Dla szkół
Wspieranie edukacji filmowej w szkole jest jednym z filarów działalności Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Opracowaliśmy ofertę warsztatów Trampolina do kina na żądanie, które mogą być realizowane zarówno w naszej siedzibie, jak i w szkołach czy placówkach oświatowych.
O warsztatach
Zapraszamy do współpracy przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Możemy przygotować dla Was praktyczne warsztaty filmowe, projekcje połączone z warsztatami z kultury filmowej i szeroko pojętej psychoedukacji, zrealizować je w naszej siedzibie – Studiu U20 (Al. Ujazdowskie 20, Warszawa) lub u Was w szkole.
Wszystkie nasze warsztaty są prowadzone przez doświadczonych edukatorów i twórców filmowych – stałych pracowników i współpracowników Centrum oraz innych instytucji związanych z edukacją filmową i psychoedukacją.
Informacje organizacyjne
Warsztaty można rezerwować pojedynczo lub w cyklach (3 lub 5 spotkań). Daty i godziny spotkań dopasowujemy do potrzeb szkoły.
Cena:
500 zł – warsztaty 90 min
600 zł – warsztaty 135 min i warsztaty praktyczne
Kontakt:
Monika Górska
mgorska@ckf.waw.pl
tel. 797 936 336
ODBIORCY: Dzieci w wieku przedszkolnym (5–6 lat) i uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII)
Dzieci i młodzież będą filmowcami amatorami. Jak zostać filmowcem w jeden dzień? Podczas warsztatów dzieci i młodzież poznają podstawy tworzenia animacji poklatkowej, nauczą się budować scenariusz, zrobią storyboard, własnoręcznie zaprojektują scenografię i stworzą bohaterów. Stosując tradycyjne techniki animacji (wycinanka, plastelina, piksilacja), uczestnicy wyreżyserują własny film animowany na dowolny temat oraz zgłębią tajniki pracy dźwiękowca. Po spotkaniu wszyscy otrzymają swój zmontowany i udźwiękowiony film. Uczestnicy spotkania uczą się podstaw animacji poklatkowej, tworzenia iluzji ruchu oraz animacji w domowych warunkach.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII) i uczniowie szkół średnich
Jak to jest być filmowcem? Jak w kilku kadrach wy- kreować zupełnie inny, magiczny świat? I do tego jeszcze w nim zagrać? Na te oraz wiele innych filmowych pytań poszukamy odpowiedzi podczas praktycznych warsztatów filmowych, w ramach których zrealizujemy scenę ze wspólnie wybranego filmu lub książki. Spotkanie będzie pretekstem do nauki nowej formy sztuki, pobudzenia pasji twórczych i technicznych oraz nauki organizacji projektu grupowego. Potrzebujemy wszelkiej maści filmowców, ktoś musi zagrać, inny zostać reżyserem, operatorem, dźwiękowcem, ktoś musi zadbać o scenografię i kostiumy – w naturalny sposób uczniowie wybierają odpowiednie dla siebie funkcje.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy V–VIII) i uczniowie szkół średnich
„Filmowy zegarek” to praktyczne warsztaty filmowe, które w dość intensywnej i skondensowanej formule dają możliwość pogłębienia umiejętności filmowych i ich świadomego stosowania. Poznamy tajniki kadrowania, filmowania i montowania materiału filmowego. To także ćwiczenie, w którym grupa uczniów sprawdza się jako zespół, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych kompetencji. Ostatecznie „Filmowy zegarek” pokazuje, że wszystko może być inspiracją do zrobienia filmu. Jeden uśmiech, słowo lub przedmiot, który poniesie filmową opowieść. Wszystko zależy od twórców.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy VI–VIII) i uczniowie szkół średnich.
Warsztaty stanowią wprowadzenie do najważniej- szych pojęć z obszaru formy i techniki filmowej. Uczniowie dowiedzą się, jak wykorzystywać poznane środki filmowego wyrazu w różnorodnych metodach analizy dzieł audiowizualnych. Dla szkół ponadpodstawowych program jest rozszerzony o warsztaty z podstawowych technik tworzenia wideoeseju jako współczesnej formy analizy i krytyki filmowej. Zajęcia z czytania filmu są świetną okazją do rozwijania umiejętności spoglądania w sposób pogłębiony także na inne dzieła kultury.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy I–VIII) i uczniowie szkół średnich.
Z doświadczenia wiemy, że czasem trudno rozpocząć rozmowę z uczniami na istotny w danym momencie temat. Łatwiej to zrobić, wychodząc od filmu, który angażując emocjonalnie widza, skłania go do refleksji i podzielenia się swoją perspektywą. Przygotowaliśmy kilka propozycji tematycznych warsztatów psychoedukacyjnych, związanych z rozwojem kompetencji społecznoemocjonalnych, wspieraniem integracji klasy/grupy oraz profilaktycznie wzmacniających poczucie sprawczości młodych ludzi. Tematy naszych spotkań koncentrują się wokół ważnych dla dzieci i młodzieży spraw. Punktem wyjścia do rozmowy są filmy fabularne, dokumentalne i animowane, tak by przy okazji pokazać uczniom różnorodne formy filmowej opowieści. Nauczyciele mogą wybrać jeden z pięciu tematów bądź zamówić cykl warsztatów.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (IV–VIII) i uczniowie szkół średnich.
Wierzymy w moc filmów dokumentalnych dla młodej widowni, w ich różnorodność w pokazywaniu punktów widzenia i szerokiego spektrum emocji. Zapraszamy na pokazy filmów dokumentalnych połączone z pracą warsztatową na bazie obowiązującej podstawy programowej. Wybór tematów i filmów ustalamy indywidualnie. Podstawowym celem zajęć jest rozpoczęcie dialogu w oparciu o problem przedstawiony w filmie oraz rozpoznanie, czym jest film dokumentalny, jak można go analizować i o nim rozmawiać. W trakcie warsztatów dowie- my się, czym charakteryzuje się ten gatunek filmowy, od specjalistki w tym temacie – reżyserki Katarzyny Lesisz. W ramach spotkania jest też możliwe przeprowadzenie krótkich praktycznych ćwiczeń filmowych.
Zapraszamy na warsztaty filmowe w oparciu o jeden z 10 filmów wchodzących w skład „Dokumentalnego niezbędnika filmowego”. Wybrane przez nas obrazy nie tylko realizują funkcję poznawczą, lecz także przyczyniają się do kształtowania i pogłębiania kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów. Film dokumentalny pozwala uważniej oglądać otaczający nas świat – w prawdziwych kształtach i barwach, bez manipulacji i przekłamań. Z naszych doświadczeń wynika, że jest też bardzo efektywnym narzędziem do pracy dydaktycznej i pretekstem do poruszania ważnych tematów, takich jak relacje rodzinne i rówieśnicze, stereotypy kulturowe, wyzwania związane z niepełnosprawnością, emigracją, kryzysem klimatycznym. Spotkanie jest też pretekstem do pokazania tej specyficznej formy filmowej opowieści, jakim są dokumenty. Proponowany przez nas model warsztatów łączy w sobie elementy psychoedukacji z wiedzą na temat pojęć dotyczących formy filmowej. Do każdego filmu przygotowaliśmy materiały edukacyjne oraz powiązanie z podstawą programową.
Zapraszamy na warsztaty filmowe w oparciu o jeden z 10 filmów wchodzących w skład „Niezbędnika filmowego” dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Obrazy zostały pieczołowicie dobrane według klucza „młodzi o młodych”, poruszają istotne dla młodzieży kwestie (relacje rodzinne, konflikty z rówieśnikami, uzależnienia, życie codzienne w dobie mediów społecznościowych). Są wśród nich zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne oraz animowane, wielokrotnie nagradzane na festiwalach filmowych. Proponowany przez nas model warsztatów łączy w sobie elementy psychoedukacji z wiedzą na temat pojęć dotyczących formy filmowej. Do każdego filmu przygotowaliśmy materiały edukacyjne oraz powiązanie z podstawą programową.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy V–VIII) i uczniowie szkół średnich.
Warsztaty skupiają się wokół interaktywnego filmu „Dzieci maharadży, czyli fajna ferajna w Indiach” (reż. Tomasz Stankiewicz) i obecnego w nim wątku niesienia pomocy. Film opowiada niezwykłą historię 10letniego Wiesia, jednego z tysiąca polskich dzieci, które z piekła II wojny światowej ocalił indyjski maharadża Jam Saheb Digvijay Sinhji. W pierwszej części zajęć zajmujemy się pozytywnymi aspektami fabuły filmu. Wykorzystujemy ćwiczenia związane z rozpoznawaniem i zarządzaniem emocjami oraz analizujemy własne doświadczenia. Następnie młodzież wspólnie opracowuje plan udzielenia wsparcia wybranej osobie lub grupie osób. Po trzech tygodniach spotykamy się na drugą część warsztatów, podczas której podsumujemy, jak z wykorzystaniem dostępnych młodym osobom zasobów udało się osiągnąć wyznaczone cele. Drugiemu spotkaniu będą towarzyszyły warsztaty psychoedukacyjne z elementami warsztatów wielokulturowych.
ODBIORCY: Uczniowie szkół podstawowych (klasy VI–VIII) i uczniowie szkół średnich (klasy I–III).
Warsztaty łączą w sobie elementy teatru improwizacji i czerpią z tradycji gier sensytywnych, zabaw interakcyjnych stosowanych w rozwijaniu potencjału grup z sobą uczących się, współpracujących. Pozostają jednak spotkaniem psychoedukacyjnym i tym samym wpływają na rozwój kompetencji społecznoemocjonalnych uczestników. Warsztaty są inspirowane „Zemstą” Aleksandra Fredry, wykorzystują w działaniach fragmenty tego utworu literackiego i filmu Andrzeja Wajdy. Głównymi celami warsztatów jest integracja grupy, wzrost zaufania i otwartości wobec swoich kolegów/koleżanek oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych i kooperacyjnych.
ODBIORCY: Uczniowie klas podstawowych (klasy I-III)
Warsztaty inspirowane twórczością Marii Kownackiej i jej najbardziej znaną książką „Plastusiowy pamiętnik”. Cykl opowiadań o przygodach Plastusia powstał w okresie międzywojennym. 2 września 1931 roku na łamach „Płomyczka” ukazała się pierwsza część przygód Plastusia, a w 1936 roku przygody małego ludzika z plasteliny zostały wydane w postaci książki zatytułowanej „Plastusiowy pamiętnik”. Książka do tej pory jest lekturą dla pierwszoklasistów. We wrześniu 2024 roku obchodzimy 130. rocznicę urodzin Marii Kownackiej. Pisarka jest patronką roku 2024 warszawskiej dzielnicy Żoliborz, gdzie mieszkała i tworzyła. Warsztaty mają na celu uhonorowanie i przypomnienie twórczość i osobę MArii Kownackiej, która była nie tylko pisarką i społeczniczką, a przede wszystkim kobietą realizującą własne marzenia. W książce Kownackiej mała Tosia ulepiła Plastusia, który mieszkał w piórniku. Uczestnicy warsztatów ulepią swoje Plastusie, będą animować je metodą poklatkową i wymyślać dla nich przygody. Obejrzą także fragmenty serialu animowanego, który Zofia Ołdak nakręciła na podstawie książki Kownackiej w 1980 roku. Poznają także wiele ciekawostek z planu tej produkcji, np. tego, że plastelinowy Plastuś nie był jednak z plasteliny, bo plastelina topiła się pod światłami używanymi w animacji. Warsztaty poprowadzi reżyserka filmów animowanych Magdalena Bryll.
ODBIORCY: Uczniowie szkół ponadpodstawowych
Przyjrzymy się postaci autora „Pierwszego kroku w chmurach” z wielu stron i perspektyw. Sprawdzimy, jaka jest rola słowa, a jaka obrazu w kreowaniu ikony kultury. Warsztat polega na samodzielnej, krytycznej analizie źródeł. Uczestnicy sprawdzają, jak zmienia się wizerunek Hłaski w zależności od materiału źródłowego. Co mówi Marek Hłasko? Co mówią o nim inni? Co pokazują fotografie? Wyniki indywidualnych poszukiwań przerodzą się w efekcie we wspólnie nakreślony portret ikony kultury, spójny w swoich sprzecznościach. Spotkają się literatura, film i życie – to prawdziwe i to prawdziwie zmyślone.
Uwaga, uczestnikom potrzebne będą telefony z dostępem do Internetu i (w miarę możliwości) słuchawki.
Warsztaty prowadzi Alicja Nowacka – filmoznawczyni i krytyczka filmowa. Absolwentka Filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. W Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zajmuje się szeroko pojętą edukacją filmową. Prowadzi warsztaty i prelekcje oraz organizuje wydarzenia kulturalne. Programowała festiwale filmowe młodego widza: LET’S DOC oraz Kino w Trampkach. Nagrodzona Grand Prix XXVII Konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla krytyków filmowych.