Kolonie filmowe dla nauczycieli 2024

Wakacje to czas relaksu i odpoczynku, ale też poznawania i doświadczania nowych rzeczy. Dlatego wspólnie z Letnią Akademią Filmową zapraszamy osoby zajmujące się edukacją do spędzenia kilku wakacyjnych dni w magicznym i filmowym Zwierzyńcu.  

Na naszych KOLONIACH FILMOWYCH DLA NAUCZYCIELI nie ma pracy z dziećmi, nie ma porannych apeli, jest za to dużo wspólnych działań związanych z filmem i edukacją filmową: warsztaty, wykłady, projekcje filmów. Zadbamy też o Wasz dobrostan psychiczny i fizyczny. A wszystko to w otoczeniu Roztoczańskiego Parku Narodowego i rzeki Wieprz. Udział w warsztatach jest nieodpłatny.

DLA KOGO?

Dla osób, które w swojej praktyce edukacyjnej wykorzystują film, zajmują się edukacją filmową lub mają ochotę zrobić to w niedalekiej przyszłości i są zainteresowane nowymi metodami pracy z młodymi ludźmi. Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli, edukatorki i edukatorów, animatorki i animatorów kultury.  

KIEDY I GDZIE?

Od 7 do 11 sierpnia, w Zwierzyńcu, podczas Letniej Akademii Filmowej. 

CZEGO MOŻESZ SIĘ SPODZIEWAĆ?

• warsztatów filmowych do wyboru: „Twórcze archiwa filmowe”, „Jak zetrzeć kurz z klasyków?”, „Filmowy wehikuł emocji”
• warsztatów psychologicznych 
• oglądania filmów i dyskutowania o nich 
• akredytacji na festiwal ► Letnia Akademia Filmowa
• porannej jogi dla chętnych 
• ogniska na otwarcie Kolonii  
• noclegów i wyżywienia (śniadania i obiady) w ► Ośrodku Wypoczynkowo-Szkoleniowym „Zacisze”
• dobrej atmosfery, twórczego i rozwijającego czasu oraz nowych znajomości 

JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?

Wypełnij ► formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia przyjmujemy do 30 czerwca 2024. 

Zapoznaj się z ► regulaminem.

HARMONOGRAM

07.08 – przyjazd uczestników Kolonii, integracja 

08.08 – wspólne warsztaty i otwarcie Letniej Akademii Filmowej 

09.08 – warsztaty filmowe w podgrupach 

10.08 – warsztaty filmowe w podgrupach 

11.08 – podsumowanie i zamknięcie Kolonii 

OPIS WARSZTATÓW

Zadbaj o swój dobrostan 

Warsztat rozwoju osobistego poświęcony dbaniu o własne zasoby, budowaniu talentów, mocnych stron i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.  
Celem warsztatu będzie przede wszystkim integracja grupy, ale też zwiększenie świadomości dotyczącej efektów zespołu wypalenia zawodowego oraz zaoferowanie praktycznych narzędzi służących do zapobiegania wypaleniu i jego kontroli. Przyjrzymy się wpływowi stresu na wiele obszarów życia, na jego jakość i poziom zadowolenia. Poznamy strategie na rzecz wzmacniania troski o siebie, budowania mocnych stron, radzenia sobie ze stresem.  Wypróbujemy sprawdzone techniki, w tym relaksacyjne, które mogą być wykorzystywane jako skuteczne narzędzie radzenia sobie ze stresem i negatywnymi sytuacjami. Celem warsztatu jest zwiększenie świadomości znaczenia dbania o własną kondycję psychofizyczną i pokazanie jak teorię wprowadzić w życie. 

Prowadzenie: 

Anna Kozioł – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych, psychoedukatorka, coachka. Prowadzi konsultacje indywidualne, grupy terapeutyczne oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Pracuje z maluszkami przedszkolnymi, dziećmi w wieku szkolnym oraz młodzieżą, a także ich rodzicami. Wspiera dzieci, które w procesie swojego rozwoju napotkały różnego rodzaju trudności, w tym emocjonalne, społeczne, a także dzieci lękowe, z mutyzmem wybiórczym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju. W pracy bardzo ważne jest dla niej budowanie relacji opartych na empatii, szacunku i zrozumieniu dla siebie i dla innych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 

Twórcze archiwa filmowe. Jak wykorzystać „materiał znaleziony” w pracy w szkole? 

W świecie filmu technikę wykorzystującą archiwa i materiały zrealizowane przez kogoś innego nazywamy found footage. Filmowcy uwielbiają tę metodę, bo jest niesamowicie kreatywna i pozwala na tworzenie nowych narracji. Chcemy Was zachęcić do własnego kreatywnego procesu, którym później możecie zarazić młodych ludzi. Podczas warsztatów będziemy oglądać, kwerendować materiały archiwalne, tworzyć własne interpretacje, narracje i opowieści. Stworzycie swoje krótkie eseje filmowe, dowiecie się z jakich materiałów korzystać, by było bezpiecznie (będziemy mówić o prawach autorskich) i gdzie je znaleźć. Te warsztaty dają przestrzeń dla Waszego indywidualnego głosu, patrzenia na świat i opowieści. 

*Weźcie swoje laptopy – pokażemy Wam proste narzędzia do montażu filmowego i jak z nich korzystać.  

Prowadzenie: 

Jarosław Wszędybył – reżyser filmów dokumentalnych (takich jak np. „Zabawy z czasem” 2010, „Wiosna Smoków” 2017; „Koniec świata w Dolinie Łez” 2022), wykładowca na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi oraz na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Uczeń klasyków polskiego dokumentu: Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Od lat zaangażowany w edukację filmową, prowadząc warsztaty dla m.in. Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, Ostrowskiego Centrum Kultury, Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy, Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”.  

Karolina Śmigiel – edukatorka filmowa i producentka filmowa, dyrektorka artystyczna Festiwalu Filmów Dokumentalnych LET’S DOC, pomysłodawczyni i koordynatorka programu Skok w Dok. Laboratorium pomysłów dokumentalnych w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, współzałożycielka Stowarzyszenia Otwartego Dziki Bez, kuratorka i organizatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej. Jest koordynatorką programu edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę”. Była dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino w Trampkach.  Przez kilka lat pracowała w Dziale Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty (jako koordynatorka projektów i zastępczyni dyrektora działu). Jako kuratorka stworzyła autorską kolekcję polskich filmów dla dzieci dla Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. 

Jak zetrzeć kurz z klasyków? 

Warsztaty prowadzone przez filmoznawczynie – Alicję Nowacką i Annę Równy, przedstawią metody angażowania młodzieży w żywą dyskusję o kanonie kultury. Naszym celem jest pomoc w zachęceniu młodzieży do krytycznego myślenia o kulturze, a także pokazanie, że film stanowi cenny kontekst kulturowy pomocny na egzaminie ósmoklasisty i maturalnym. Zaproponujemy, jak przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem filmowej klasyki (m.in. filmów Andrzeja Wajdy) poprzez włączanie współczesnych perspektyw dydaktycznych i metodycznych. Chcemy zastanowić się, co i kto klasyfikuje dzieło jako wybitne, ile mamy kanonów oraz czy można je podważać. 

Prowadzenie: 

Anna Równy – edukatorka filmowa, trenerka edukacji filmowej, koordynatorka merytoryczna Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej, pracowniczka Działu Edukacji Filmowej w WDK w Kielcach. Autorka scenariuszy metodycznych oraz publikacji o tematyce filmoznawczej, współautorka podręczników do języka polskiego dla szkół ponadpodstawowych „Ponad słowami”. Laureatka Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Edukacja młodego widza dla Liderów Filmoteki Szkolnej w 2015 roku. W roku 2021 otrzymała certyfikowany tytuł Mistrza Pedagogii nadawany przez Ruch Innowacyjny w Edukacji. 

Alicja Nowacka – filmoznawczyni, edukatorka i koordynatorka wydarzeń w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Programowała festiwale młodego widza LET’S DOC oraz Kino w Trampkach. Laureatka Grand Prix XXVII Konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla krytyków filmowych. 

Filmowy wehikuł emocji 

Warsztaty psychoedukacyjne prowadzone przez psycholożkę Annę Kozioł i Monikę Górską specjalistkę ds. edukacji filmowej z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.  

Z codziennego doświadczenia wiemy, że czasem trudno rozpocząć rozmowę z uczniami na istotny w danym momencie temat – łatwiej to zrobić, wychodząc od filmu, który angażując emocjonalnie widza, skłania go do refleksji, podzielenia się swoim punktem widzenia. Filmy doskonale sprawdzają się w tej roli.  

Film z perspektywy psychoedukacji to: różnorodność form, mnogość punktów widzenia, wielość sposobów wykorzystania, treść jako kontekst do rozważań, obserwacji, analizy i naśladowania, potencjał do przekształcania wiedzy ukrytej w jawną i rozwój widza, to ciekawa forma, studium przypadku, kontekst do szukania rozwiązania problemu, dokument obrazujący wydarzenia, metafora, możliwość doświadczania przeżyć i nauki z nich płynącej. Ta perspektywa będzie dla nas kluczowa podczas warsztatów. Zastanowimy się, dlaczego warto włączać filmy do procesu dydaktyczno-wychowawczego. W jakim celu, w jaki sposób i w jakiej formie. Pokażemy, dlaczego film jest tak efektywnym narzędziem psychoedukacyjnym. W praktyce zbadamy korzyści płynące z lekcji z filmem, poznamy wiele pomocnych do tego narzędzi, przyjrzymy się jak ważna jest psychoedukacja, ale też na sobie wypróbujemy, że oprócz tego, że jest ważna, to działa! 

Prowadzenie: 

Anna Kozioł – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych, psychoedukatorka, coachka. Prowadzi konsultacje indywidualne, grupy terapeutyczne oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Pracuje z maluszkami przedszkolnymi, dziećmi w wieku szkolnym oraz młodzieżą, a także ich rodzicami. Wspiera dzieci, które w procesie swojego rozwój u napotkały różnego rodzaju trudności, w tym emocjonalne, społeczne, a także dzieci lękowe, z mutyzmem wybiórczym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju. W pracy bardzo ważne jest dla niej budowanie relacji opartych na empatii, szacunku i zrozumieniu dla siebie i dla innych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 

Monika Górska – główna specjalistka ds. edukacji w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, twórczyni projektów edukacyjnych, koordynuje i prowadzi warsztaty filmowe dla dzieci i młodzieży, w tym Trampolinę do Kina, czyli filmową pracownię edukacyjną skierowaną do najmłodszych odbiorców oraz część edukacyjną festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC.  Absolwentka Fotografii (Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi) oraz Animacji Kultury (Wydział Polonistyki UW). Autorka zdjęć, współorganizatorka wielu wystaw, warsztatów i plenerów fotograficznych. Wieloletnia prezeska Stowarzyszenia Fotografów „poniekąd”.  

Somatografia. Film w ciele 

Warsztat „Somatografia. Film w ciele” łączy w sobie dwa obszary: odbiór filmów i świadomość ciała. Kino może być świetnym narzędziem do pogłębiania świadomości siebie i rozwijania relacji z własnym ciałem. W trakcie warsztatu uczestnicy będą korzystać z twórczych i rozwojowych aspektów metod somatycznych, aby badać swoje reakcje emocjonalne i fizyczne na filmy, a także uczyć się ucieleśniać swoje doświadczenia. Poznają też pomysły, na metody edukacyjne, które będą mogli wykorzystać we własnej pracy z grupami.  

Do uczestnictwa w warsztacie nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w zakresie pracy z ciałem lub ruchem. 

Prowadzenie: 

Zuza Sikorska / Bodythinking – trenerka języka ruchu oraz świadomej pracy przez ciało i oddech. Zajmuje się edukacją w obszarze budowania świadomości ciała. Prowadzi praktykę indywidualną oraz szkolenia i warsztaty dla organizacji, instytucji i firm. Pracuje w oparciu o metody integrujące ciało, umysł i emocje, takie jak analiza ruchu (Laban Bartenieff Movement System), Terapia tańcem i ruchem (Dance Movement Therapy), techniki oddechowe (Breath Integration), ucieleśniona medytacja oraz metody somatyczne wspierające regulację układu nerwowego. Więcej: www.bodythinking.pl  

O FilmED

To międzynarodowa inicjatywa, której celem jest wzmocnienie edukacji filmowej w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej na dwóch poziomach. Pierwszy – to proces nauki o sztuce, technice i historii tworzenia filmów, obejmujący takie elementy jak sztuka operatorska, montaż, reżyseria, produkcja i scenopisarstwo. Drugi poziom to podejście edukacyjne, które wykorzystuje filmy do zrozumienia tematów społecznych i politycznych oraz kształtowania umiejętności krytycznego myślenia.

Celem projektu FilmED jest przygotowanie praktycznych szkoleń i narzędzi edukacyjnych, które wypełniają lukę edukacji filmowej w programach nauczania. Mogą z nich korzystać zarówno edukatorzy czy nauczyciele, jak i organizacje czy instytucje edukacyjne.

Pracujemy nad stworzeniem metodologii pracy z filmem oraz scenariuszy edukacji filmowej, które będą wdrażane do codziennej praktyki nauczycieli. W tym celu powstaje też interaktywna strona internetowa, która w jednym miejscu zbierze wypracowywane materiały oraz zapewni praktyczne wsparcie i wskazówki wszystkim zainteresowanym.

Chcemy dotrzeć do tysięcy uczniów w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz zwiększyć ich wiedzę o europejskim kinie i umożliwić głębsze zrozumienie kontekstów społecznych i politycznych, budowanie wymiany kulturowej oraz promowanie wartości europejskich.

Projekt jest realizowany w Polsce, Czechach, Macedonii Północnej, na Słowacji i Węgrzech.

Film Education for All to projekt realizowany przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Aktualności