Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

Kto znajdzie pracę w branży filmowej i audiowizualnej  w najbliższych latach? 

Jakie kompetencje zawodowe i umiejętności będą się liczyły za 10 lat? W jakich zawodach filmowych najlepiej kształcić się już teraz? Co rekomendować wahającym się uczniom? Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zaprasza 11 maja o 18:30 na debatę online z cyklu ZWROT AKCJI, podczas której zaprezentujemy autorski raport z badań nad nowymi i deficytowymi zawodami filmowymi. W debacie  wezmą udział specjalistki oraz specjaliści
z polskiej branży filmowej.
 

Rozmowa na temat dynamicznych zmian w polskiej branży filmowej wpisze się w stały cykl debat, które Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy prowadzi od wiosny 2020 roku. Analizowaliśmy już w poprzednich debatach z cyklu ZWROT AKCJI sytuację festiwali filmowych w dobie pandemii, dystrybucji filmowej w Internecie, oraz edukacji filmowej borykającej się z urokami zdalnego trybu nauczania. Tematyka debat ZWROT AKCJI dotyczy za każdym razem kinematografii, sztuki filmowej, przemysłu audiowizualnego, edukacji filmowej i kina jako narzędzia edukacji.

11 maja 2021 roku zapraszamy na kolejną, 5. debatę w ramach cyklu ZWROT AKCJI: BRANŻA FILMOWA. Tym razem punktem wyjścia do rozmowy będzie publikacja raportu z badań nad nowymi i deficytowymi zawodami filmowymi, prowadzonymi na zlecenie CKF przez cały ubiegły rok przez firmę badawczą Qualio.

Raport jest pretekstem do uruchomienia branżowej dyskusji, a nawet – humanistycznej refleksji, do której serdecznie zachęcamy. 

Celem badania były poszukiwania, które kompetencje zawodowe i umiejętności będą się liczyły w perspektywie kilku lat? Jacy fachowy będą potrzebni w  branży filmowej  i audiowizualnej w niedalekiej przyszłości? W jakich zawodach filmowych najlepiej kształcić się już teraz? Co rekomendować wahającym się uczniom? Jakie rozwiązania dydaktyczne proponować nauczycielom w obszarze edukacji filmowej? A jakie pedagogom wolnego czasu, zagospodarowującym potrzebę pasji i uprawiania hobby dla nowych pokoleń młodzieży? Jakie praktyczne propozycje rekomendować osobom dojrzałym, mającym już doświadczenie zawodowe, ale myślącym o zmianie zawodu i poszukującym pomysłu na kształcenie ustawiczne.

W wyniku wieloetapowego badania wyłoniono 7 nowych, deficytowych zawodów filmowych. Zaskakujące, że żaden z nich nie jest ściśle związany z planem filmowym – zawody filmowe przyszłości są bardziej związane z etapem rozwoju i przygotowania projektu, a także jego postprodukcji, dystrybucji i promocji. Lista deficytowych zawodów oraz ich charakterystyka, to nie jedyne informacje, jakie możemy wyczytać
z raportu. Interesujące i dające do myślenia są ogólne wnioski oraz przekrojowe zagadnienia dotyczące uwarunkowań polskiej branży filmowej, jej kondycji, problemów i wyzwań: ekonomicznych, artystycznych, organizacyjnych, edukacyjnych a nawet etycznych. To właśnie o tych kwestiach porozmawiamy z naszymi ekspertami. 

 

Debata ZWROT AKCJI: BRANŻA FILMOWA odbędzie się 11 maja na Facebooku Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy o godz. 18:30.  

Link do wydarzenia na Facebooku:

https://www.facebook.com/events/932432847574889/

Do udziału w debacie z cyklu ZWROT AKCJI zaprosiliśmy przedstawicieli branży filmowej. W dyskusji online wezmą udział: Anna Wróblewska (badaczka rynku audiowizualnego w Polsce, wykładowczyni, wieloletnia rzeczniczka Festiwalu Filmowego w Gdyni), Renata Czarnkowska (producentka filmowa, prezeska Stowarzyszenia Kobiety Filmu), Joanna Szymańska (producentka filmowa, członkini zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz Europejskiej Akademii Filmowej, Marcin Pieńkowski (dyrektor MFF Nowe Horyzonty) oraz Zuzanna Sorówka (reżyserka, studentka Szkoły Filmowej w Katowicach). 

Na początku debaty skrótowo zaprezentujemy wyniki badań. 

Debatę poprowadzi krytyczka filmowa Magdalena Sendecka

NIEZBĘDNIK FILMOWY DLA NAUCZYCIELI

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, warszawska instytucja zajmująca się edukacją i upowszechnianiem kultury filmowej, publikuje NIEZBĘDNIK FILMOWY dla nauczycieli!  

Chcemy, aby edukacja filmowa stała się naturalnym i nieodzownym elementem edukacji powszechnej. Wierzymy bowiem, że wynikające z niej umiejętności pozwalają nie tylko prawidłowo czytać i analizować filmy, lecz także pomagają krytycznie odbierać przekazy medialne i tworzyć nowe treści kultury. Liczymy na to, że dzięki Niezbędnikowi zrobimy wspólnie krok w tym kierunku, co w obliczu zachodzących na naszych oczach przemian społecznych i technologicznych wydaje się koniecznością. 

„Niezbędnik filmowy” to bardzo praktyczne i przystępne narzędzie, które – mamy nadzieję - stanie się dla nauczycieli i edukatorów inspiracją oraz pomoże
w prowadzeniu lekcji, zwłaszcza w trudnych czasach nauki zdalnej.  Film to atrakcyjny pretekst do pogłębionych rozmów w różnych dziedzinach, otwiera dzieci i młodzież na nowe zjawiska i problemy współczesnego świata, rozwija wrażliwość. 

„Niezbędnik”, powstały w oparciu o dostępne legalnie i bezpłatnie w Internecie filmy krótkometrażowe zawiera pomysły na lekcje z różnych przedmiotów (w odniesieniu do podstawy programowej):  języka polskiego, etyki, plastyki, informatyki, a nawet biologii, geografii czy godziny wychowawczej. Krótki metraż zaproponowanych filmów pozwala na obejrzenie ich w czasie lekcji lub w ramach pracy domowej.  

27 kwietnia na Facebooku CKF o godz 18:00 odbędzie się spotkanie live z Anną Równy - edukatorką filmową i autorką “Niezbędnika filmowego”, która w rozmowie
z Katarzyną Ślesicką, opowie o genezie i założeniach publikacji, powstającej
w okresie pandemii i nauki zdalnej, a także o jej potencjale, możliwościach dydaktycznych i metodycznych, jakie dają filmy krótkometrażowe w dobie edukacji zdalnej i poza nią. 

Przedstawimy także stronę internetową, na której znajdą Państwo materiały do pobrania oraz linki prowadzące bezpośrednio do filmów: 

2020 w warszawskiej kulturze

Rok 2020 przyniósł w CKF wiele zmian, zarówno tych planowanych jak i losowych (pandemia COVID-19), które były pierwszym poważnym sprawdzianem dla nowoczesności instytucji i jej funkcjonowania w sytuacji kryzysowej. Z perspektywy czasu widzimy, że okoliczności te wzmocniły zespół, jego kreatywność, organizację pracy oraz poczucie misji, pozwoliły też na rozwijanie nowych kompetencji i potencjału.

W 2020 roku:

- wzięliśmy udział w projekcie BudujeMy - upamiętniającym 75. rocznicę odbudowy stolicy (Trampolina do kina, Klub Filmowy Stolica)

- byliśmy koordynatorem grupy roboczej ds. cyfryzacji treści kultury. Powołano „stoliki” ds. bieżących problemów i szkoleń, sprzedaży wydarzeń online, budowy wspólnej platformy VOD i produkcji nowych treści.

- otworzyliśmy nową siedzibę CKF w Alejach Ujazdowskich 20 . W nowoczesnej i przyjaznej przestrzeni organizowaliśmy projekcje, spotkania, debaty i warsztaty.

- jesteśmy koordynatorem budowy Platformy VOD dla stołecznych instytucji kultury i organizacji pozarządowych. Platforma VOD powstaje z myślą o organizatorach kultury w Warszawie, ma służyć jej upowszechnianiu i działać na rzecz jej dostępności.

- zawarliśmy umowę najmu Kina Tęcza z Warszawską Spółdzielnią Mieszkaniową "Żoliborz Centralny", które po remoncie pomyślane jest jako nasza przyszła siedziba,

- staliśmy się nowym domem dla Nowego Tygodnika Kulturalnego, który co dwa tygodnie nagrywa w Alejach Ujazdowskich aktualności kulturalne w formie podcastów.

Dla nas był to bardzo ważny i intensywny rok!

Zachęcamy do zapoznania się z raportem m. st. Warszawy podsumowującym 2020 rok w kulturze.

95. URODZINY ANDRZEJA WAJDY

6 marca Andrzej Wajda obchodziłby 95. urodziny. Rok 2021 jest dla Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy rokiem jubileuszu – 95. rocznicy urodzin naszego patrona, honorowego obywatela miasta Warszawy.

Mimo, że od ponad czterech lat nie ma go z nami, doświadczamy codziennie inspiracji jego twórczością, pracowitością i postawą obywatelską, a nade wszystko, ciekawością świata i dążeniem do prawdy i wolności. Jak co roku, 6 marca, wspominamy Andrzeja Wajdę ukazując coraz młodszym odbiorcom jego artystyczną i intelektualną spuściznę. Tworzenie i rozwijanie CKF w każdym z jego obszarów, jest wyrazem uznania dla spuścizny po Reżyserze. W grudniu zeszłego roku CKF sfinalizowało umowę najmu żoliborskiego „Kina Tęcza”, także z myślą o tym, żeby po jego rewitalizacji rozwinąć działalność programową w dzielnicy, w której Andrzej Wajda żył i tworzył.

Nie tylko w roku jubileuszowym, ale na co dzień, misja programowa CKF, zgodnie ze swoim statutem odnosi się do patrona Andrzeja Wajdy, najwybitniejszego polskiego reżysera filmowego, współtwórcy Szkoły Polskiej, autora przełomowych arcydzieł sztuki filmowej, nauczyciela i mentora wielu pokoleń polskich filmowców, twórcy oddanego idei demokracji. Działające w Warszawie od końca 2018 roku Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy kształtowane jest jako nowoczesna instytucja, której celem jest szerzenie kultury filmowej i kształtowanie świadomego widza. Kluczowy element działalności Centrum to szeroko rozumiana edukacja filmowa, edukacja widzów, ułatwianie zrozumienia i poruszania się we współczesnym świecie coraz bardziej zdominowanym przez ruchome obrazy oraz kulturę cyfrową.

Instytucja, która powstała jako hołd dla Mistrza i miejsce, w którym jego twórczość i myśl będą mogły pozostać żywe i obecne, przez cały rok 2021 organizować będzie wydarzenia przypominające dorobek reżysera - debaty, podcasty, seanse filmowe. Już ponad miesiąc przed jubileuszową datą - 1 lutego - otworzyliśmy plenerową wystawę werków do filmów Wajdy autorstwa Renaty Pajchel pod tytułem „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel”. Ekspozycja z Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich dobiegła końca, jednakże w związku z częściowym odmrożeniem ograniczeń pandemicznych, CKF zaprasza odbiorców w każdy weekend marca (od godz. 10:00 – 16:00) do swojej siedziby w Alejach Ujazdowskich, gdzie można podziwiać jej multimedialną odsłonę.

W dniu otwartych drzwi w siedzibie CKF,  zarówno 6. marca, w dniu urodzin Wajdy, jak i w każdy weekend marca, będzie można także podziwiać dzieło „Sgraffito – Wszystko na sprzedaż”.  Ponieważ chcieliśmy, by dekoracja ta stanowiła sama w sobie dzieło sztuki malarskiej, tak bliskiej reżyserowi, zdecydowaliśmy o wykonaniu ilustracji ściennej w technice sgrafitto. Pracę tę powierzyliśmy artyście, specjalizującemu się w tej technice, Marcinowi Bogusławskiemu. Inspiracją stały się robocze szkice Andrzeja Wajdy. W pracy wykorzystano szkic twórcy do filmu „Wszystko na sprzedaż” (nr katalogowy 73/05), pochodzący z cyfrowych zbiorów Archiwum Andrzeja Wajdy, prowadzonego przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Przy tej okazji zachęcamy do odwiedzania muzeum Manggha, jak również zapoznania się, na stronach internetowych muzeum, z niesamowitym archiwum Mistrza, którego coraz obszerniejsze fragmenty są digitalizowane i udostępniane szerokiej publiczności.

W dwóch marcowych podcastach produkowanego przez CKF Nowego Tygodnika Kulturalnego również będziemy zastanawiać się, z okazji okrągłego jubileuszu: Czy w polskim środowisku filmowym jest ktoś, kto czuje widownię jak Wajda? O jakiej Polsce chciałby zrobić dziś film? Co udało się  do tej pory zrealizować z zapisu testamentu artystycznego Andrzeja Wajdy? Czy dojdzie do powstania wystawy stałej w Krakowie? Na jakim etapie są prace Tadeusza Lubelskiego nad opracowaniem ponad 500 notesów reżysera przechowywanych w jego archiwum i kiedy mogą się takiej publikacji spodziewać czytelnicy? Gościem specjalnym podcastu emitowanego 12 marca będzie Krystyna Zachwatowicz-Wajda.

We współpracy z FINA i TR Warszawa planujemy debatę o języku audiowizualnym Teatrów Telewizji Andrzeja Wajdy, w kontekście cyfryzacji spektakli teatralnych, ich nowego życia w trybie online oraz dążenia do nowej formuły audiowizualnej na styku teatru, kina i multimediów, której poszukują współcześni twórcy teatralni. Temat ten jest dla nas szczególnie istotny w kontekście obserwowanej w tym roku globalnej cyfryzacji kultury w czasie pandemii, której CKF jest jednym z prekursorów na gruncie warszawskim. Debata odbędzie się na żywo w Internecie w drugiej połowie kwietnia.

Z okazji jubileuszu uruchomiliśmy na naszej stronie zakładkę „Wajda Online”, w której znaleźć można informacje o bieżących wydarzeniach związanych z okrągłą rocznicą urodzin Andrzeja Wajdy, jak również archiwalne, wyprodukowane przez nas w ciągu ostatnich dwóch lat materiały dotyczące artysty i jego dorobku, wśród których znajdzie się, między innymi, cykl podcastów „Rozmowy o patronie” Joanny Sławińskiej – wywiadów z aktorami oraz współpracownikami Andrzeja Wajdy, a także materiały filmowe z dyskusji i debat, które do tej pory odbyły w CKF. Michał Oleszczyk natomiast przygotowuje zaś specjalny odcinek swego podcastu „Spoilermaster” poświęcony filmowi „Dyrygent”.

Cieszymy się także, że eksplorowanie twórczości Wajdy nieustannie inspiruje innych. Zachęcamy widzów do uczestnictwa w szeregu wydarzeń realizowanych w marcu przez zaprzyjaźnione instytucje, media i partnerów CKF. Oto jak inni planują uczczenie jubileuszu urodzin naszego Patrona:

Platforma playkrakow.pl z okazji jubileuszu przygotowała dla swych widzów materiały: „Scoring4Wajda” – rejestrację koncertu z muzyką do filmów
i spektakli Andrzeja Wajdy, koncert odbył się 28 maja 2015 roku podczas 8. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie; film „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy” w reżyserii Krzysztofa Ingardena oraz koncert „Wajda. Fascynacje” przygotowany w tym roku przez Miasto Kraków we współpracy z Muzeum Manggha i Orkiestrą Sinfonietta Cracovia.

Szkoła Wajdy wspólnie z Polnisches Institut Wien i Stadtkino Wien zaprasza 9 marca na rozmowę online z Wojciechem Marczewskim i Agnieszką Smoczyńską, poświęconą twórczości Andrzeja Wajdy i jego wpływowi na kolejne pokolenia filmowców. Rozmowa odbędzie się w języku angielskim na kanale YouTube Instytutu Polskiego w Wiedniu.

W warszawskim kinie Iluzjon, w sobotę, 6 marca o 16:00 odbędzie się specjalny pokaz filmu „Ziemia Obiecana”.

W zaś wśród propozycji telewizyjnych w dzień urodzin Andrzeja Wajdy, znajdziemy dwa filmy dokumentalne: „Andrzej Wajda. Moje inspiracje”- obraz poświęcony inspiracjom malarskim w twórczości reżysera, oraz dokument „Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie”, będący zapisem pracy artysty na planie „Katynia”. Obie pozycje nada 6 marca kanał TVN Fabuła.

Również 6 marca o 16:00 na antenie TV Polonia w programie kulturalni.pl, będzie można wysłuchać rozmowy z dyrektorką CKF Joanną Rożen-Wojciechowską na temat Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Zapraszamy wszystkich do włączenia się w jubileuszowy rok CKF poświęcony Andrzejowi Wajdzie.

---

Wajda Online: https://www.ckf.waw.pl/wajda-online O kolejnych inicjatywach
i planowanych wydarzeniach będziemy informować na naszej stronie internetowej
w zakładce „Wajda Online” oraz w mediach społecznościowych CKF.

Drzwi otwarte w CKF. W każdy weekend marca od 10:00 do 16:00 zapraszamy odwiedzających do siedziby CKF w Alejach Ujazdowskich 20. W programie: wystawa multimedialna „Werki. Wajda. Renata Pajchel” oraz „Sgraffito – Wszystko na sprzedaż”, wstęp wolny. Obowiązuje reżim sanitarny.

95. URODZINY WAJDY

Wystawa WERKI. WAJDA. Renata Pajchel

6 marca 2021 Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy obchodzi jubileusz 95. rocznicy urodzin swojego patrona, wybitnego reżysera Andrzeja Wajdy. Z tej okazji Centrum planuje wiele wydarzeń upamiętniających jego kreatywny dorobek i ukazujących te aspekty jego twórczości oraz działalności społecznej, które wciąż nie są dobrze znane szerokiej publiczności.

Pierwszym tegorocznym wydarzeniem kulturalnym inicjującym wydarzenia z cyklu „95. Urodziny Wajdy”,  będzie plenerowa wystawa fotograficzna „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel”, na którą chcemy zaprosić mieszkańców stolicy już w lutym 2021 i która jest hołdem dla dwójki wybitnych artystów, którzy związali ze sobą swoje zawodowe życie – reżysera, którego nie ma z nami od blisko 5 lat i artystki fotografii zmarłej latem zeszłego roku. 

W polskiej fotografii filmowej niepodzielnie panuje opinia, że historia zawodu fotosisty i autora werków dzieli się na dwa rozdziały: przed Renatą Pajchel i po niej. „Przed nią ten zawód był drugorzędny, a fotosistów nikt nie cenił” – mówi o wpływie fotografki na branżę filmową jej przyjaciel, polsko-amerykański producent filmowy, scenarzysta i reżyser Andrzej Krakowski.

Werk, jeśli odwołać się do fachowych definicji, to specyficzny, użytkowy i jak by się wydawało, mało artystyczny gatunek fotografii. To zdjęcie dokumentujące cały plan filmowy oraz ekipę w trakcie pracy, które, w odróżnieniu od fotosu, naśladującego ustawienie kamery, nie jest odzwierciedleniem kadru filmowego. Werki zwykle wykonywane są na zlecenie producenta filmu i wykorzystywane potem jako materiał reklamowy, bywają też pamiątką z planu lub dokumentacją jego detali. W przypadku werków prezentowanych na wystawie Centrum, dzieła te wypełniają zadanie znacznie donioślejsze – jak wspomina dziś Krystyna Zachwatowicz-Wajda: „Oglądam teraz Jej zdjęcia z nieustającym podziwem i wdzięcznością za to, że uwieczniła na tych fotografiach pracę reżysera i aktorów i tak ulotne chwile poza ujęciami filmowymi. Jest najwspanialszym kronikarzem tamtych, najważniejszych dla mnie lat.” 

Renata Pajchel to fotograficzny autorytet i pierwsza polska autorka werków, która nie tylko wypromowała w Polsce ten lekceważony wcześniej filmowy zawód, ale również ustawiła w nim poprzeczkę bardzo wysoko, podnosząc go do rangi sztuki. Ukończyła Wydział Operatorski łódzkiej Szkoły Filmowej, jednak nigdy nie stanęła za kamerą – wybrała aparat fotograficzny. W fenomenalny sposób doprowadziła do całkowitej zmiany myślenia o pracy fotografa na planie; jej prekursorskie podejście, porzucające statyczność ujęcia na rzecz reporterskiej dynamiki, sprawiło, że uchwycone przez nią kadry ujmują realizmem. Jest w nich uważność, odwaga, wyczucie kompozycji i przede wszystkim –  intuicja właściwej chwili gdy ruch, spojrzenie i gest tworzą jedyny w swoim rodzaju i godny zapamiętania moment. Kiedy spojrzymy na publikacje polskich fotosów filmowych z ostatnich 50 lat, uświadamiamy sobie, że werki Renaty Pajchel często znane były publiczności lepiej niż fotosy w z filmów. Najsłynniejsze zdjęcia Andrzeja Wajdy przy pracy są również jej autorstwa. Renata Pajchel rozpoczęła współpracę z Wajdą przy filmie „Wszystko na sprzedaż”. Przekonała go do siebie pewnością, z jaką broniła własnego wyboru zdjęć, które miały posłużyć jako materiał reklamowy. Nigdy później nie wątpił już w jej racje i intuicję. Współpracowali przez 30 lat przy ponad dwudziestu produkcjach, między innymi „Weselu”, „Człowieku z marmuru”, „Ziemi obiecanej”, „Dantonie”, „Biesach”, „Korczaku” czy „Katyniu”.  Podczas kręcenia filmu „Panny z Wilka” artystka mówiła: „Wajda obserwując, jak ustawiam i wykonuję zdjęcie, kazał jeszcze raz kręcić scenę tak, jak ja robiłam zdjęcia. Takie sytuacje należą do rzadkości, ale przynoszą największą satysfakcję fotosiście”. 

Ekspozycja werków filmowych Renaty Pajchel przygotowana została przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Stowarzyszenie Filmowe KinoArt z Łodzi i będzie miała charakter hybrydowy. Jej plenerowa odsłona będzie prezentowana w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Alejach Ujazdowskich, w dniach od 1.02.2021 do 28.02.2021 roku. Jeśli obostrzenia pandemiczne pozwolą, zdjęcia zostaną także udostępnione publiczności w marcu 2021 w formie multimedialnej, w siedzibie CKF w Alejach Ujazdowskich 20.

Centrum Kultury Filmowej, któremu patronuje Andrzej Wajda działa już od 2 lat będąc jedną z najprężniej rozwijających się miejskich instytucji w Warszawie. Zajmuje się nie tylko upowszechnianiem wiedzy o swoim patronie, promocją ambitnej kinematografii, edukacją filmową i medialną, ale także cyfryzacją i upowszechnianiem w Internecie kultury warszawskiej. CKF wykonuje na zlecenie swojego organizatora miasta st. Warszawy, inwestycję budowy miejskiego portalu vod, mającego służyć do prezentacji warszawskiej kultury online. CKF także dynamicznie rozbudowuje swoją infrastrukturę lokalową - w październiku 2020 roku CKF uruchomiło „U20”, pracownię filmową w Alejach Ujazdowskich 20, gdzie docelowo, po modernizacji I piętra, będzie miała miejsce główna siedziba CKF. Natomiast w grudniu zeszłego roku, dyrektorka Centrum Joanna Rożen-Wojciechowska podpisała wieloletnią umowę najmu żoliborskiego Kina Tęcza.

Rok 2021 w którym obchodzimy jubileusz 95. urodzin Andrzeja Wajdy będzie okazją do zaprezentowania mieszkańcom stolicy i odwiedzającym ją gościom programu kulturalnego popularyzującego myślowe i artystyczne dziedzictwo reżysera, tak istotnie kształtujące przez wiele dziesięcioleci naszą kulturową tożsamość, pamięć i zbiorową wyobraźnię. 95. URODZINY WAJDY – pod tym hasłem na stronie www.ckf.waw.pl będziemy informować na bieżąco o wszystkich jubileuszowych wydarzeniach, wśród których znajdą się debaty, podcasty, rozmowy o patronie i prezentacje jego filmów.

Na wystawę „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel” zapraszamy w Aleje Ujazdowskie (Galeria Plenerowa, ogrodzenie Łazienek Królewskich) w dniach od 1.02.2021 do 28.02.2021.

KINO TĘCZA

Legendarne kino Tęcza dostaje nowe życie

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa „Żoliborz Centralny” podpisały umowę najmu dawnego kina Tęcza przy ul. Suzina 6. Teraz budynek czeka remont i modernizacja, prowadzone z szacunkiem dla niemal stuletniego już zabytku.

Budynek kina Tęcza powstał w roku 1929 jako... kotłownia centralnego ogrzewania dla budowanego wówczas osiedla WSM. Wkrótce jednak dzięki modernizacji kotłów udało się wygospodarować miejsce na kinoteatr, którego brakowało w okolicy. Swoją siedzibę miały tu awangardowy Teatr im. Żeromskiego, kierowany przez Irenę Solską, a także kino Żoliborz, a następnie Świat. Po wojnie kino wznowiło działalność już pod nazwą Tęcza. W 1989 budynek stał się siedzibą kolektywu artystycznego Akademia Ruchu, z silnym programem filmowym: Tęczę podczas przeglądów swojej twórczości odwiedzili m.in. Derek Jarman czy Peter Greenaway. Od 1997 budynek z krótkimi przerwami stał niewykorzystany.

Teraz zabytek przejdzie pod pieczę Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Po remoncie i modernizacji Tęcza będzie dysponowała salą kinową na niemal 200 miejsc, a także przestrzeniami na wystawy i inne działania kulturalne. Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektor CKF, zapowiada także współpracę z organizacjami pozarządowymi i lokalną społecznością. Tęcza ma w swojej biografii i awangardowe teatry, i popularne kino. I tak też myślimy o naszej misji tu: odważnie, ale w dialogu z szeroką publicznością – wyjaśnia Rożen-Wojciechowska.

Barbara Hruszowiec, prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”, od rozpoczęcia długotrwałych negocjacji mocno wspierała pomysł przywrócenia kina Tęcza kulturze. Myślę, że to spełnienie marzeń wielu mieszkańców Żoliborza – stwierdziła, podpisując umowę z CKF. – Chciałabym zaznaczyć, że kino Tęcza było i jest ważnym miejscem dla członków spółdzielni i ogółu żoliborzan,  dlatego mocno trzymam kciuki za powodzenie planów CKF.

Przy podpisywaniu umowy była także obecna Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydent Warszawy. To kolejny już kulturalny obiekt, po Teatrze na Woli i dawnym kinie Wars, który ratuje Warszawa. Mam nadzieję, że kino Tęcza po gruntowym remoncie i modernizacji stanie się jednym z ulubionych kulturalnych miejsc warszawianek i warszawiaków – komentuje Aldona Machnowska-Góra. – To też najlepszy sposób upamiętnienia Andrzeja Wajdy, tak mocno związanego z Żoliborzem.

Wybitna scenografka Krystyna Zachwatowicz-Wajda, żona zmarłego w 2016 reżysera, z radością przyjęła wiadomość o nowym rozdziale historii kinoteatru przy Suzina.  Jestem niezmiernie szczęśliwa, że miasto Warszawa chce uczcić pamięć mego męża, realizując odnowienie i przywrócenie do życia małego kina „Tęcza” na Żoliborzu i przekazując je Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy – napisała w okolicznościowym liście.

Nowy Tygodnik Kulturalny

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy przyjmuje pod swoje skrzydła Nowy Tygodnik Kulturalny

„Tygodnik Kulturalny” powróci niebawem w nowej formule on-line, jako „Nowy Tygodnik Kulturalny”. Po usunięciu programu z ramówki TVP Kultura w sierpniu 2020, dziennikarze i krytycy stanowiący od lat jego zespół poszukiwali możliwości wznowienia emisji cieszącej się popularnością wśród widzów audycji. Naprzeciw tym poszukiwaniom wyszła młoda warszawska instytucja kultury – Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, zapraszając program, w nowej formule, w swoje progi w Alejach Ujazdowskich 20 w Warszawie.

CKF udostępni twórcom programu swą siedzibę, pracownię cyfrową przygotowaną do produkcji materiałów filmowych, sprzęt pozwalający emitować streamingi live, jak również kanał dystrybucji na swej stronie internetowej.

W projekt zaangażowani będą dotychczas biorący w nim udział dziennikarki
i dziennikarze, jego pomysłodawczyni i reżyserka Joanna Makowska oraz redaktorki Aleksandra Parnowska i Magdalena Raźny. Za produkcję odpowiadać będzie Maria Krauss z PLESNAR & KRAUSS FILMS.

„W tej chwili zespół rozpoczyna, za pomocą platformy crowdfundingowej, akcję zbierania prywatnych funduszy, które zapewnią programowi budżet na rok 2021. To działanie wynika z idei, że dzisiejsza publiczność rozumie, że może współfinansować projekty kulturalne, programy, książki, filmy czy ogólnie kulturę, którą chciałaby oglądać i w niej uczestniczyć. Zaangażowanie finansowe odbiorców to nowy rodzaj budowania publiczności” - mówi Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektorka CKF.

Docelowo “Nowy Tygodnik Kulturalny” publikowany bedzie na stołecznej platformie VOD, której CKF jest operatorem, a który Joanna Rożen-Wojciechowska nazywa „Netfliksem dla teatrów i muzeów”. Przedsięwzięcie prezentujace ofertę stołecznych instytucji kultury, będącą również tematem dla “Nowego Tygodnika Kulturalnego” ma ruszyć w maju 2021.

“To najlepsza rzecz, jaka spotyka świat kultury w tych trudnych czasach. Czujemy wielką radość i dumę, że Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i “Nowy Tygodnik Kulturalny” rozpoczynają współpracę. Dziękuję wszystkim wspaniałym ludziom “Nowego Tygodnika Kulturalnego” za wiarę w to, że siedziba CKF, Aleje Ujazdowskie 20, będzie dla nich nowym domem. – mówi Dyrektorka CKF im. A. Wajdy.

ART IS BETTER WITH YOU / SZTUKA JEST LEPSZA Z TOBĄ

JAK EUROPEJSKIE MUZEA I TEATRY ROZPOCZĘŁY NOWĄ EPOKĘ W KULTURZE

Creative Europe Desk Polska & Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy

Konferencja online 

3-4 GRUDNIA 2020

Interaktywne platformy i narzędzia cyfrowe oferują nam nowe możliwości tworzenia i doświadczania sztuki. Dzięki szerokiemu dostępowi do mediów i niezliczonym możliwościom storytellingowym, możemy oswajać nowych odbiorców z dziełami sztuki i sprawiać, że nasza kultura staje się bardziej włączająca i atrakcyjna niż kiedykolwiek. Jednocześnie wielu z nas odczuwa przesyt treściami cyfrowymi, na który nakłada się wszechobecne poczucie globalnego zagrożenia. Czerpanie radości z opowiadania historii w kręgu bliskich nam wspólnot to dziś główne źródło nadziei i normalności.

Instytucje kultury stają się kluczowymi graczami w procesie przemian, co zmusza je do modyfikowania swojego kodu genetycznego, wewnętrznych polityk i strategii programowych. Europejskie teatry, opery, muzea i galerie – te duże i małe – starają się dbać o to, aby cyfrowemu przyspieszeniu towarzyszyły nie tylko wysokie standardy profesjonalne i działania oparte na zrównoważonym rozwoju, lecz również, aby płynęły z nich wymierne korzyści dla lokalnych wspólnot. Dzięki progresywnym liderom i ich wysokim cyfrowym kompetencjom instytucje te są dziś wyspami ulgi i inspiracji na morzu chaosu i niepokoju.

SZTUKA JEST LEPSZA Z TOBĄ to dwudniowe wydarzenie online, podczas którego zaprezentujemy najbardziej innowacyjne praktyki cyfrowe prowadzone przez muzea, galerie i teatry, ze szczególnym uwzględnieniem projektów dofinansowanych w programie Kreatywna Europa, oraz będziemy dyskutować o przyszłości kultury i sztuki w przestrzeni cyfrowej.

Aby wziąć udział w konferencji online należy zarejestrować się na stronie Kreatywnej Europy po kliknięciu w poniższy przycisk:

DO PRZYJACIÓŁ

W związku ze stanem pandemii COVID-19 oraz wprowadzeniem czerwonej strefy w Warszawie, biorąc pod uwagę charakter organizowanych przez nas wydarzeń kulturalnych i w trosce o bezpieczeństwo naszych widzów, zdecydowaliśmy o zawieszeniu od soboty 17-go października 2020 roku wydarzeń organizowanych dla publiczności w Alejach Ujazdowskich 20 w Warszawie. 

Kultura jest potrzebna nam wszystkim do przetrwania tego trudnego czasu, dlatego dołożymy wszelkich starań by zaproponować naszym widzom taką formę jej przeżywania, która pozwoli zostać w domu i nie narażać nikogo na zachorowanie.

Na naszej stronie www.ckf.waw.pl oraz za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych przedstawimy nowy repertuar, który zaprezentujemy widzom w Internecie.

 

Zespół CKF