Internet, smartfon, media społecznościowe – żyjemy w epoce nowych sposobów i narzędzi komunikacji. Dzięki nim porozumiewamy się i pracujemy szybciej i intensywniej, ale płacimy też za to cenę. Słyszymy o hejcie w internecie, o uzależnieniach. Podczas seminarium porozmawiamy o tym, jak mądrze korzystać z narzędzi cyfrowych, nie popadając w uzależnienia a także obejrzymy filmy, które pokazują młodych ludzi w dzisiejszym świecie nowych mediów.
09:30 – 9:40 – rozpoczęcie seminarium
09:40 – 11.20 – pokaz filmu „Instagramowa rodzina”, reż. Susanne Regina Meures, 98 min.
11.20 – 11:40 – przerwa
11:40 – 13.00 – Higiena cyfrowa – wystąpienie dra Macieja Dębskiego z Fundacji Dbam o Mój Zasięg
13:00 – 13.30 – przerwa
13:30 – 14:15 – pokaz filmu „#Hejt”, reż. Eef Hilgers, 16 min.
– pokaz filmu „Dopamina” zrealizowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, 15 min.
– prezentacja oferty edukacyjnej CKF im. Andrzeja Wajdy (Dokumentalny Niezbędnik Filmowy) oraz WCIES.
Bycie influencerem to marzenie wielu nastolatków i wszystko co z tym związane wydaje się takie proste – kręcisz kilka filmów dziennie, używasz sprytnych tagów, a obserwujący i pieniądze napływają. Tak poznajemy 14-letnią Leonie z Berlina, która dzięki swojej charyzmie i spontanicznym relacjom staje się coraz bardziej popularna w sieci. Jej rodzice stają się menadżerami, wspierają ją i dopingują, a liczba followersów przybywa. Ale czy cały ten zgiełk nie przytłoczy ich wszystkich? Czy będą mieli czas na bycie ze sobą, poza światem mediów społecznościowych?
15-minutowy film porusza ważne tematy, takie jak mechanizm pętli dopaminowej, profilowanie czy toksyczne relacje online, przy jednoczesnym unikaniu jednostronnej narracji o szkodliwości nowych technologii. W filmie słyszymy młode osoby, które opowiadają o idealizacji życia w mediach społecznościowych, porównywaniu się z innymi, uzależnieniu od telefonu czy toksycznych relacjach online, ale i o tym, jak ważną funkcję internet pełni w ich życiu i jak starają się korzystać z niego świadomie, pozytywnie i z umiarem. Film adresowany jest do młodzieży, ale jest też cennym źródłem wiedzy i inspiracji dla rodziców, opiekunów i nauczycieli.
W ciemnej sypialni stopa w białej skarpetce kołysze się w przód i w tył. Rosalie leży na łóżku ze swoimi pluszowymi zwierzętami i opowiada o tym, jak była prześladowana i nie widziała żadnego wyjścia. Nieco później widzimy ją w świetle, poprzez kamerę jej tabletu. Na ścianie wisi zdjęcie wielkości plakatu przedstawiające ją na koniu. Ostatnio Rosalie zaczęła korzystać z Internetu, aby dotrzeć do osób, które również przez to przeszły – z kilkoma z nich nawet rozmawia przez Skype’a. Rozmowa z nimi dodaje jej otuchy i siły. Kiedy nienawistne wiadomości zaczęły wdzierać się do jej życia przez Facebooka i Instagram, nie miała dokąd uciec. Ale być może paradoksalnie cyfrowy świat przyniesie jej też ukojenie. Akcja całego filmu rozgrywa się w czterech ścianach sypialni Rosalie. Czy stopniowo zacznie znów czuć się bezpiecznie?
Na świecie już 4,54 miliarda ludzi korzysta z internetu, a 3,8 miliarda z mediów społecznościowych. Nowe technologie są stałym elementem naszego życia i stanowią istotne narzędzia codziennego funkcjonowania, pracy, edukacji, rozrywki. Doświadczenie ograniczenia bezpośrednich kontaktów społecznych spowodowanych pandemią koronawirusa dotkliwie uświadomiło nam z jednej strony jak bardzo pomocne mogą być nowe technologie, z drugiej – jaki wpływ na ich nadmiar na nasze samopoczucie.
♦ Czym jest fonoholizm i jaka jest realna skala e-uzależnień?
♦ Jak nie uzależnić się od internetu i smartfona?
♦ Jakie są objawy nadużywania internetu i smartfona? Po czym poznać, że dziecko jest uzależnione od internetu?
♦ Dlaczego nadużywanie internetu i smartfona ma negatywny wpływ na wyniki w nauce, pracy oraz na nasze relacje?
♦ Co zrobić, aby używanie smartfona i internetu było bezpieczne i przynosiło nam korzyści?
♦ Higiena cyfrowa i kodeks ekranowy – jak je wprowadzić w szkole, w pracy i w życiu prywatnym.
------------------------------------------------------------------------------------------
Fundacja Dbam o Mój Zasięg od lat wspiera polskie szkoły w zarządzaniu mediami cyfrowymi oraz profilaktyce i edukacji w zakresie e-uzależnień i cyberprzemocy. Współpraca z nami wpisuje się w wypełnianie podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa (punkt 3., 4. i 5. w roku szkolnym 2020/2021). Prowadzimy wykłady, szkolenia i konsultacje na terenie całego kraju. Nasze programy edukacyjne oparte są o prowadzone przez nas badania naukowe, w których wzięło już udział ponad 2 tysiące szkół z blisko 300 powiatów, w tym blisko 100 tysięcy polskich uczniów.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) jest samorządową placówką doskonalenia nauczycieli – instytucją wiedzy i edukacji. Centrum zostało powołane 10 lipca 2008 roku uchwałą Rady m.st. Warszawy, z inicjatywy Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. WCIES rozpoczęło swoją działalność 1 września 2008 r. Organem prowadzącym placówkę jest m.st. Warszawa. Siedziba Centrum mieści się przy ul. Starej 4.
Więcej informacji:
Małgorzata Bazan
malgorzata.bazan@wcies.edu.pl