Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

95. URODZINY WAJDY

Wystawa WERKI. WAJDA. Renata Pajchel

6 marca 2021 Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy obchodzi jubileusz 95. rocznicy urodzin swojego patrona, wybitnego reżysera Andrzeja Wajdy. Z tej okazji Centrum planuje wiele wydarzeń upamiętniających jego kreatywny dorobek i ukazujących te aspekty jego twórczości oraz działalności społecznej, które wciąż nie są dobrze znane szerokiej publiczności.

Pierwszym tegorocznym wydarzeniem kulturalnym inicjującym wydarzenia z cyklu „95. Urodziny Wajdy”,  będzie plenerowa wystawa fotograficzna „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel”, na którą chcemy zaprosić mieszkańców stolicy już w lutym 2021 i która jest hołdem dla dwójki wybitnych artystów, którzy związali ze sobą swoje zawodowe życie – reżysera, którego nie ma z nami od blisko 5 lat i artystki fotografii zmarłej latem zeszłego roku. 

W polskiej fotografii filmowej niepodzielnie panuje opinia, że historia zawodu fotosisty i autora werków dzieli się na dwa rozdziały: przed Renatą Pajchel i po niej. „Przed nią ten zawód był drugorzędny, a fotosistów nikt nie cenił” – mówi o wpływie fotografki na branżę filmową jej przyjaciel, polsko-amerykański producent filmowy, scenarzysta i reżyser Andrzej Krakowski.

Werk, jeśli odwołać się do fachowych definicji, to specyficzny, użytkowy i jak by się wydawało, mało artystyczny gatunek fotografii. To zdjęcie dokumentujące cały plan filmowy oraz ekipę w trakcie pracy, które, w odróżnieniu od fotosu, naśladującego ustawienie kamery, nie jest odzwierciedleniem kadru filmowego. Werki zwykle wykonywane są na zlecenie producenta filmu i wykorzystywane potem jako materiał reklamowy, bywają też pamiątką z planu lub dokumentacją jego detali. W przypadku werków prezentowanych na wystawie Centrum, dzieła te wypełniają zadanie znacznie donioślejsze – jak wspomina dziś Krystyna Zachwatowicz-Wajda: „Oglądam teraz Jej zdjęcia z nieustającym podziwem i wdzięcznością za to, że uwieczniła na tych fotografiach pracę reżysera i aktorów i tak ulotne chwile poza ujęciami filmowymi. Jest najwspanialszym kronikarzem tamtych, najważniejszych dla mnie lat.” 

Renata Pajchel to fotograficzny autorytet i pierwsza polska autorka werków, która nie tylko wypromowała w Polsce ten lekceważony wcześniej filmowy zawód, ale również ustawiła w nim poprzeczkę bardzo wysoko, podnosząc go do rangi sztuki. Ukończyła Wydział Operatorski łódzkiej Szkoły Filmowej, jednak nigdy nie stanęła za kamerą – wybrała aparat fotograficzny. W fenomenalny sposób doprowadziła do całkowitej zmiany myślenia o pracy fotografa na planie; jej prekursorskie podejście, porzucające statyczność ujęcia na rzecz reporterskiej dynamiki, sprawiło, że uchwycone przez nią kadry ujmują realizmem. Jest w nich uważność, odwaga, wyczucie kompozycji i przede wszystkim –  intuicja właściwej chwili gdy ruch, spojrzenie i gest tworzą jedyny w swoim rodzaju i godny zapamiętania moment. Kiedy spojrzymy na publikacje polskich fotosów filmowych z ostatnich 50 lat, uświadamiamy sobie, że werki Renaty Pajchel często znane były publiczności lepiej niż fotosy w z filmów. Najsłynniejsze zdjęcia Andrzeja Wajdy przy pracy są również jej autorstwa. Renata Pajchel rozpoczęła współpracę z Wajdą przy filmie „Wszystko na sprzedaż”. Przekonała go do siebie pewnością, z jaką broniła własnego wyboru zdjęć, które miały posłużyć jako materiał reklamowy. Nigdy później nie wątpił już w jej racje i intuicję. Współpracowali przez 30 lat przy ponad dwudziestu produkcjach, między innymi „Weselu”, „Człowieku z marmuru”, „Ziemi obiecanej”, „Dantonie”, „Biesach”, „Korczaku” czy „Katyniu”.  Podczas kręcenia filmu „Panny z Wilka” artystka mówiła: „Wajda obserwując, jak ustawiam i wykonuję zdjęcie, kazał jeszcze raz kręcić scenę tak, jak ja robiłam zdjęcia. Takie sytuacje należą do rzadkości, ale przynoszą największą satysfakcję fotosiście”. 

Ekspozycja werków filmowych Renaty Pajchel przygotowana została przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Stowarzyszenie Filmowe KinoArt z Łodzi i będzie miała charakter hybrydowy. Jej plenerowa odsłona będzie prezentowana w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Alejach Ujazdowskich, w dniach od 1.02.2021 do 28.02.2021 roku. Jeśli obostrzenia pandemiczne pozwolą, zdjęcia zostaną także udostępnione publiczności w marcu 2021 w formie multimedialnej, w siedzibie CKF w Alejach Ujazdowskich 20.

Centrum Kultury Filmowej, któremu patronuje Andrzej Wajda działa już od 2 lat będąc jedną z najprężniej rozwijających się miejskich instytucji w Warszawie. Zajmuje się nie tylko upowszechnianiem wiedzy o swoim patronie, promocją ambitnej kinematografii, edukacją filmową i medialną, ale także cyfryzacją i upowszechnianiem w Internecie kultury warszawskiej. CKF wykonuje na zlecenie swojego organizatora miasta st. Warszawy, inwestycję budowy miejskiego portalu vod, mającego służyć do prezentacji warszawskiej kultury online. CKF także dynamicznie rozbudowuje swoją infrastrukturę lokalową - w październiku 2020 roku CKF uruchomiło „U20”, pracownię filmową w Alejach Ujazdowskich 20, gdzie docelowo, po modernizacji I piętra, będzie miała miejsce główna siedziba CKF. Natomiast w grudniu zeszłego roku, dyrektorka Centrum Joanna Rożen-Wojciechowska podpisała wieloletnią umowę najmu żoliborskiego Kina Tęcza.

Rok 2021 w którym obchodzimy jubileusz 95. urodzin Andrzeja Wajdy będzie okazją do zaprezentowania mieszkańcom stolicy i odwiedzającym ją gościom programu kulturalnego popularyzującego myślowe i artystyczne dziedzictwo reżysera, tak istotnie kształtujące przez wiele dziesięcioleci naszą kulturową tożsamość, pamięć i zbiorową wyobraźnię. 95. URODZINY WAJDY – pod tym hasłem na stronie www.ckf.waw.pl będziemy informować na bieżąco o wszystkich jubileuszowych wydarzeniach, wśród których znajdą się debaty, podcasty, rozmowy o patronie i prezentacje jego filmów.

Na wystawę „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel” zapraszamy w Aleje Ujazdowskie (Galeria Plenerowa, ogrodzenie Łazienek Królewskich) w dniach od 1.02.2021 do 28.02.2021.

KINO TĘCZA

Legendarne kino Tęcza dostaje nowe życie

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa „Żoliborz Centralny” podpisały umowę najmu dawnego kina Tęcza przy ul. Suzina 6. Teraz budynek czeka remont i modernizacja, prowadzone z szacunkiem dla niemal stuletniego już zabytku.

Budynek kina Tęcza powstał w roku 1929 jako... kotłownia centralnego ogrzewania dla budowanego wówczas osiedla WSM. Wkrótce jednak dzięki modernizacji kotłów udało się wygospodarować miejsce na kinoteatr, którego brakowało w okolicy. Swoją siedzibę miały tu awangardowy Teatr im. Żeromskiego, kierowany przez Irenę Solską, a także kino Żoliborz, a następnie Świat. Po wojnie kino wznowiło działalność już pod nazwą Tęcza. W 1989 budynek stał się siedzibą kolektywu artystycznego Akademia Ruchu, z silnym programem filmowym: Tęczę podczas przeglądów swojej twórczości odwiedzili m.in. Derek Jarman czy Peter Greenaway. Od 1997 budynek z krótkimi przerwami stał niewykorzystany.

Teraz zabytek przejdzie pod pieczę Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Po remoncie i modernizacji Tęcza będzie dysponowała salą kinową na niemal 200 miejsc, a także przestrzeniami na wystawy i inne działania kulturalne. Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektor CKF, zapowiada także współpracę z organizacjami pozarządowymi i lokalną społecznością. Tęcza ma w swojej biografii i awangardowe teatry, i popularne kino. I tak też myślimy o naszej misji tu: odważnie, ale w dialogu z szeroką publicznością – wyjaśnia Rożen-Wojciechowska.

Barbara Hruszowiec, prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”, od rozpoczęcia długotrwałych negocjacji mocno wspierała pomysł przywrócenia kina Tęcza kulturze. Myślę, że to spełnienie marzeń wielu mieszkańców Żoliborza – stwierdziła, podpisując umowę z CKF. – Chciałabym zaznaczyć, że kino Tęcza było i jest ważnym miejscem dla członków spółdzielni i ogółu żoliborzan,  dlatego mocno trzymam kciuki za powodzenie planów CKF.

Przy podpisywaniu umowy była także obecna Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydent Warszawy. To kolejny już kulturalny obiekt, po Teatrze na Woli i dawnym kinie Wars, który ratuje Warszawa. Mam nadzieję, że kino Tęcza po gruntowym remoncie i modernizacji stanie się jednym z ulubionych kulturalnych miejsc warszawianek i warszawiaków – komentuje Aldona Machnowska-Góra. – To też najlepszy sposób upamiętnienia Andrzeja Wajdy, tak mocno związanego z Żoliborzem.

Wybitna scenografka Krystyna Zachwatowicz-Wajda, żona zmarłego w 2016 reżysera, z radością przyjęła wiadomość o nowym rozdziale historii kinoteatru przy Suzina.  Jestem niezmiernie szczęśliwa, że miasto Warszawa chce uczcić pamięć mego męża, realizując odnowienie i przywrócenie do życia małego kina „Tęcza” na Żoliborzu i przekazując je Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy – napisała w okolicznościowym liście.

Nowy Tygodnik Kulturalny

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy przyjmuje pod swoje skrzydła Nowy Tygodnik Kulturalny

„Tygodnik Kulturalny” powróci niebawem w nowej formule on-line, jako „Nowy Tygodnik Kulturalny”. Po usunięciu programu z ramówki TVP Kultura w sierpniu 2020, dziennikarze i krytycy stanowiący od lat jego zespół poszukiwali możliwości wznowienia emisji cieszącej się popularnością wśród widzów audycji. Naprzeciw tym poszukiwaniom wyszła młoda warszawska instytucja kultury – Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, zapraszając program, w nowej formule, w swoje progi w Alejach Ujazdowskich 20 w Warszawie.

CKF udostępni twórcom programu swą siedzibę, pracownię cyfrową przygotowaną do produkcji materiałów filmowych, sprzęt pozwalający emitować streamingi live, jak również kanał dystrybucji na swej stronie internetowej.

W projekt zaangażowani będą dotychczas biorący w nim udział dziennikarki
i dziennikarze, jego pomysłodawczyni i reżyserka Joanna Makowska oraz redaktorki Aleksandra Parnowska i Magdalena Raźny. Za produkcję odpowiadać będzie Maria Krauss z PLESNAR & KRAUSS FILMS.

„W tej chwili zespół rozpoczyna, za pomocą platformy crowdfundingowej, akcję zbierania prywatnych funduszy, które zapewnią programowi budżet na rok 2021. To działanie wynika z idei, że dzisiejsza publiczność rozumie, że może współfinansować projekty kulturalne, programy, książki, filmy czy ogólnie kulturę, którą chciałaby oglądać i w niej uczestniczyć. Zaangażowanie finansowe odbiorców to nowy rodzaj budowania publiczności” - mówi Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektorka CKF.

Docelowo “Nowy Tygodnik Kulturalny” publikowany bedzie na stołecznej platformie VOD, której CKF jest operatorem, a który Joanna Rożen-Wojciechowska nazywa „Netfliksem dla teatrów i muzeów”. Przedsięwzięcie prezentujace ofertę stołecznych instytucji kultury, będącą również tematem dla “Nowego Tygodnika Kulturalnego” ma ruszyć w maju 2021.

“To najlepsza rzecz, jaka spotyka świat kultury w tych trudnych czasach. Czujemy wielką radość i dumę, że Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i “Nowy Tygodnik Kulturalny” rozpoczynają współpracę. Dziękuję wszystkim wspaniałym ludziom “Nowego Tygodnika Kulturalnego” za wiarę w to, że siedziba CKF, Aleje Ujazdowskie 20, będzie dla nich nowym domem. – mówi Dyrektorka CKF im. A. Wajdy.

ART IS BETTER WITH YOU / SZTUKA JEST LEPSZA Z TOBĄ

JAK EUROPEJSKIE MUZEA I TEATRY ROZPOCZĘŁY NOWĄ EPOKĘ W KULTURZE

Creative Europe Desk Polska & Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy

Konferencja online 

3-4 GRUDNIA 2020

Interaktywne platformy i narzędzia cyfrowe oferują nam nowe możliwości tworzenia i doświadczania sztuki. Dzięki szerokiemu dostępowi do mediów i niezliczonym możliwościom storytellingowym, możemy oswajać nowych odbiorców z dziełami sztuki i sprawiać, że nasza kultura staje się bardziej włączająca i atrakcyjna niż kiedykolwiek. Jednocześnie wielu z nas odczuwa przesyt treściami cyfrowymi, na który nakłada się wszechobecne poczucie globalnego zagrożenia. Czerpanie radości z opowiadania historii w kręgu bliskich nam wspólnot to dziś główne źródło nadziei i normalności.

Instytucje kultury stają się kluczowymi graczami w procesie przemian, co zmusza je do modyfikowania swojego kodu genetycznego, wewnętrznych polityk i strategii programowych. Europejskie teatry, opery, muzea i galerie – te duże i małe – starają się dbać o to, aby cyfrowemu przyspieszeniu towarzyszyły nie tylko wysokie standardy profesjonalne i działania oparte na zrównoważonym rozwoju, lecz również, aby płynęły z nich wymierne korzyści dla lokalnych wspólnot. Dzięki progresywnym liderom i ich wysokim cyfrowym kompetencjom instytucje te są dziś wyspami ulgi i inspiracji na morzu chaosu i niepokoju.

SZTUKA JEST LEPSZA Z TOBĄ to dwudniowe wydarzenie online, podczas którego zaprezentujemy najbardziej innowacyjne praktyki cyfrowe prowadzone przez muzea, galerie i teatry, ze szczególnym uwzględnieniem projektów dofinansowanych w programie Kreatywna Europa, oraz będziemy dyskutować o przyszłości kultury i sztuki w przestrzeni cyfrowej.

Aby wziąć udział w konferencji online należy zarejestrować się na stronie Kreatywnej Europy po kliknięciu w poniższy przycisk:

DO PRZYJACIÓŁ

W związku ze stanem pandemii COVID-19 oraz wprowadzeniem czerwonej strefy w Warszawie, biorąc pod uwagę charakter organizowanych przez nas wydarzeń kulturalnych i w trosce o bezpieczeństwo naszych widzów, zdecydowaliśmy o zawieszeniu od soboty 17-go października 2020 roku wydarzeń organizowanych dla publiczności w Alejach Ujazdowskich 20 w Warszawie. 

Kultura jest potrzebna nam wszystkim do przetrwania tego trudnego czasu, dlatego dołożymy wszelkich starań by zaproponować naszym widzom taką formę jej przeżywania, która pozwoli zostać w domu i nie narażać nikogo na zachorowanie.

Na naszej stronie www.ckf.waw.pl oraz za pośrednictwem naszych mediów społecznościowych przedstawimy nowy repertuar, który zaprezentujemy widzom w Internecie.

 

Zespół CKF