Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
Sounds of Silents – Warszawskie Dni Filmu Niemego im. Anny Sienkiewicz-Rogowskiej
|


SOUNDS OF SILENTS to niecodzienne połączenie klasyki kina niemego: odrestaurowanych filmów pełno- i krótkometrażowych z wykonywanymi na żywo, unikatowymi aranżacjami współczesnych gwiazd polskiej sceny muzycznej: Bartka Wąsika, Rosy Vertov, Enchanted Hunters, Antoniny Nowackiej i MANOIDA. Projekcje poprzedzą wprowadzenia filmoznawcze. Program uzupełnią seanse dla młodej widowni połączone z warsztatami kreatywnymi.

W ramach wydarzeń towarzyszących w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy odbędzie się druga część debaty poświęconej roli i odpowiedzialności osób zarządzających w kulturze. Po raz pierwszy w programie wydarzenia także masterclassy, filmowy i muzyczny.

SOUNDS OF SILENTS nosi imię menedżerki kultury Anny Sienkiewicz-Rogowskiej.

Kino nigdy nie było nieme. Muzyka zawsze mu towarzyszyła. Dziś dawne filmy połączone z nowoczesnymi brzmieniami zyskują dodatkową wartość dzięki dialogowi dwóch wrażliwości: artystów muzyków z artystami filmowymi sprzed stu lat. Jest to wzbogacające doświadczenie, zarówno dla miłośniczek i miłośników kina, jak i fanek i fanów muzyki.

W programie tegorocznej edycji wydarzenia znalazły się m.in.: dramaty psychologiczne z gatunku Kammerspiel „Kryzys” (1928) G.W. Pabsta i „Sylwester” (1924) Lupu Picka, fascynująca i jedna z najbardziej oryginalnych produkcji tamtego czasu, filmowa hybryda „Czarownica” (1922) Benjamina Christensena, arcydzieło francuskiego impresjonizmu „Kobieta znikąd” (1922) Louisa Delluca oraz obraz jednej z pierwszych reżyserek, Musidory – do głębi hiszpańskie „Słońce i cień” (1922).

Filmy zostały ułożone w bogate programy. Pełne metraże poprzedzą najstarsze czeskie „ruchome obrazy”, nakręcone już w 1898 roku kinematografem braci Lumière przez Jana Kříženeckiego, a także kolejne filmy z cieszącej się powodzeniem sekcji Pierwsze wredne baby kina. Filmy będą wyświetlane z napisami polskimi i angielskimi.


MASTERCLASS - Filmowy wykład mistrzowski

Praca kobiet we wczesnych latach przemysłu filmowego

7.09.2024, godz. 16:00, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Aleje Ujazdowskie 20)

„Małe montażystki” („Die kleinen Kleberinnen”)

Film oddaje głos kobietom pracującym w laboratoriach filmowych w erze kina niemego, których imiona nigdy nie pojawiały się w napisach końcowych.

Przed seansem odbędzie się wykład poświęcony roli kobiet i ich niewidzialnej pracy we wczesnych latach przemysłu filmowego. Zostanie omówiony sposób, w jaki produkcja filmowa ewoluowała z chałupniczego wytwórstwa do procesu industrialnego, a także jaki był udział kobiet w tej transformacji.

Wykładowca: prof. Martin Koerber (Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin / Deutsche Kinemathek; profesor restauracji dziedzictwa audiowizualnego i fotograficznego na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie)

Po przerwie, około godz. 18:00, odbędzie się spotkanie z polskimi montażystkami organizowane we współpracy z Fundacją HER Docs.

Wydarzenie organizowane we współpracy z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy i Fundacją HER Docs.


DEBATA BRANŻOWA

SOBOTA 14.09., godz. 14:00

Debata „Zmieniaj dobrze. Nowe modele przywództwa i odpowiedzialność w sektorze kultury” (cz. 2)

Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Kiedy w 2023 roku Siostry Archeo, organizatorki SOUNDS OF SILENTS, zainicjowały debatę „Nowe modele przywództwa i odpowiedzialność w sektorze kultury”, termin servant leadership [przywództwo służebne] wydawał się słabo rozpoznany. Od tego czasu sporo się wydarzyło i o empatycznym zarządzaniu słychać coraz częściej. Nadejście długo wyczekiwanej zmiany wydaje się nieuniknione. Kończy się era internetowych memów o szefach zarządzających w stylu lat 90. i tworzeniu nowych folwarków. Pora na działanie.

Jak uchwycić sedno zmian, jak tworzyć zespoły w oparciu o wartości oraz jak na czas rozpoznać pułapki „odzyskiwania” i własnych złych nawyków? Czy modele zarządzania mają płeć? Czego oczekiwać po zmianie generacyjnej, którą obserwujemy na stanowiskach dyrektorskich? Czy realizowane zmiany wpisują się w nakreślone przed rokiem działania krytyczne?

Do debaty zaproszono teoretyczki, żeby nazwały rzeczy po imieniu, praktyczki, ponieważ zmianie należy się przyglądać z uważnością i niezbędnym dystansem, oraz trenerkę Servant Leadership, by dowiedzieć się, jak bez kontuzji dotrzeć do obranego celu.

Debatę dedykujemy Annie Sienkiewicz-Rogowskiej, byłej dyrektorce Filmoteki Narodowej, naszej nieodżałowanej przewodniczce po grząskim terenie wartości i zarządzania w kulturze.

 

wróć do listy