
20. AfryKamera w CKF: warsztaty rodzinne oraz debata „We, the Living Ancestors”
AfryKamera, największy w Europie Środkowo-Wschodniej festiwal poświęcony kinu afrykańskiemu, świętuje w tym roku 20-lecie swojego istnienia. Od dwóch dekad wydarzenie otwiera przed polską publicznością drzwi do bogactwa kinematografii kontynentu – od klasyki afrykańskiego kina po najnowsze filmy prezentowane na największych światowych festiwalach. Już 22 listopada Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, partner AfryKamery, zaprasza do swojej siedziby na specjalny pokaz animacji połączony z warsztatami rodzinnymi oraz debatę z udziałem festiwalowych gości!
Tegoroczna, 20. edycja to okazja, by ponownie odkryć Afrykę w kinie i kino w Afryce – kontynent różnorodny, dynamiczny i nieustannie redefiniujący swoją obecność na globalnej mapie kultury.
Motywem przewodnim jubileuszowej odsłony jest Sankofa – wezwanie do powrotu do przeszłości, by lepiej zrozumieć teraźniejszość i przyszłość. Festiwal zaprezentuje kino, które podejmuje ważne tematy: pamięć kolonialną, tożsamość kulturową, prawa kobiet, zmiany społeczne i środowiskowe.

Przez sześć dni trwania Festiwalu publiczność zobaczy kilkadziesiąt filmów z całej Afryki i diaspory afrykańskiej – zarówno głośne tytuły z Berlinale, Cannes czy Wenecji, jak i świeże głosy młodych reżyserów i reżyserek. AfryKamera to nie tylko seanse filmowe, lecz także spotkania z twórcami, debaty i wydarzenia towarzyszące, które tworzą przestrzeń dialogu o współczesnym świecie.
Pokaz animacji „Hadu” i warsztaty rodzinne
W sobotnie południe 22 listopada, zapraszamy dzieci wraz z rodzicami, dziadkami i opiekunami do Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy na wyjątkowe warsztaty papercraft. Inspiracją do nich stanie się pokaz krótkometrażowej animacji pt. „Hadu”. Damilola Solesi, Damilola Solesi, nigerijska reżyserka, producentka i scenarzystka animacji, jest też założycielką i dyrektorką kreatywną SMIDS Animation Studios w Lagos. Jej studio specjalizuje się w produkcji animacji 3D, efektów wizualnych i motion graphics, a jej projekty zdobyły uznanie na międzynarodowych festiwalach filmowych. A film „Hadu”, który obejrzą uczestniczki i uczestniczki warsztatów w CKF, zdobył nagrody dla najlepszej animacji na Fak’ugesi Festival oraz Africa International Film Festival (AFRIFF).
To nostalgiczna i podnosząca na duchu opowieść, której akcja rozgrywa się w barwnych latach 90. Jej bohaterką jest Mimi, pełna pasji dziesięciolatka wyruszająca w niezwykłą kulinarną podróż. W przytulnej kuchni podejmuje próbę odtworzenia ukochanego przepisu swojej babci, odkrywając przy tym magię smaków i wiążących się z nimi wspomnień.
Podczas warsztatów inspirowanych „Hadu” połączymy doświadczenie opiekunów z kreatywnością podopiecznych. Pokażemy uczestnikom i uczestniczkom, w jaki sposób – zgodnie z ideą upcyklingu – przekształcić makulaturę w wyjątkowe dekoracyjne misy.
Warsztat 22 listopada o godzinie 12:00 poprowadzi Aimable Mugabo – artysta multidyscyplinarny z Ruandy, który obecnie mieszka i tworzy w Polsce. Specjalizuje się w różnych technikach artystycznych, w tym malarstwie oraz rękodziele z papieru. W swojej twórczości łączy wyobraźnię z pasją do tworzenia oraz silną więź z naturą i otaczającym go środowiskiem. Eksperymentuje z kolorem, kształtem i teksturą. Jest głęboko zaangażowany w ochronę środowiska. Wykorzystując materiały z recyklingu, takie jak gazety, łączy je z nowoczesnymi technikami projektowania, aby tworzyć unikalne, ręcznie wykonane wyroby.
Wydarzenie odbędzie się w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.
Uczestnictwo w warsztatach oznacza akceptację Regulaminu.
Cena biletu: 15 zł / 13,50 zł z Kartą Warszawiaka lub Kartą Dużej Rodziny
Aby wziąć udział w warsztacie, należy kupić bilet zarówno dla dorosłego uczestnika, jak i dziecka. Są to warsztaty rodzinne, w których udział biorą dzieci wraz z rodzicami/opiekunami, dlatego nie ma możliwości zostawienia dzieci samodzielnie.
Czas trwania: około 90 minut
Miejsce: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Al. Ujazdowskie 20, Warszawa
Debata „We, the Living Ancestors”
W panelu dyskusyjnym „We, the Living Ancestors Connecting Past, Present, and the Future through Storytelling”, który poprowadzi Massiamy Diaby wezmą udział: Baff Akoto, Carol Rodrigues, Adrian Gardner. Uczestniczki i uczestnicy zastanowią się wspólnie nad piętnem, jakie na ich twórczości odcisnęła przeszłość, także w kontekście diasporycznym. Porozmawiają o tym, w jaki sposób łączy ich dziedzictwo, na jakich fundamentach mogą budować przyszłość, nie zaczynając za każdym razem od nowa a także w jaki sposób wspólna historia może stać się siłą napędową przyszłego tworzenia. Wydarzenie odbędzie się w języku angielskim.
UCZESTNICY DEBATY

Baff Akoto, brytyjsko-ghański reżyser i artysta. Kluczowym aspektem twórczości Akoto jest badanie, w jaki sposób media cyfrowe mogą dawać sprawczość społecznościom i niestandardowym odbiorcom, unikając jednocześnie uprzedzeń, wykluczeń i nierówności, które powstały w erach przemysłowej i kolonialnej. Jego film Leave the Edges, był prezentowany na arenie międzynarodowej i zdobył Aesthetics Art Prize. Akoto jest również laureatem BFI & Chanel Filmmaker Award, przyznawanej za innowacyjne i przekraczające granice podejście do opowiadania historii.

Carol Rodrigues, reżyserka i scenarzystka, której twórczość bada kwestie rasy, płci i klasy poprzez politycznie zaangażowane narracje i eksperymenty estetyczne. W jej filmach realizm magiczny jest narzędziem, które pozwala na pokazanie nieobecności, przekształcanie wspomnień i odsłanianie niewidzialnych napięć kształtujących nasze relacje. Jej krótkie filmy Doll i Silence (2015) oraz Their Happiness (2019) były prezentowane i nagradzane na festiwalach w Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Ameryce Łacińskiej.

Adrian Gardner, wielokrotnie nagradzany reżyser i multidyscyplinarny producent o jamajskich korzeniach, działający w obszarach teatru, filmu i literatury. Jego debiutancki film krótkometrażowy Man>Code, miał światową premierę na Chicago International Film Festival i jest dostępny za pośrednictwem Directors Notes. Obecnie Gardner reżyseruje swój kolejny projekt, Speechless. Interesuje go twórczość społecznie zaangażowana, która podważa przestarzałe narracje, zwłaszcza dotyczące czarności, duchowości, seksualności, męskości i radykalnej miłości własnej.

Prowadząca: Massiamy Diaby, niemiecko-iworyjska reżyserka i aktorka mieszkająca w Berlinie. Jej film krótkometrażowy POELER LUFT był pokazywany m.in. na Africa Film Festival w Kolonii oraz na festiwalu AfryKamera w Warszawie. Twórczość Massiamy ma na celu demontaż struktur władzy i ukazywanie tematów politycznych poprzez doświadczenia emocjonalne.
Jubileuszowa edycja AfryKamery w duchu Sankofa
Dwadzieścia lat temu AfryKamera wprowadziła polską widownię w świat kina afrykańskiego, różnorodności oraz historii kontynentu i diaspory afrykańskiej. Dzisiaj kontynuuje swoje dzieło łącząc film, muzykę i sztukę oraz skupiając wokół siebie osoby twórcze afrykańskiego pochodzenia, które mieszkają w Polsce.
Świętując dwie dekady historii festiwal przygląda się naszej roli w budowaniu przyszłości. I dlatego tegoroczną, jubileuszową edycję AfryKamery obchodzona będzie w duchu Sankofa.
Sankofa – z języka Akan, w dialekcie Twi – czyli odzyskać lub odnaleźć. Sankofa symbolicznie przedstawiana jest w kształcie serca lub jako ptak ze stopami skierowanymi do przodu i głową odwróconą do tyłu, z jajem w dziobie. Ze względu na swoje znaczenie i symbolikę Sankofa jest powiązana z przysłowiem w dialekcie Twi: „Se no were fi na wosankofa a yenkyi”, co oznacza: „Nie ma nic złego w powrocie po to, o czym się zapomniało”.
Podczas XX edycji festiwalu organizatorzy podejmą próby wyobrażenia i zinterpretowania na nowo przeszłości w sposób, który pozwoli na podjęcie działań w kierunku budowania lepszej przyszłości. Zapraszają osoby uczestniczące w festiwalu do udziału w podróży w czasie i przestrzeni, do powrotu do tego, co zapomniane, przemilczane czy skradzione, aby to odzyskać, zrozumieć i ponownie z tego zaczerpnąć.
20. AfryKamera. Festiwal Filmów Afrykańskich
21-26 listopada 2025, Warszawa: Państwowe Muzeum Etnograficzne, Kino Atlantic, Kino Amondo, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Jasna 1, Spatif




