuchy i siły. Kiedy nienawistne wiadomości zaczęły wdzierać się do jej życia przez Facebooka i Instagram, nie miała dokąd uciec. Ale być może paradoksalnie cyfrowy świat przyniesie jej też ukojenie. Akcja całego filmu rozgrywa się w czterech ścianach sypialni Rosalie. Czy stopniowo zacznie znów czuć się bezpiecznie? 

Film pokazywany w ramach festiwalu LET’S DOC w sekcji OKNO NA ŚWIAT.

Higiena cyfrowa, wykład dra Macieja Dębskiego / Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Na świecie już 4,54 miliarda ludzi korzysta z internetu, a 3,8 miliarda z mediów społecznościowych. Nowe technologie są stałym elementem naszego życia i stanowią istotne narzędzia codziennego funkcjonowania, pracy, edukacji, rozrywki. Doświadczenie ograniczenia bezpośrednich kontaktów społecznych spowodowanych pandemią koronawirusa dotkliwie uświadomiło nam z jednej strony jak bardzo pomocne mogą być nowe technologie, z drugiej – jaki wpływ na ich nadmiar na nasze samopoczucie.

Podczas wykładu poruszymy następujące kwestie:
 

♦ Czym jest fonoholizm i jaka jest realna skala e-uzależnień?

♦ Jak nie uzależnić się od internetu i smartfona?

♦ Jakie są objawy nadużywania internetu i smartfona? Po czym poznać, że dziecko jest uzależnione od internetu?

♦ Dlaczego nadużywanie internetu i smartfona ma negatywny wpływ na wyniki w nauce, pracy oraz na nasze relacje?

♦ Co zrobić, aby używanie smartfona i internetu było bezpieczne i przynosiło nam korzyści?

♦ Higiena cyfrowa i kodeks ekranowy – jak je wprowadzić w szkole, w pracy i w życiu prywatnym.

dr Maciej Dębski
Założyciel i prezes Fundacji. Socjolog problemów społecznych, wykładowca akademicki, edukator społeczny, ekspert w realizacji badań naukowych, ekspert Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Fundator i Prezes Fundacji DBAM O MÓJ Z@SIĘG, autor/współautor publikacji na naukowych z zakresu problemów społecznych (bezdomność, przemoc w rodzinie, uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne), autor/współautor dokumentów strategicznych, programów lokalnych, pomysłodawca ogólnopolskich badań z zakresu fonoholizmu i problemu cyberprzemocy zrealizowanych wśród 22.000 uczniów oraz 4.000 nauczycieli.
W roku 2016 wdrożył pierwszy w Europie eksperyment społeczny odcięcia 100 osób na 72 godziny od wszelkich urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, internetu, gier on-line playstation, telewizji), który zakończył się sukcesem badawczym. Wykładowca w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego. Tata 18-letniej Idy i 8-letniego Antosia.

------------------------------------------------------------------------------------------
Fundacja Dbam o Mój Zasięg od lat wspiera polskie szkoły w zarządzaniu mediami cyfrowymi oraz profilaktyce i edukacji w zakresie e-uzależnień i cyberprzemocy. Współpraca z nami wpisuje się w wypełnianie podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa (punkt 3., 4. i 5. w roku szkolnym 2020/2021). Prowadzimy wykłady, szkolenia i konsultacje na terenie całego kraju. Nasze programy edukacyjne oparte są o prowadzone przez nas badania naukowe, w których wzięło już udział ponad 2 tysiące szkół z blisko 300 powiatów, w tym blisko 100 tysięcy polskich uczniów.

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) jest samorządową placówką doskonalenia nauczycieli – instytucją wiedzy i edukacji. Centrum zostało powołane 10 lipca 2008 roku uchwałą Rady m.st. Warszawy, z inicjatywy Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. WCIES rozpoczęło swoją działalność 1 września 2008 r. Organem prowadzącym placówkę jest m.st. Warszawa. Siedziba Centrum mieści się przy ul. Starej 4.

Współorganizatorem wydarzenia jest Warszawskie Centrum Innowacji Społeczno-Edukacyjnych i Szkoleń.

Więcej informacji:
Małgorzata Bazan
malgorzata.bazan@wcies.edu.pl

wróć do listy