Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
Zwrot Akcji. O czym mówią Ekrany
04-04-2024 18:00
|


Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz redakcja magazynu „Ekrany” zapraszają mieszkanki i mieszkańców Warszawy na dyskusję o dostępności w kulturze filmowej i pokaz filmu „Wilczyca” z audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej, która odbędzie się 4 kwietnia 2024 roku o 18:00 w Studiu U20. Dyskusję poprowadzi dziennikarka, Beata Kwiatkowska. Współorganizatorem wydarzenia jest magazyn „Ekrany”. Spotkanie z tłumaczeniem na PJM. Film wyświetlany będzie z audiodeskrypcją i napisami przystosowanymi dla osób niesłyszących.
 

Tematem pierwszego w tym roku numeru kwartalnika „Ekrany” jest kino maladyczne. By przyjrzeć się temu tematowi z nieco innej strony, spotkamy się 4 kwietnia w Studiu U20 i porozmawiamy o dostępności w kinie.
 

4 kwietnia, czwartek, godz. 18:00
ZWROT AKCJI. O czym mówią Ekrany
dyskusja o dostępności i pokaz filmu „Wilczyca”, reż. Marek Piestrak
► bezpłatne wejściówki

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy
Studio U20, Aleje Ujazdowskie 20, Warszawa

 

Czy filmowe łączenie niepełnosprawności z chorobą jest już tylko niechlubną przeszłością w kinematografii? Jak dzisiaj mówimy o nienormatywności w kulturze? Jak współczesne instytucje kultury (nie)dbają o dostępność? Z tymi pytaniami zmierzą się nasi goście łączący różnorodne perspektywy. W dyskusji udział wezmą: Robert Więckowski z Fundacji Kultury bez Barier, Julia Bachman – specjalistka od dostępności w CKF im. Andrzeja Wajdy, Klaudia Rachubińska - badaczka filmu i kultury wizualnej. W temat spotkania wprowadzi nas Kamil Kalbarczyk – filmoznawca i redaktor czasopisma „Ekrany”. Rozmowę poprowadzi Beata Kwiatkowska.

Po dyskusji zapraszamy na wyjątkowy pokaz kultowego polskiego horroru „Wilczyca” (reż. Marek Piestrak, 1982) z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej. Jest to świetny przyczynek do dyskusji o filmowych audiodeskrypcjach – na ile interpretatorzy mogą pozwolić sobie na indywidualny, a nawet krytyczny głos wobec opisywanego dzieła. 

Spotkanie z tłumaczeniem na PJM. Film wyświetlany jest z audiodeskrypcją i napisami przystosowanymi dla osób niesłyszących.

Julia Bachman – absolwentka kulturoznawstwa, socjologii oraz (podyplomowo) filmoznawstwa. Od wielu lat specjalizuje się w cyfrowej działalności kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem VOD. Pracowała m.in. w Filmotece Narodowej - Instytucie Audiowizualnym jako specjalistka ds. projektów internetowych, przez 5 lat była także redaktorką strony NINATEKA. W Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zajmuje się platformą VOD Warszawa oraz koordynacją dostępności. 

Kamil Kalbarczyk – filmoznawca i historyk sztuki, krytyk filmowy i redaktor w czasopiśmie „Ekrany", stały współpracownik portalu „Filmweb", prelegent i edukator filmowy współpracujący w licznymi kinami i instytucjami kulturalnymi.

Klaudia Rachubińska – badaczka filmu i kultury wizualnej, kulturoznawczyni, krytyczka filmowa, performerka, edukatorka. Absolwentka Wydziału Psychologii oraz Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie zatrudniona w Zakładzie Filmoznawstwa, Sztuk Audiowizualnych i Antropologii Kultury Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego” (2022–). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Genderowego. Laureatka XXIII Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych. Członkini kolektywu badawczo-artystycznego Grupa ETC.

Robert Więckowski – literaturoznawca i kulturoznawca, dziennikarz, współzałożyciel i wiceprezes Fundacji Kultury bez Barier. Współautor „Zasad tworzenia audiodeskrypcji do dzieł audiowizualnych” i konsultant skryptów audiodeskrypcji. Trener prowadzący warsztaty z tworzenia audiodeskrypcji i zasad obsługi widzów z niepełnosprawnością w instytucjach kultury. Wykładowca akademicki, zajmuje się literaturą, dyskursem pamięci oraz teorią i praktyką przekładu, zwłaszcza intersemiotycznego.  

 

***

„Ekrany” to czasopismo poświęcone różnorodnym zjawiskom współczesnej audiowizualności. Publikowane są w nim artykuły analizujące filmy i przekazy audiowizualne, teksty reinterpretujące historię i teorię kina oraz publikacje prezentujące niszowe zjawiska filmu awangardowego, animowanego i dokumentalnego. Uzupełnia je refleksja na temat wzajemnych związków między filmem a współczesną literaturą, teatrem i sztukami performatywnymi oraz nowoczesnymi gatunkami trans-medialnymi.

wróć do listy