Seria wywiadów o edukacji filmowej i audiowizualnej od Visegrad Audiovisual LAB Online

W ramach projektu Visegrad Audiovisual LAB, którego partnerem jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, zrealizowano serię wywiadów poświęconych edukacji filmowej i audiowizualnej oraz rozwojowi widowni w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Materiały opracowano z myślą o nauczycielach, edukatorach, ludziach filmu oraz wszystkich osobach zainteresowanych edukacją filmową i audiowizualną.

We wrześniu 2026, w ramach projektu Visegrad Audiovisual LAB Online, którego partnerem jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, powstała seria wywiadów wideo z ekspertami z Czech, Węgier, Polski i Słowacji, specjalizującymi się w edukacji audiowizualnej oraz rozwoju publiczności.

Zaproszeni goście dzielą się swoimi doświadczeniami w budowaniu relacji z filmem wśród dzieci, młodzieży i dorosłych odbiorców, opowiadają o różnych edukacyjnych strategiach, łączących film, sztukę i kulturę cyfrową, a także o tym, jak pracować z publicznością w różnym wieku i korzystającą z różnych mediów.

Wszystkie materiały są dostępne online, z napisami w językach V4.

Rozmowy z ekspertkami i ekspertami Visegrad Audiovisual LAB

Karolina Śmigiel z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, dyrektorka Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC opowiada o festiwalu i dzieli się doświadczeniami w zakresie edukacji filmowej i audiowizualnej. Mówi o wartości filmów dokumentalnych dla dzieci i młodzieży, wyzwaniach związanych z angażowaniem młodej publiczności oraz korzyściach, jakie praca z filmem przynosi nie tylko młodym ludziom, ale również nauczycielom. Opisuje swoje podejście do edukacji filmowej, współpracę z młodymi odbiorcami podczas festiwalu oraz aktualne wyzwania stojące przed edukacją filmową w Polsce i Europie.

Milan ŠimánekKino Art w czeskim Brnie opowiada o tym, jak samo kino oraz organizowany w nim festiwal BRNO16 pracują ze swoją publicznością. Dzieli się doświadczeniami związanymi ze zmianami zachodzącymi w grupach widowni kinowej i festiwalowej oraz sposobami docierania do nowych grup – od młodzieży po seniorów – bez utraty stałych odbiorców. Przedstawia modele współpracy z lokalnymi społecznościami i szkołami, znaczenie wydarzeń towarzyszących oraz to, jak tworzyć oryginalny i atrakcyjny program kina lub festiwalu, przyciągający zarówno nowych, jak i regularnych widzów.

Nóra Lakos, węgierska reżyserka i scenarzystka, założycielka festiwalu Cinemira – Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dziecięcych w Budapeszcie, przedstawia swoją wizję rozwoju kultury filmowej wśród dzieci i młodzieży na Węgrzech. Mówi o różnicach między realizacją filmów a programowaniem festiwalu dla młodej publiczności oraz o pracy z widzami, w tym o angażowaniu dzieci i nastolatków we współtworzenie programu Cinemira. Prezentuje strategie rozwoju publiczności, współpracę ze szkołami oraz edukacyjne korzyści warsztatów. Mówi także o roli twórców filmowych w kształtowaniu pokolenia kompetentnego filmowo oraz o tym, czego brakuje w obszarze wspierania filmów dla młodej widowni w krajach Grupy Wyszehradzkiej.

Michal Kučerák, czeski badacz, wykładowca i kuratorem, którego działalność skupia się na łączeniu odbiorców ze sztuką oraz realizowaniu projektów związanych z kulturą cyfrową, dzieli się swoją wizją kompetencji cyfrowych w powiązaniu z edukacją filmową i audiowizualną. Opowiada o wykorzystaniu sztuki i kuratorstwa do lepszego zrozumienia środowiska cyfrowego, pracy z młodą publicznością oraz sposobach angażowania odbiorców w działania edukacyjne. Prezentuje strategie udostępniania kompetencji cyfrowych w sposób atrakcyjny i przystępny, współpracę między instytucjami, sztuką i filmem oraz korzyści tych działań dla rozwoju publiczności. Mówi również o wyzwaniach związanych ze współpracą z edukatorami i instytucjami oraz o przyszłości angażowania publiczności w erze algorytmów, platform i danych.

Dodatkowe informacje o projekcie oraz nagrania rozmów z ekspertami dostępne są na stronie KRUTÓN.

____________________________________________________

Projekt Visegrad Audiovisual LAB Online jest współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji w ramach grantów Wyszehradzkich z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie idei zrównoważonej współpracy regionalnej w Europie Środkowej.

www.visegradfund.org

Aktualności