Wielkość A A A
Kontrast A A

Wydarzyło się

04.11.2020

CINEMAFORUM

19. Międzynarodowe Forum Filmów Krótkometrażowych

Przez kilka listopadowych dni Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy stało się najważniejszą w kraju przestrzenią dla krótkometrażowego kina. W nowo otwartej siedzibie CKF-u w Alejach Ujazdowskich 20 odbyło się 19. Międzynarodowe Forum Filmów Krótkometrażowych – CINEMAFORUM. Tegoroczne hasło – „krótkie dystanse” – przypominało, że w czasach izolacji kino pozwala utrzymać wzajemny kontakt.

Spotkania w ramach projektu INTERFILMLAB 4.0 odpowiedziały na potrzebę praktycznej wiedzy w warsztacie młodych producentów i filmowców. Uczestnicy debat i webinariów dzielili się doświadczeniami z codziennej pracy, uwzględniając wyjątkowy kontekst pandemii. Dowiedzieliśmy się, jak sterować projektami filmowymi – począwszy od pitchingu, poprzez produkcję i dystrybucję – w trudnych warunkach współczesności, które stanowią jednak szansę dla kreatywnych pomysłów. Masterclassy złożyły się na rozbudowaną opowieść dopełniającą treść wydarzeń branżowych. Przez cztery dni kolejni goście – Bartosz Kruhlik, Michał Oleszczyk, Zofia Domalik i Rafał Listopad – przybliżali techniczne aspekty powstawania filmów.

Oprócz wydarzeń branżowych uczestnicy mieli szansę obejrzeć selekcję zagranicznych i polskich shortów. Grand Prix Konkursu Głównego zdobył francuski film „Mémorable”, a Nagrodę im. Jana Machulskiego przyznano w dziewięciu kategoriach, m.in. dla „Sztangisty” jako najlepszego filmu.

14.10.2020

KLUB FILMOWY WAJDA

Spotkanie z Mają Komorowską

W Klubie Filmowym Wajda gościliśmy Maję Komorowską. Jej niezapomniane kreacje (m.in. „Wesele”, „Panny z Wilka”, „Katyń”, „Za ścianą”) nabrały nowych odcieni dzięki rozmowie aktorki z Joanną Sławińską, dziennikarką Polskiego Radia

Maja Komorowska przywołała wspomnienia i anegdoty z jej wieloletniej współpracy z Krzysztofem Zanussim, Tadeuszem Konwickim czy Andrzejem Wajdą. Szczególnie wnikliwie odtworzyła przed gośćmi wydarzenia tajniki realizacji „Wesela” (1972) w reżyserii naszego patrona. Poznaliśmy inspiracje stojące za pamiętną rolą Racheli, na żywo odsłuchaliśmy jej wyjątkową interpretację tekstu Wyspiańskiego i dowiedzieliśmy się o metodach aktorskich towarzyszących budowaniu jej kreacji.

Spotkanie było również okazją do ponownego zobaczenia słynnej ekranizacji „Wesela” – w wersji zrekonstruowanej i na dużym ekranie. Seans filmu tuż po dogłębnej rozmowie z Mają Komorowską mógł tylko utwierdzić widzów w przekonaniu o doniosłej roli spotkania dwu wybitnych talentów, aktorskiego i reżyserskiego, niemal pół wieku temu na planie „Wesela”. Wciąż stanowi ono niedościgły wzór filmowych adaptacji dzieł mistrzów.

12.10.2020

KLUB FILMOWY STOLICA

Spotkanie z Jerzym S. Majewskim

W ramach Klubu Filmowego Stolica obejrzeliśmy „Sprawę do załatwienia” w reżyserii Jana Rybkowskiego i Jana Fethke, komedię o codziennym życiu mieszkańców powojennej Warszawy. Projekcję filmu poprzedziła rozmowa Magdaleny Juszczyk z Jerzym S. Majewskim – varsavianistą, historykiem sztuki, autorem „Spacerowników warszawskich”.

Jerzy S. Majewski krok po kroku przeprowadził widzów przez sfilmowane w 1953 roku, a dziś nadgryzione zębem czasu albo po prostu nieistniejące lokacje. Film zyskał wiele nowych kontekstów, a obiekty mijane na ekranie przez wcielającego się w dziewięć postaci Adolfa Dymszę nie stanowiły już żadnej tajemnicy. Wśród nich pojawiły się: Dworzec Główny na Towarowej, Hala Mirowska, Krakowskie Przedmieście czy Plac Konstytucji – ożywające dzięki opowieści varsavianisty i odkrywające swój kształt sprzed wieloletniej metamorfozy, która wyrzeźbiła ich współczesny kształt.

Spotkanie wokół „Sprawy do załatwienia” stało się nie tylko okazją do poznania satyrycznego spojrzenia trochę dziś zapomnianego duetu reżyserskiego, ale też było niepowtarzalną lekcją historii Warszawy.

08.10.2020

KLUB FILMOWY POZA KADREM

"O dźwięku". Spotkanie z Katarzyną Dzidą - Hamelą

Spotkanie inaugurujące cykl Poza Kadrem było poświęcone tajnikom realizacji dźwięku w filmie. Katarzyna Dzida-Hamela – wielokrotnie nagradzana specjalistka i wykładowczyni na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie – w rozmowie z Katarzyną Borowiecką przybliżyła niecodzienne aspekty swojej pracy i odpowiedziała na pytania nurtujące zwykłego, niewtajemniczonego w świat filmu widza. Gdzie przypiąć mikrofon aktorowi występującemu bez koszulki? Jak wykorzystać zastaną przestrzeń przy rejestracji intymnej rozmowy? Dlaczego tak trudno uzyskać idealnie wyraźny dialog?

Zgodnie z nazwą cyklu nasza gościni opowiedziała o tej części pracy filmowców, która nie jest widoczna ani słyszalna w pierwszej kolejności, ale jednocześnie w dużej mierze stanowi o jakości odbioru filmu. W trakcie rozmowy dowiedzieliśmy się, że ogromna część tego, co finalnie słyszymy w kinie lub telewizorze, jest realizowane poza planem zdjęciowym. Od kreatywności reżyserów dźwięku zależy, czy odtworzony w studiu dźwięk padającego deszczu albo zwykły dialog wypadną wiarygodnie i zrozumiale.

Przywoływane przez ekspertkę przykłady i anegdoty, m.in. z planów „Drogówki” Wojciecha Smarzowskiego, „Katynia” Andrzeja Wajdy czy z komedii Olafa Lubaszenki, pokazały, jak wymagającą i różnorodną pracą jest realizacja dźwięku. Nasze spotkanie rozjaśniło jej najważniejsze aspekty i dostarczyło narzędzi do ponownego odkrycia filmów, zdawałoby się, doskonale już znanych.

05.09.2020

BudujeMY! z TRAMPOLINĄ DO KINA

Odbudowa Warszawy. Warsztaty międzypokoleniowe

31.01.2020

SKOK W DOK & Forum Filmów Dokumentalnych dla dzieci

Międzynarodowa konferencja zorganizowana w styczniu 2020 r. w Ambasadzie Królestwa Niderlandów w Warszawie.

Konferencję otworzyli Ambasador Królestwa Niderlandów Martin van Dijk oraz dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Joanna Rożen-Wojciechowska. 

Część merytoryczna  rozpoczęła się od projekcji filmów dokumentalnych dla dzieci z kolekcji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Wspólnie zastanawialiśmy się, po co tworzyć kino dokumentalne dla dzieci oraz nad tym, jaka jest różnica pomiędzy filmem dokumentalnym dla dzieci i o dzieciach. Karolina Śmigiel i Diana Gaik - pomysłodawczynie programu, oraz Katarzyna Ślesicka - kierowniczka działu edukacji CKF, zainaugurowały program “Skok w dok”: wspólną inicjatywę Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz partnerów: Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, Millennium Docs Against Gravity, Akademii Dokumentalnej i Festiwalu Kino w Trampkach. 

W kolejnej części konferencji głos zabrały ekspertki. Meike Statema, szefowa sekcji Kids & Docs festiwalu IDFA mówiła o holenderskim systemie wspierania produkcji i dystrybucji filmów dokumentalnych dla dzieci, zaś Astrid Bussink (reżyserka “Giovanni i wodny balet”, “Listen”) dzieliła się z uczestnikami swoim doświadczeniem dotyczącym tworzenia dokumentów dla dzieci. Katarzyna Lesisz i Maciej Cuske (reżyserzy filmów dokumentalnych, tutorzy programu “Skok w dok”) radzili, jak szukać tematu filmu dokumentalnego dla dzieci. Na zakończenie, uczestnicy mogli wziąć udział w jednym z dwóch warsztatów:

I. Jak pracować z dziećmi? O psychologii dziecka i nastolatka - prowadzenie Patrycja Rzepecka, psycholożka.

II Jak stymulować proces twórczy/kreatywny? - prowadzenie Paulina Czapska, trenerka, edukatorka. 

Wydarzenie współfinansowane przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w Warszawie. Udział wzięło 80 uczestników.

25.01.2020

WASILEWSKI PLAYS WAJDA

06.12.2019

FILMOWA EduAkcja WARSZAWY

Filmowa EduAkcja Warszawy, konferencja organizowana przez Warszawski Program Edukacji Kulturalnej i Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy odbyła się 5 grudnia 2019 r. w siedzibie FINA w Warszawie.

Konferencja zgromadziła nauczycieli, animatorów i edukatorów z domów kultury, DKF-ów, stowarzyszeń, fundacji, kin, placówek oświatowych, szkół, uczelni wyższych, przedsiębiorstw i grup nieformalnych, a także osoby zajmujące się edukacją filmową w kinach, urzędników oraz rodziców, opiekunów i młodzież.

Tematem przewodnim wydarzenia była edukacja filmowa poprzez praktykę i doświadczenie. Ucząc dzieci plastyki, literatury czy muzyki, zapoznajemy je nie tylko z poszczególnymi dziełami sztuki, ale także przedstawiamy im reguły gramatyki, poetyki, harmonii. Uczymy technik plastycznych i podstaw kompozycji. Pokazujemy, jak te dziedziny rozwijały się w czasie. Jednak przede wszystkim dajemy dzieciom do ręki flety, cymbałki, pędzle, kredki, zachęcamy do pisania wypracowań, opowiadań, wierszy.

Zdobywanie wiedzy filmowej sprowadza się zwykle do oglądania filmów i rozmowy o nich. To jednak praktyka – branie udziału w tworzeniu filmu – pozwala zdobyć największe doświadczenie i wiedzę. Praktyczne ćwiczenia mogą przerodzić się w pasję, a na pewno pomogą w zdobyciu tak ważnych w dzisiejszym świecie kompetencji audiowizualnych.

Edukacja audiowizualna w szkołach jest pilną, współczesną potrzebą nas wszystkich:  uczniów, nauczycieli i rodziców. Coraz częściej sztuka audiowizualna staje się pośrednikiem w porozumiewaniu się, doświadczaniu rzeczywistości, kreowaniu wizji przyszłości. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie rzeczowej edukacji filmowej, która pozwoli młodszym i starszym uczniom nie tylko analizować poszczególne obrazy czy stawać się świadomym odbiorcą przekazów audiowizualnych, ale także rozwijać wrażliwość oraz umiejętności kreowania wytworów kultury. 

Film to nie tylko sztuka, ale także narzędzie komunikacji. Dziś zrozumienie i budowanie przekazu audiowizualnego jest jedną z podstawowych kompetencji kulturalnych i komunikacyjnych człowieka. Przez edukację filmową rozumiemy więc nie tylko interpretowanie filmu jako dzieła sztuki i kształtowanie umiejętności krytycznego odbioru, ale przede wszystkim praktyczne posługiwanie się tym narzędziem. Słowo bez obrazu dziś nie rezonuje.

Konferencję otworzył wykład gościa specjalnego – Bernarda McCloskeya, szefa edukacji filmowej w Northern Ireland Screen, agencji zajmującej się rozwojem filmu w Irlandii Północnej. Przedstawił on nowatorskie strategie realizowane przez agencję w celu upowszechnienia roli edukacji filmowej i audiowizualnej w szkołach. Z kolei Anna Równy przedstawiła sytuację edukacji filmowej w Polsce oraz zaprezentowała przeprowadzone przez Narodowe Centrum Kultury Filmowej badania „Alfabetyzm filmowy”. 

Centralnym punktem konferencji były prezentacje sześciu najprężniejszych, najbardziej inspirujących inicjatyw (organizacji, wydarzeń, programów) działających w Warszawie w polu edukacji filmowej. Swoje osiągnięcia przedstawiły: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Stowarzyszenie Dziki Bez, Against Gravity, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Fundacja Cinemania. 

W drugiej części konferencji uczestnicy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez przedstawicieli tych organizacji. Dotyczyły one m.in. organizacji festiwalu filmowego, wykorzystywania filmu dokumentalnego w edukacji czy zachęcania dzieci do zabawy w tworzenie filmów.

Konferencja została zorganizowana wspólnie z Warszawskim Programem Edukacji Kulturalnej we współpracy z Filmoteką Narodowym Instytutem Audiowizualnym, PROM KULTURY Saska Kępa, Instytutem Adama Mickiewicza. W wydarzeniu wzięło udział 132 uczestników.

31.10.2019

SZKICOWNIK WAJDY

W październiku 2019 roku w Domu Kultury Kadr w Warszawie otwarta została wystawa pt. „Szkicownik Wajdy” złożona z prac rysunkowych reżysera udostępnionych przez współorganizatora – krakowskie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Uroczystemu otwarciu wystawy towarzyszyły projekcje wykładów o motywach malarskich w twórczości reżysera ze zbiorów Akademii Filmu Polskiego i FINA oraz debata dotycząca plastycznej twórczości Andrzeja Wajdy prowadzona przez Magdalenę Juszczyk, w której wzięli udział dr. Anna Król z Manggha, Wojciech Marczewski z Wajda School oraz Antoni Rodowicz - wydawca albumów z twórczością plastyczną reżysera.

Podczas wystawy, zakończonej 31 stycznia 2020 roku, odbywały się projekcje filmów: „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy”, „Moje inspiracje” i „Wróblewski według Wajdy”. Został również ogłoszony konkurs plastyczny dla młodzieży licealnej na plakat do wybranego filmu Andrzeja Wajdy, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 6 marca 2020. Laureatką głównej nagrody została Zuzanna Krzos za projekt plakatu do filmu „Wszystko na sprzedaż”.  

30.08.2019

TRAMPOLINA DO KINA 2019

W sierpniu 2019 roku, podczas pięciodniowych warsztatów filmowych w Domu Kultury Dorożkarnia, dzieci wyreżyserowały pierwszy film animowany. Każdego dnia zajmowały się innym etapem tworzenia filmu.

Prace rozpoczęły się od stworzenia scenariusza, narysowania storyboardów oraz pierwszych eksperymentów ze stanowiskiem do animacji. Uczestnicy rysowali pomysły na kartonach i wspólnie ustalili, jakie światy i postaci muszą ulepić, narysować i namalować, żeby mógł powstać film. Własnoręcznie stworzyli scenografię. Jednym z elementów warsztatów była praca z dźwiękiem do filmu, który dzieci nagrywały ścieżkę dźwiękową na profesjonalnym sprzęcie. Ostatniego dnia odbyła się uroczysta premiera filmów powstałych podczas warsztatów, na którą zaproszono rodziców i opiekunów. W programie spotkań oprócz warsztatów twórczych znalazły się również zajęcia ruchowe, wycieczka z Fundacją "Ja, Wisła" oraz projekcje filmowe poprzedzone wstępem.

Warsztaty prowadziła Magdalena Bryll, absolwentka łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Magdalena pracowała jako animatorka, między innymi przy oscarowym „Piotrusiu i Wilku”. Jest również ilustratorką książek. Od 2010 roku w POKLATKOWO.PL prowadzi warsztaty z animacji dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pod jej opieką powstało ponad 300 filmów animowanych. Współpracuje z Warszawskim Liceum Filmowym, Instytutem Edukacji Artystycznej APS oraz Legnicką Akademią Filmową.

W zajęciach udział wzięło 32 uczestników.

28.06.2019

WARSAW FILM NEST 2019

W okresie inaugurującym działalność CKF im. Andrzeja Wajdy odbyło się 6 warsztatów typu masterclass w DI Aero Theatre – największej w Polsce sali kinowej przystosowanej do postprodukcji obrazu i dźwięku.

Każdy z prowadzących zrealizował autorskie zajęcia według przygotowanego przez CKF schematu. Celem każdego masterclassu było przedstawienie specyfiki konkretnego zawodu filmowego.

Odbyły się następujące spotkania:

- 15 czerwca 2019 r.: masterclass z Izą Igel (produkcja filmowa), masterclass z Maciejem Pawłowskim (postprodukcja dźwięku), masterclass z Łukaszem Guttem (zdjęcia).

- 16 czerwca 2019 r.: masterclass z Bartoszem Konopką (reżyseria), masterclass z Agnieszką Glińską (montaż), masterclass z Rafałem Golisem, masterclass z Jędrzejem Sablińskim i Kamilem Rutkowskim - twórcami DI Factory (postprodukcja obrazu).

21.06.2019

NEW VISIONS OF REALITY 1

Międzynarodowe wydarzenie „New Visions of Reality. Jak immersyjne media zmieniają rzeczywistość” odbyło się w czerwcu 2019 roku w Warszawie.

Konferencja i showcase VR zostały zorganizowane przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy we współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych oraz Creative Europe Desk Polska. Partnerem strategicznym wydarzenia była Warszawska Szkoła Filmowa. Technologiczne wsparcie zapewniła firma VR Team. 

Celem organizacji konferencji i showcase’u VR było przedstawienie wybitnych produkcji w obszarze wirtualnej, mieszanej i rozszerzonej rzeczywistości z uwzględnieniem projektów dofinansowanych w ramach komponentu MEDIA i Kultura programu Kreatywna Europa. W konferencji, pokazach VR i warsztatach wzięli udział uznani międzynarodowi twórcy, producenci i kuratorzy, którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz dyskutowali o artystycznym i komercyjnym potencjale nowych mediów. Podczas konferencji wystąpili przedstawiciele słynnego brytyjskiego kolektywu Marshmallow Laser Feast, francuski producent nagradzanych doświadczeń VR Jeremy Sahel, wybitny nowozelandzki przedstawiciel styku rynków VR, AI i VFX - Ollie Rankin oraz Mads Damsbo, producent kreatywny i założyciel studia MAKROPOL z siedzibą w Kopenhadze.

W drugiej części konferencji Julia Płachecka z Creative Europe Desk Polska rozmawiała z pięciorgiem przedstawicieli projektów VR dofinansowanych w programie Kreatywna Europa, w komponentach Kultura i MEDIA. O swoich doświadczeniach opowiedzieli: Wiebe van de Ende, reżyser serialu My Only Way Out, Philipp Wenning z dokumentalnym projektem Twin Marilyn, Michaela Pňačeková, producentka projektu Symphony of Noise do muzyki Matthew Herberta, a także Rosa Sanchez (Kònic thtr lab), autorka projektu Virtual Sets: Creating and Promoting Virtual Sets For Performing Arts i Mariana Correia (Escola Superior Galleacia), reprezentująca project Living Virtual Visiting European World Heritage. W ramach showcase’u VR w Centrum Sztuki FORT Sokolnickiego oraz Nowej Prochowni Żoliborz po raz pierwszy w Polsce można było obejrzeć nagradzane tytuły VR: Gloomy Eyes (Atlas V), Ayahuasca (Novelab Jan Kounen), The Last Goodbye (Gabo Arora Shoah Foundation), I Saw The Future (Francois Vautier, Jeremy Sahel) oraz In the Eyes of The Animal (Marshmallow Laser Feast).  

Inicjatorką oraz kuratorką konferencji była Ana Brzezińska, ekspertka ds. innowacji CKF. Wydarzenie zostało zrealizowane dzięki uprzejmości i otwartości Urzędu Dzielnicy Żoliborz oraz Zarządu Zieleni m.st. Warszawy, które nieodpłatnie udostępniły CKF zarządzane przez siebie obiekty. Po konferencji powstał opracowany przez kuratorkę raport, który zawiera informacje o kontekście, celach i przebiegu wydarzenia.

30.05.2019

PREMIERA NA BIS 2019

Wiosną 2019 roku zainaugurowaliśmy nowy cykl spotkań pt. “Premiera na bis”.

W ramach cyklu “Premiera na bis” w 2019 roku odbyły się dyskusje wokół projekcji filmów "Słodki koniec dnia", "Mowa Ptaków" i "Pan T."

Gośćmi CKF podczas spotkań byli m.in.: Krystyna Janda, Jacek Borcuch, Katarzyna Smutniak, Daniel Bloom, reżyser Xawery Żuławski, aktorzy Sebastian Fabijański i Sebastian Pawlak, kompozytor Andrzej Korzyński, aktorzy Sebastian Stankiewicz, Maria Sobocińska, Jerzy Bończak oraz kostiumografka Magdalena Biedrzycka.

30.04.2019

DKF WAJDA 2019

Jednym z najważniejszych elementów naszej misji jest prezentacji dorobku naszego patrona.

Z tej okazji, w 2019 roku przygotowaliśmy szereg spotkań dedykowanych jego twórczości:

- DKF X Wajda,

- Projekcję filmu "Kanał" w 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego,

- Premierę filmu "Marek Edelman i była miłość w getcie". 

Gośćmi CKF podczas spotkań byli m.in.: Agnieszka Holland, Jolanta Dylewska, Aleksander Edelman, Krystyna Zachwatowicz-Wajda, Tadeusz Lubelski, Bogusław Linda, Ewa Brodzka, Marek Brodzki, Michał Kwieciński, Agnieszka Smoczyńska, Gabriela Muskała, Piotr Adamski, Monika Talarczyk, Jerzy Radziwiłowicz, Marian Opania, Wojciech Pszoniak, Jacek Gąsiorowski.