Wakacje to czas relaksu i odpoczynku, ale też poznawania i doświadczania nowych rzeczy. Dlatego wspólnie z Letnią Akademią Filmową zapraszamy osoby zajmujące się edukacją do spędzenia kilku wakacyjnych dni w magicznym i filmowym Zwierzyńcu.
Na naszych KOLONIACH FILMOWYCH DLA NAUCZYCIELI nie ma pracy z dziećmi, nie ma porannych apeli, jest za to dużo wspólnych działań związanych z filmem i edukacją filmową: warsztaty, wykłady, projekcje filmów. Zadbamy też o Wasz dobrostan psychiczny i fizyczny. A wszystko to w otoczeniu Roztoczańskiego Parku Narodowego i rzeki Wieprz. Udział w warsztatach jest nieodpłatny.
Dla osób, które w swojej praktyce edukacyjnej wykorzystują film, zajmują się edukacją filmową lub mają ochotę zrobić to w niedalekiej przyszłości i są zainteresowane nowymi metodami pracy z młodymi ludźmi. Zapraszamy nauczycielki i nauczycieli, edukatorki i edukatorów, animatorki i animatorów kultury.
Od 7 do 11 sierpnia, w Zwierzyńcu, podczas Letniej Akademii Filmowej.
• warsztatów filmowych do wyboru: „Twórcze archiwa filmowe”, „Jak zetrzeć kurz z klasyków?”, „Filmowy wehikuł emocji”
• warsztatów psychologicznych
• oglądania filmów i dyskutowania o nich
• akredytacji na festiwal ► Letnia Akademia Filmowa
• porannej jogi dla chętnych
• ogniska na otwarcie Kolonii
• noclegów i wyżywienia (śniadania i obiady) w ► Ośrodku Wypoczynkowo-Szkoleniowym „Zacisze”
• dobrej atmosfery, twórczego i rozwijającego czasu oraz nowych znajomości
Wypełnij ► formularz zgłoszeniowy. Zgłoszenia przyjmujemy do 30 czerwca 2024.
Zapoznaj się z ► regulaminem.
07.08 – przyjazd uczestników Kolonii, integracja
08.08 – wspólne warsztaty i otwarcie Letniej Akademii Filmowej
09.08 – warsztaty filmowe w podgrupach
10.08 – warsztaty filmowe w podgrupach
11.08 – podsumowanie i zamknięcie Kolonii
Warsztat rozwoju osobistego poświęcony dbaniu o własne zasoby, budowaniu talentów, mocnych stron i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.
Celem warsztatu będzie przede wszystkim integracja grupy, ale też zwiększenie świadomości dotyczącej efektów zespołu wypalenia zawodowego oraz zaoferowanie praktycznych narzędzi służących do zapobiegania wypaleniu i jego kontroli. Przyjrzymy się wpływowi stresu na wiele obszarów życia, na jego jakość i poziom zadowolenia. Poznamy strategie na rzecz wzmacniania troski o siebie, budowania mocnych stron, radzenia sobie ze stresem. Wypróbujemy sprawdzone techniki, w tym relaksacyjne, które mogą być wykorzystywane jako skuteczne narzędzie radzenia sobie ze stresem i negatywnymi sytuacjami. Celem warsztatu jest zwiększenie świadomości znaczenia dbania o własną kondycję psychofizyczną i pokazanie jak teorię wprowadzić w życie.
Prowadzenie:
Anna Kozioł – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych, psychoedukatorka, coachka. Prowadzi konsultacje indywidualne, grupy terapeutyczne oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Pracuje z maluszkami przedszkolnymi, dziećmi w wieku szkolnym oraz młodzieżą, a także ich rodzicami. Wspiera dzieci, które w procesie swojego rozwoju napotkały różnego rodzaju trudności, w tym emocjonalne, społeczne, a także dzieci lękowe, z mutyzmem wybiórczym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju. W pracy bardzo ważne jest dla niej budowanie relacji opartych na empatii, szacunku i zrozumieniu dla siebie i dla innych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
W świecie filmu technikę wykorzystującą archiwa i materiały zrealizowane przez kogoś innego nazywamy found footage. Filmowcy uwielbiają tę metodę, bo jest niesamowicie kreatywna i pozwala na tworzenie nowych narracji. Chcemy Was zachęcić do własnego kreatywnego procesu, którym później możecie zarazić młodych ludzi. Podczas warsztatów będziemy oglądać, kwerendować materiały archiwalne, tworzyć własne interpretacje, narracje i opowieści. Stworzycie swoje krótkie eseje filmowe, dowiecie się z jakich materiałów korzystać, by było bezpiecznie (będziemy mówić o prawach autorskich) i gdzie je znaleźć. Te warsztaty dają przestrzeń dla Waszego indywidualnego głosu, patrzenia na świat i opowieści.
*Weźcie swoje laptopy – pokażemy Wam proste narzędzia do montażu filmowego i jak z nich korzystać.
Prowadzenie:
Jarosław Wszędybył – reżyser filmów dokumentalnych (takich jak np. „Zabawy z czasem” 2010, „Wiosna Smoków” 2017; „Koniec świata w Dolinie Łez” 2022), wykładowca na Wydziale Reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi oraz na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Uczeń klasyków polskiego dokumentu: Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Od lat zaangażowany w edukację filmową, prowadząc warsztaty dla m.in. Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, Ostrowskiego Centrum Kultury, Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy, Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”.
Karolina Śmigiel – edukatorka filmowa i producentka filmowa, dyrektorka artystyczna Festiwalu Filmów Dokumentalnych LET’S DOC, pomysłodawczyni i koordynatorka programu Skok w Dok. Laboratorium pomysłów dokumentalnych w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, współzałożycielka Stowarzyszenia Otwartego Dziki Bez, kuratorka i organizatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej. Jest koordynatorką programu edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę”. Była dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino w Trampkach. Przez kilka lat pracowała w Dziale Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty (jako koordynatorka projektów i zastępczyni dyrektora działu). Jako kuratorka stworzyła autorską kolekcję polskich filmów dla dzieci dla Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Warsztaty prowadzone przez filmoznawczynie – Alicję Nowacką i Annę Równy, przedstawią metody angażowania młodzieży w żywą dyskusję o kanonie kultury. Naszym celem jest pomoc w zachęceniu młodzieży do krytycznego myślenia o kulturze, a także pokazanie, że film stanowi cenny kontekst kulturowy pomocny na egzaminie ósmoklasisty i maturalnym. Zaproponujemy, jak przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem filmowej klasyki (m.in. filmów Andrzeja Wajdy) poprzez włączanie współczesnych perspektyw dydaktycznych i metodycznych. Chcemy zastanowić się, co i kto klasyfikuje dzieło jako wybitne, ile mamy kanonów oraz czy można je podważać.
Prowadzenie:
Anna Równy – edukatorka filmowa, trenerka edukacji filmowej, koordynatorka merytoryczna Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej, pracowniczka Działu Edukacji Filmowej w WDK w Kielcach. Autorka scenariuszy metodycznych oraz publikacji o tematyce filmoznawczej, współautorka podręczników do języka polskiego dla szkół ponadpodstawowych „Ponad słowami”. Laureatka Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Edukacja młodego widza dla Liderów Filmoteki Szkolnej w 2015 roku. W roku 2021 otrzymała certyfikowany tytuł Mistrza Pedagogii nadawany przez Ruch Innowacyjny w Edukacji.
Alicja Nowacka – filmoznawczyni, edukatorka i koordynatorka wydarzeń w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Programowała festiwale młodego widza LET'S DOC oraz Kino w Trampkach. Laureatka Grand Prix XXVII Konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla krytyków filmowych.
Warsztaty psychoedukacyjne prowadzone przez psycholożkę Annę Kozioł i Monikę Górską specjalistkę ds. edukacji filmowej z Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Z codziennego doświadczenia wiemy, że czasem trudno rozpocząć rozmowę z uczniami na istotny w danym momencie temat – łatwiej to zrobić, wychodząc od filmu, który angażując emocjonalnie widza, skłania go do refleksji, podzielenia się swoim punktem widzenia. Filmy doskonale sprawdzają się w tej roli.
Film z perspektywy psychoedukacji to: różnorodność form, mnogość punktów widzenia, wielość sposobów wykorzystania, treść jako kontekst do rozważań, obserwacji, analizy i naśladowania, potencjał do przekształcania wiedzy ukrytej w jawną i rozwój widza, to ciekawa forma, studium przypadku, kontekst do szukania rozwiązania problemu, dokument obrazujący wydarzenia, metafora, możliwość doświadczania przeżyć i nauki z nich płynącej. Ta perspektywa będzie dla nas kluczowa podczas warsztatów. Zastanowimy się, dlaczego warto włączać filmy do procesu dydaktyczno-wychowawczego. W jakim celu, w jaki sposób i w jakiej formie. Pokażemy, dlaczego film jest tak efektywnym narzędziem psychoedukacyjnym. W praktyce zbadamy korzyści płynące z lekcji z filmem, poznamy wiele pomocnych do tego narzędzi, przyjrzymy się jak ważna jest psychoedukacja, ale też na sobie wypróbujemy, że oprócz tego, że jest ważna, to działa!
Prowadzenie:
Anna Kozioł – psycholożka dziecięca, trenerka umiejętności społecznych, psychoedukatorka, coachka. Prowadzi konsultacje indywidualne, grupy terapeutyczne oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli. Pracuje z maluszkami przedszkolnymi, dziećmi w wieku szkolnym oraz młodzieżą, a także ich rodzicami. Wspiera dzieci, które w procesie swojego rozwój u napotkały różnego rodzaju trudności, w tym emocjonalne, społeczne, a także dzieci lękowe, z mutyzmem wybiórczym, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, dzieci i młodzież z zaburzeniami nastroju. W pracy bardzo ważne jest dla niej budowanie relacji opartych na empatii, szacunku i zrozumieniu dla siebie i dla innych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Monika Górska – główna specjalistka ds. edukacji w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, twórczyni projektów edukacyjnych, koordynuje i prowadzi warsztaty filmowe dla dzieci i młodzieży, w tym Trampolinę do Kina, czyli filmową pracownię edukacyjną skierowaną do najmłodszych odbiorców oraz część edukacyjną festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC. Absolwentka Fotografii (Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi) oraz Animacji Kultury (Wydział Polonistyki UW). Autorka zdjęć, współorganizatorka wielu wystaw, warsztatów i plenerów fotograficznych. Wieloletnia prezeska Stowarzyszenia Fotografów „poniekąd”.
Warsztat „Somatografia. Film w ciele” łączy w sobie dwa obszary: odbiór filmów i świadomość ciała. Kino może być świetnym narzędziem do pogłębiania świadomości siebie i rozwijania relacji z własnym ciałem. W trakcie warsztatu uczestnicy będą korzystać z twórczych i rozwojowych aspektów metod somatycznych, aby badać swoje reakcje emocjonalne i fizyczne na filmy, a także uczyć się ucieleśniać swoje doświadczenia. Poznają też pomysły, na metody edukacyjne, które będą mogli wykorzystać we własnej pracy z grupami.
Do uczestnictwa w warsztacie nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w zakresie pracy z ciałem lub ruchem.
Prowadzenie:
Zuza Sikorska / Bodythinking – trenerka języka ruchu oraz świadomej pracy przez ciało i oddech. Zajmuje się edukacją w obszarze budowania świadomości ciała. Prowadzi praktykę indywidualną oraz szkolenia i warsztaty dla organizacji, instytucji i firm. Pracuje w oparciu o metody integrujące ciało, umysł i emocje, takie jak analiza ruchu (Laban Bartenieff Movement System), Terapia tańcem i ruchem (Dance Movement Therapy), techniki oddechowe (Breath Integration), ucieleśniona medytacja oraz metody somatyczne wspierające regulację układu nerwowego. Więcej: www.bodythinking.pl
Organizator: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy
Partner: Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu
KOLONIE FILMOWE DLA NAUCZYCIELI są częścią projektu Film Education for All, realizowanego przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.