Nau

Ruszają zapisy na Kolonie Filmowe dla Nauczycieli 2025

W sierpniu po raz kolejny Zwierzyniec zamieni się w miejsce relaksu i realizacji filmowych pasji dla 50 osób zajmujących się edukacją w Polsce. Wspólnie z Letnią Akademią Filmową zapraszamy osoby uczące w szkołach i osoby zajmujące się edukacją nieformalną do spędzenia kilku wakacyjnych dni w otoczeniu lasów, stawów, rzeki Wieprz i Roztoczańskiego Parku Narodowego. Oprócz tego, co przygotowała dla nas Matka Natura, będziemy cieszyć się projekcjami festiwalowymi, spotkaniami z twórcami i programem KOLONII FILMOWYCH DLA NAUCZYCIELI.

W tym roku przygotowaliśmy twórcze działania dokumentalne, wspólne oglądanie i analizowanie festiwalowych filmów oraz filmowe inspiracje do psychoedukacji. Wiemy, że każde z Was potrzebuje i zasłużyło na odpoczynek po wymagającym roku szkolnym, jesteśmy pewni, że Kolonie pozwolą Wam zadbać o dobrostan psychiczny i fizyczny.   

Udział w Koloniach jest nieodpłatny.  

Dla kogo te Kolonie? 

Dla osób, które w swojej praktyce edukacyjnej wykorzystują film, zajmują się edukacją filmową lub mają ochotę zrobić to w niedalekiej przyszłości i są zainteresowane nowymi metodami pracy z młodymi ludźmi. Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli, edukatorki i edukatorów, animatorki i animatorów kultury. Mamy dla Was 50 miejsc, pierwszeństwo mają osoby, które będą uczestniczyły w Koloniach po raz pierwszy. 

Kiedy i gdzie? 

Od 11 sierpnia (od godz. 15:00) do 15 sierpnia (do ok. godz. 14:00), w Zwierzyńcu, podczas Letniej Akademii Filmowej. 

Czego możesz się spodziewać? 

  • dokumentalnych warsztatów filmowych 
  • warsztatów włączających film w psychoedukację 
  • wspólnego oglądania festiwalowych filmów i warsztatów z analizy filmowej
  • akredytacji na festiwal Letnia Akademia Filmowa
  • spotkań z nowymi i starymi znajomymi
  • noclegów w pokojach 2-,3- i 4-osobowych i śniadań w Ośrodku Wypoczynkowo-Szkoleniowym „Zacisze”
  • wspólnych obiadów w różnych zwierzynieckich restauracjach 
  • dobrej atmosfery, twórczego i rozwijającego czasu.

Zgłoszenia przyjmujemy do 13 czerwca 2025. 

Listę zaproszonych na Kolonie osób opublikujemy do 27 czerwca 2025. 

Organizator: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy 

Partnerzy: Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu 
KOLONIE FILMOWE DLA NAUCZYCIELI są częścią projektu Film Education for All, realizowanego przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

PROGRAM KOLONII FILMOWYCH DLA NAUCZYCIELI

Dokumentalne ABC – warsztaty twórcze 

W Centrum Kultury Filmowej kochamy filmy dokumentalne, bo jak żaden inny rodzaj filmowy pomagają nam widzieć otaczającą rzeczywistość ze wszystkimi jej złożonościami, problemami i wyzwaniami. Często oglądamy filmy dokumentalne, pokazujemy je innym i tworzymy. W tym roku osoby uczestniczące w Koloniach Filmowych dla Nauczycieli chcemy zaprosić do wyostrzenia wzroku na otoczenie, do kreatywnego współdziałania i do stworzenia swojej etiudy dokumentalnej – od A czyli scenariusza, przez B czyli zdjęcia, po C czyli montaż. Wszyscy Koloniści i Kolonistki stworzą swoje filmy. Warsztaty zostały wymyślone tak, by pokazać Wam, jak złożonym procesem jest tworzenie filmów i że często opiera się na współdziałaniu wielu osób. 

Wszystkie osoby zostaną podzielone na 2 grupy po 25 osób (wybieracie część procesu, w której chcecie wziąć udział): 

  • GRUPA 1: scenariusz i zdjęcia – przez 2 dni warsztatów stworzycie scenariusze i zrealizujecie zdjęcia, potem przekażecie materiał GRUPIE 2. Osoby pracujące w tej grupie będą kręcić zdjęcia swoimi smartfonami. 
  • GRUPA 2: montaż i postprodukcja – przez 1,5 dnia zmontujecie filmy z materiałów przekazanych przez GRUPĘ 1, opierając się na ich scenariuszach. Osoby wybierające ten moduł proszone są o zabranie własnych laptopów. 

Na zakończenie Kolonii będziemy oglądać efekt Waszej wspólnej pracy.  

Prowadzący: 

Jarosław Wszędybył – reżyser filmów dokumentalnych (takich jak np. „Zabawy z czasem” 2010, „Wiosna Smoków” 2017; „Koniec świata w Dolinie Łez” 2022), producent filmowy, współzałożyciel UNI-SOLO Studio, wykładowca na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi oraz na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Uczeń klasyków polskiego dokumentu: Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Od lat zaangażowany w edukację filmową, prowadząc warsztaty dla m.in. Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, Ostrowskiego Centrum Kultury, Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy, Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.  

Karolina Śmigiel – producentka filmowa, menedżerka projektów kulturalnych, edukatorka filmowa, współzałożycielka UNI-SOLO Studio, gdzie wyprodukowała film dokumentalny „Wiosna Smoków” (reż. J. Wszędybył), “Listy z Wilczej” (reż. A. Talwar) oraz koprodukowała “Koniec świata w Dolinie Łez” (reż. J. Wszędyły) oraz “Out from the Shadows” (reż. P. Seraudie), członkini i współzałożycielka Stowarzyszenia Otwartego Dziki Bez, współtwórczyni i koordynatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej. Aktualnie związana z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, gdzie jest dyrektorką artystyczną Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC, autorką i koordynatorką programową SKOK W DOK. Laboratorium pomysłów dokumentalnych. Koordynuje też program międzynarodowego projektu FilmED. Koordynatorka programów edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych “ę”. W latach 2016-2023 wykładowczyni Warszawskiej Szkoły Filmowej na Wydziale Organizacji Produkcji Filmowej. Jako kuratorka stworzyła autorską kolekcję filmów polskich dla dzieci dla Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.   

Poczuć i zrozumieć kino

Zapraszamy edukatorów i edukatorki z różnych dziedzin – nauczycieli/-elki animatorów/-orki kultury, pracowników/pracowniczki instytucji edukacyjnych i kulturalnych – na warsztat poświęcony analizie filmu. Po powrocie z kina, obejrzeniu filmu, w przestrzeniach szkoły/instytucji kultury podejmowane są rozmowy o filmie. Często opiekun/opiekunka dzieci i młodzieży nie dostaje do tego materiałów, sam/sama musi zainicjować merytoryczną rozmowę. Będzie to okazja, by spojrzeć na kino, a właściwie je poczuć z nowych, inspirujących perspektyw, m.in. przez pryzmat tzw. production studies oraz przez współczesne teorie filmowe. Skupimy się na zmysłach i emocjach, przełamując schematy w analizie filmów, a także spróbujemy przybliżyć, jak młodzież odbiera kino i co jest dla nich istotne w kulturze. Nie zapomnimy również o egzaminacyjnych kontekstach, w które film, zarówno fabularny, jak i dokumentalny, się wpisuje. Będziemy pracować z filmami z repertuaru Letniej Akademii Filmowej, pogłębiając kwestie dotyczące modelu analizy filmu fabularnego i dokumentalnego. 

Prowadzące: 

Anna Równy – trenerka i metodyczka edukacji filmowej, główna specjalistka ds. edukacji i kultury filmowej w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu Edukacja Młode Horyzonty. Jest autorką scenariuszy lekcji i tekstów związanych z edukacją filmową oraz współautorką podręcznika do języka polskiego “Ponad słowami”.  

Alicja Nowacka – filmoznawczyni i krytyczka filmowa. W Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zajmuje się szeroko pojętą edukacją filmową. Prowadzi warsztaty i prelekcje oraz organizuje wydarzenia kulturalne. Programowała festiwale młodego widza: Kino w Trampkach i LET’S DOC. Nagrodzona Grand Prix XXVII Konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla krytyków filmowych. 

Jak wspierać, nie tracąc siebie?

Podczas tego warsztatu zapraszamy nauczycieli do wspólnej refleksji nad wyzwaniami, jakie niesie praca z dziećmi i młodzieżą, również z trudnościami rozwojowymi. Punktem wyjścia do rozmów będą oczywiście filmy, które pomogą nam osadzić temat w kontekście realnych doświadczeń. Zastanowimy się, z jakimi trudnościami najczęściej spotykają się nauczyciele w codziennej pracy oraz jakie zachowania mogą być sygnałem konkretnych zaburzeń – takich jak ADHD, spektrum autyzmu czy mutyzm wybiórczy. 

Omówimy, na co warto zwrócić uwagę w obserwacji dziecka, jak odróżniać objawy i czego unikać, aby nie pogłębiać trudności. Porozmawiamy także o tym, co może wspierać zarówno dziecko, jak i nauczyciela – jakie strategie warto wdrażać, o co zadbać w relacji oraz jak budować przestrzeń sprzyjającą współpracy i zaufaniu. 

Warsztat ma na celu nie tylko poszerzenie wiedzy uczestników, ale również stworzenie przestrzeni do dzielenia się doświadczeniami, zadawania pytań i wspólnego poszukiwania rozwiązań. Chcemy, by każdy uczestnik wyszedł z poczuciem większej pewności w codziennej pracy i przekonaniem, że da się wspierać dziecko, nie zapominając o własnych granicach i potrzebach. 

Prowadzące:

Anna Kozioł – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych, psychoedukatorka, coachka. Prowadzi konsultacje indywidualne, grupy terapeutyczne oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Pracuje z maluszkami przedszkolnymi, dziećmi w wieku szkolnym oraz młodzieżą, a także ich rodzicami. Wspiera dzieci, które w procesie swojego rozwój u napotkały różnego rodzaju trudności, w tym emocjonalne, społeczne, a także dzieci lękowe, z mutyzmem wybiórczym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju. W pracy bardzo ważne jest dla niej budowanie relacji opartych na empatii, szacunku i zrozumieniu dla siebie i dla innych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 

Monika Górska – główna specjalistka ds. edukacji w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, twórczyni projektów edukacyjnych, koordynuje i prowadzi warsztaty filmowe dla dzieci i młodzieży, w tym Trampolinę do Kina, czyli filmową pracownię edukacyjną skierowaną do najmłodszych odbiorców oraz część edukacyjną festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC.  Absolwentka Fotografii (Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi) oraz Animacji Kultury (Wydział Polonistyki UW).  

O FilmED

To międzynarodowa inicjatywa, której celem jest wzmocnienie edukacji filmowej w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej na dwóch poziomach. Pierwszy – to proces nauki o sztuce, technice i historii tworzenia filmów, obejmujący takie elementy jak sztuka operatorska, montaż, reżyseria, produkcja i scenopisarstwo. Drugi poziom to podejście edukacyjne, które wykorzystuje filmy do zrozumienia tematów społecznych i politycznych oraz kształtowania umiejętności krytycznego myślenia.

Celem projektu FilmED jest przygotowanie praktycznych szkoleń i narzędzi edukacyjnych, które wypełniają lukę edukacji filmowej w programach nauczania. Mogą z nich korzystać zarówno edukatorzy czy nauczyciele, jak i organizacje czy instytucje edukacyjne.

Pracujemy nad stworzeniem metodologii pracy z filmem oraz scenariuszy edukacji filmowej, które będą wdrażane do codziennej praktyki nauczycieli. W tym celu powstaje też interaktywna strona internetowa, która w jednym miejscu zbierze wypracowywane materiały oraz zapewni praktyczne wsparcie i wskazówki wszystkim zainteresowanym.

Chcemy dotrzeć do tysięcy uczniów w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz zwiększyć ich wiedzę o europejskim kinie i umożliwić głębsze zrozumienie kontekstów społecznych i politycznych, budowanie wymiany kulturowej oraz promowanie wartości europejskich.

Projekt jest realizowany w Polsce, Czechach, Macedonii Północnej, na Słowacji i Węgrzech.

Film Education for All. Edukacja filmowa dla wszystkich to projekt realizowany przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Aktualności