FIPRESCI Warsaw Critics Project w CKF. Warsztaty krytyki filmowej podczas 41. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

FIPRESCI Warsaw Critics Project to wyjątkowy program warsztatowy organizowany podczas
Warszawskiego Festiwalu Filmowego, skierowany do młodych krytyków i dziennikarzy
filmowych z Europy Środkowo-Wschodniej. Od dwudziestu lat projekt wspiera rozwój nowych
głosów w krytyce filmowej, oferując uczestnikom możliwość zdobycia doświadczenia w
jednym z najważniejszych wydarzeń filmowych w tej części Europy. W tym roku warsztaty odbywają się w dniach 13-17 października w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, które jest partnerem Warszawskiego Festiwalu Filmowego.


Warsztaty realizowane są przez Warszawską Fundację Filmową oraz FIPRESCI – Międzynarodową Federację Krytyków Filmowych. Ich program oparty jest na praktycznym podejściu do pracy krytyka w realiach festiwalowych.

Uczestnicy piszą pod okiem doświadczonych mentorów, ucząc się pracy pod presją czasu, doskonaląc warsztat pisarski i rozwijając umiejętność analizy filmowej. Projekt pomaga im również odnaleźć się na współczesnym rynku mediów, dostosowywać styl do różnych platform i szukać własnego głosu w świecie krytyki filmowej.

Podczas festiwalu uczestnicy oglądają wybrane filmy z programu Warszawskiego Festiwalu Filmowego, piszą recenzje oraz dyskutują o nich w międzynarodowym gronie młodych krytyków. W ramach projektu tworzą również Młode Jury FIPRESCI, które samodzielnie wybiera film zasługujący na wyróżnienie.

Z okazji jubileuszowej, 20. edycji programu do projektu dołączyło sześcioro młodych krytyków i krytyczek filmowych z Europy Środkowo-Wschodniej:
– Kaiyrkul Abdyrakhmanova – Kirgistan
– Esra Kars – Turcja
– Ilo Tuule Rajand – Estonia
– Alex Petrescu – Rumunia
– Saba Osanadze – Gruzja
– Edin Čusto – Bośnia i Hercegowina

Przez dziesięć festiwalowych dni uczestnicy będą rozwijać swój warsztat i zdobywać praktyczne doświadczenie pod opieką doświadczonych mentorów – Amber Wilkinson oraz Tommaso Tocciego.


UCZESTNICZKI I UCZESTNICY WARSZTATÓW:

Kaiyrkul Abdyrakhmanova (Kirgistan) – krytyczka filmowa, której recenzje filmów krótkometrażowych, fabularnych i dokumentalnych ukazywały się m.in. na Kinokultura. Regularnie uczestniczy w krajowych i międzynarodowych festiwalach oraz panelach dyskusyjnych. Absolwentka warsztatów z krytyki filmowej, dziennikarstwa filmowego i storytellingu wizualnego. Biegle posługuje się językiem kirgiskim, angielskim, rosyjskim i tureckim. Ma doświadczenie w recenzowaniu i redagowaniu scenariuszy. W 2022 roku zdobyła II miejsce w ogólnokrajowym konkursie na opowiadanie w 55 słowach w Kirgistanie.

Esra Kars (Turcja) – krytyczka filmowa i koordynatorka. Była członkinią zespołu Discovery Team w Fil’m Hafızası i zasiadała w pre-jury festiwali filmowych. Pracowała jako wolontariuszka i koordynatorka gości podczas 28. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Kobiecych Flying Broom, zarządzała produkcjami w Kaltfilm i reprezentowała Talents Sarajevo jako delegatka prasowa. Publikuje recenzje filmowe i angażuje się w projekty branżowe.

Ilo Tuule Rajand (Estonia) – Niezależna autorka i krytyczka filmowa, badająca przecięcia kina, performansu i muzyki. Z wykształceniem w zakresie semiotyki i studiów kulturowych wnosi do swojej krytyki głęboką refleksję nad obrazami i symbolami, a także otwartość i wrażliwość wobec publiczności. Publikuje w czasopismach kulturalnych, a obecnie pracuje nad projektami łączącymi krytykę filmową z praktykami twórczymi i interdyscyplinarnymi.

Alex Petrescu (Rumunia) – początkujący krytyk filmowy i archiwista, student studiów magisterskich na Wydziale Filmoznawstwa Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu „I. L. Caragiale” w Bukareszcie. Współpracował z Talking Shorts, F-Sides i Marele Ecran. Jego zainteresowania obejmują historię i teorię filmu, psychoanalizę w kinie queer oraz ochronę regionalnych archiwów filmowych w Rumunii.

Saba Osanadze (Gruzja) – krytyk filmowy i badacz, pasjonujący się kinem i historią kultury. Absolwent filozofii (licencjat) oraz filmoznawstwa (magisterium). Jego badania koncentrują się na europejskich reżyserach, którzy uciekli z nazistowskich Niemiec do Hollywood, oraz na wpływie emigracji na ich twórczość i amerykańskie kino okresu II wojny światowej. Tworzy także treści filmowe na YouTube i planuje rozwijać gruzińskojęzyczne medium poświęcone kinu na tej platformie.

Edin Čusto (Bośnia i Hercegowina) – krytyk filmowy, pisarz i poeta z Mostaru. Absolwent Occidental College w Los Angeles w ramach liberal arts. Członek Film Independent z prawem głosu (Spirit Awards), założyciel The Self Reproaching Critic, nowej platformy krytyki filmowej i kulturalnej. Pisze także poezję i stara się o publikacje w The Paris Review i The New Yorker.

TUTORZY

Amber Wilkinson to dziennikarka z Edynburga z ponad 20-letnim doświadczeniem. Jest współzałożycielką i redaktorką naczelną brytyjskiego portalu Eye For Film. Jej teksty regularnie ukazują się w Screen International, a także w The Times, Sydney Morning Herald i Filmmaker Magazine. Pracuje również jako niezależna krytyczka filmowa dla BBC Radio Scotland. Prowadziła liczne warsztaty dla młodych krytyków FIPRESCI, m.in. podczas WFF i Miskolc Film Festival na Węgrzech, a także współtworzyła program warsztatów dla studentów podczas Edinburgh International Film Festival w latach 2018 i 2019.

Tommaso Tocci to niezależny dziennikarz filmowy. W rodzimej Italii pisze dla Mymovies.it, a jego teksty ukazują się także w międzynarodowych mediach, takich jak Indiewire, Ioncinema, RogerEbert.com, CinemaScope, Filmmaker Magazine, Montages czy Filmkrant. Pracował przy wielu festiwalach, m.in. Edinburgh International Film Festival, Berlinale Talents, Saas-Fee FilmFest, Giornate degli Autori w Wenecji oraz Warszawskim Festiwalu Filmowym. Od 2018 roku prowadzi FIPRESCI Critics Project.

Aktualności