
FilmED: Nowa strona internetowa ułatwiająca rozpoczęcie edukacji filmowej
Film zasadniczo zmienił sposób, w jaki się porozumiewamy, uczymy i poznajemy otaczający nas świat. Dawno przekroczył granice rozrywki, stając się wyznacznikiem języka naszych czasów – alfabetem XXI wieku. Mimo tej przemiany edukacja filmowa w szkołach pozostaje na marginesie, traktowana jako przedmiot fakultatywny i często uzależniona od inicjatywy poszczególnych nauczycieli. Uruchomiona niedawno strona internetowa FilmED oferuje pedagogom bogaty zestaw praktycznych narzędzi – od prostych wskazówek dotyczących wprowadzania edukacji filmowej po kompletne scenariusze zajęć.

Edukacja filmowa: konieczność, nie luksus
Współczesna młodzież codziennie spotyka się z setkami przekazów audiowizualnych – od platform streamingowych po media społecznościowe – co sprawia, że krytyczna edukacja medialna jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Badania i doświadczenia partnerów FilmED ukazują alarmującą rzeczywistość: większość uczniów nie rozumie podstawowego języka filmu. Choć bez trudu nagrywają filmy smartfonem i montują je w aplikacjach, nie potrafią odróżnić ujęcia od kadru, zrozumieć, jak montaż kształtuje emocje, ani odczytać ideologicznych i estetycznych przekazów zawartych w materiałach wizualnych.
„Dzisiejsi młodzi ludzie dorastają w otoczeniu obrazów ruchomych, a mimo to rzadko uczą się interpretować to, co widzą. Edukacja filmowa uczy ich nie tylko tworzenia, lecz także krytycznego i empatycznego spojrzenia. Pokazuje, jak wizualne opowiadanie kształtuje emocje, idee i wartości. Dlatego edukacja filmowa nie jest luksusem – to kluczowe narzędzie budowania empatii, inteligencji emocjonalnej i krytycznego myślenia w świecie napędzanym obrazem” – mówi Katarzyna Ślesicka, zastępczyni dyrektorki Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w Warszawie.
FilmED odpowiada na to wyzwanie, proponując kompleksowe, interdyscyplinarne podejście i dostarczając nauczycielom oraz pedagogom kultury bezpośrednio dostępne, skuteczne narzędzia.
„FilmED to nasza wspólna odpowiedź na europejskie wyzwanie – brak systemowego wsparcia dla edukacji filmowej. Łącząc partnerów z pięciu krajów, stworzyliśmy praktyczny zestaw narzędzi, który pomaga pedagogom wprowadzać film do szkół. To coś więcej niż strona internetowa – to wspólna wizja wykorzystania kina do budowania empatii, krytycznego myślenia i głębokiej refleksji. FilmED pokazuje, jak międzynarodowa współpraca może wywierać trwały wpływ” – mówi Karolina Śmigiel, koordynatorka polskiego zespołu w projekcie FilmED.

FilmED: praktyczna odpowiedź na rzeczywiste wyzwania
Uruchomiona niedawno strona FilmED (www.film-ed.eu) została zaprojektowana specjalnie dla pedagogów, którzy dostrzegają wartość filmu w nauczaniu, ale potrzebują wskazówek dotyczących jego wprowadzenia. Platforma będzie wkrótce dostępna w siedmiu wersjach językowych, dzięki czemu jej zasoby dotrą do szerokiej, międzynarodowej publiczności.
Dostępna jest także specjalna grupa na Facebooku dla edukatorów. Jesienią zostaną ogłoszone terminy webinarów, które przybliżą funkcjonowanie strony wszystkim zainteresowanym.
Film jako laboratorium emocji i wartości
FilmED pozwala uczennicom i uczniom opanować interpretację obrazu, analizę emocjonalną i rozumienie społecznych kontekstów kultury wizualnej. Organizatorzy podkreślają dwie płaszczyzny edukacji filmowej:
- praktyczną (nauka tworzenia filmu, obsługi kamery, technik montażowych),
- analityczną (rozwój umiejętności interpretacji przekazów wizualnych, analizowanie strategii narracyjnych i estetycznych, krytyczne podejście do kina).
Dzięki temu FilmED traktuje film jako narzędzie zgłębiania złożonych tematów, takich jak tożsamość czy odpowiedzialność społeczna, a jednocześnie budowania empatii, kreatywności i kluczowych kompetencji XXI wieku.
Kto stoi za FilmED?
Projekt FilmED koordynuje Goethe-Institut w Czechach (lider projektu) we współpracy z partnerami:
- Polska – Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy,
- Czechy – krutón,
- Węgry – National Film Institute Hungary,
- Słowacja – Kino Úsmev,
- Macedonia Północna – Kinoteka Macedonii Północnej.
Dzięki tej współpracy udało się przetestować różnorodne metody edukacyjne i stworzyć materiały, które odpowiadają lokalnym potrzebom, a jednocześnie odzwierciedlają wspólne europejskie wartości.
Twórcy projektu zapraszają nauczycieli, pedagogów, animatorów kultury i wszystkich miłośników filmu do korzystania z zasobów FilmED.
***
Film Education for All. Edukacja filmowa dla wszystkich to projekt realizowany przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

