W październiku 2024 uruchomiliśmy pilotazową edycję Pracowni Edukacji Filmowej, czyli kurs doskonalenia zawodowego w obszarze edukacji filmowej dla nauczycieli i nauczycielek oraz edukatorek i edukatorów.
Jesteśmy przekonani, że edukacja jest niemożliwa bez eksperymentowania, poszukiwania rozwiązań a jednocześnie przyzwolenia na popełnianie błędów. Od wielu lat w Centrum Kultury Filmowej zajmujemy się edukacją filmową, która wciąż w Polsce nie jest częścią podstawy programowej w szkołach i szkolnego programu nauczania. Jest za to mnóstwo osób, które w szkołach i innych pozasystemowych formach edukacji, wykorzystują film w swojej pracy dydaktycznej czy wychowawczej. Edukacja filmowa to nie tylko wiedza o języku filmu, historii filmu, analiza filmowa. To też narzędzie w psychoedukacji, wychowaniu, nauce języków i innych szkolnych przedmiotów.
Dlatego otworzyliśmy PRACOWNIĘ EDUKACJI FILMOWEJ, w której nauczyciele/nauczycielki oraz edukatorzy/edukatorki w nieskrępowanej atmosferze wymyślania, kreowania, eksperymentowania, testowania i błędów, będą tworzyć materiały i narzędzia do edukacji filmowej.
Od października 2024 do maja 2025 grupa 15 osób, co dwa tygodnie spotyka się w siedzibie CKF (Aleje Ujazdowskie 20, Warszawa) – w naszym edukacyjnym laboratorium – by wzajemnie się inspirować, zasilać i w duchu metody design thinking* opracowywać swoje pomysły. Towarzyszą im: specjalistka od procesu design thinking i ekspertka od edukacji filmowej oraz zaproszeni goście. Wypracowane pomysły i rozwiązania (materiały i narzędzia) będziemy wdrażać, testować a potem udostępniać innym osobom zajmującym się edukacją filmową.
Interdyscyplinarna metoda myślenia projektowego wykorzystywana do twórczego rozwiązywania różnorodnych problemów. Metoda stosowana jest w różnych branżach – wywodzi się z branży kreatywnej, jest wykorzystywana zarówno w biznesie, jak i w kulturze, czy w tworzeniu innowacji społecznych. Początków design thinking można szukać w idei Bauhaus, w szwedzkim wzornictwie, a także w uruchomionym w 1957 roku na Uniwersytecie Stanforda „Joint Program”, który postulował łącznie sztuki, nauki i użytkownika. Design thinking zajmowali się ludzie z różnych dziedzin, tj. zarówno inżynierowie, projektanci, jak i filozofowie, czy też psychologowie. I to właśnie to połączenie przecinające różne dziedziny jest siłą procesu i pozwala na tworzenie innowacyjnych pomysłów.
Im bardziej różnorodna grupa, tym ciekawsze efekty, dlatego zapraszamy nauczycielki/nauczycieli, edukatorów/edukatorki, którzy zajmują się bardzo różnymi dziedzinami edukacji osób do 19. roku życia.
22.10.2024 (wtorek), g. 18:00-20:00 – spotkanie inspiracyjne 1: Film dokumentalny w edukacji – warsztaty z Niki Padidar (prowadzenie w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski)
5.11.2024 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 1: empatyzacja
3.12.2024 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 2: definiowanie problemu
grudzień – spotkanie inspiracyjne 2: film niemiecki – przegląd z Instytutem Goethego w Warszawie (data zostanie wkrótce potwierdzona)
7.01.2025 (wtorek) g. 18:00-20:30 – spotkanie 3: definiowanie problemu
25.02.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 4: generowanie pomysłów
4.03.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 5: prototypowanie
18.03.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 6: prototypowanie
22.03-29.03.2025 – Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC – testowanie (konkretna data zostanie potwierdzona)
1.04.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 7: testowanie
29.04.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 8: testowanie
27.05.2025 (wtorek), g. 18:00-20:30 – spotkanie 9: zakończenie i podsumowanie
Specjalistka od metody design thinking:
Agata Pyzowska – absolwentka projektowania na warszawskiej ASP i kulturoznawstwa na UW. Od 8 lat pracuje jako projektantka UX, tworząc duże aplikacje i serwisy internetowe. Insiderską wiedzę łączy z krytyczną refleksją nad technologią. Facylituje procesy projektowe oraz prowadzi autorskie warsztaty na temat połączenia z naturą, przyjemności i odpoczynku. Stypendystka Humanity in Action.
Specjalistka od edukacji filmowej:
Karolina Śmigiel – edukatorka filmowa i producentka filmowa, dyrektorka artystyczna Festiwalu Filmów Dokumentalnych LET’S DOC, pomysłodawczyni i koordynatorka programu Skok w Dok. Laboratorium pomysłów dokumentalnych w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, współzałożycielka Stowarzyszenia Otwartego Dziki Bez, kuratorka i organizatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej. Jest koordynatorką programu edukacji medialnej w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę”. Była dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino w Trampkach. Przez kilka lat pracowała w Dziale Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty (jako koordynatorka projektów i zastępczyni dyrektora działu). Jako kuratorka stworzyła autorską kolekcję polskich filmów dla dzieci dla Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Międzynarodowa inicjatywa, której celem jest wzmocnienie edukacji filmowej w Europie Środkowo-Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej na dwóch poziomach. Pierwszy – to proces nauki o sztuce, technice i historii tworzenia filmów, obejmujący takie elementy jak sztuka operatorska, montaż, reżyseria, produkcja i scenopisarstwo. Drugi poziom to podejście edukacyjne, które wykorzystuje filmy do zrozumienia tematów społecznych i politycznych oraz kształtowania umiejętności krytycznego myślenia.
Celem projektu FilmED jest przygotowanie praktycznych szkoleń i narzędzi edukacyjnych, które wypełniają lukę edukacji filmowej w programach nauczania. Mogą z nich korzystać zarówno edukatorzy czy nauczyciele, jak i organizacje czy instytucje edukacyjne.
Pracujemy nad stworzeniem metodologii pracy z filmem oraz scenariuszy edukacji filmowej, które będą wdrażane do codziennej praktyki nauczycieli. W tym celu powstaje też interaktywna strona internetowa, która w jednym miejscu zbierze wypracowywane materiały oraz zapewni praktyczne wsparcie i wskazówki wszystkim zainteresowanym.
Chcemy dotrzeć do tysięcy uczniów w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz zwiększyć ich wiedzę o europejskim kinie i umożliwić głębsze zrozumienie kontekstów społecznych i politycznych, budowanie wymiany kulturowej oraz promowanie wartości europejskich.
Projekt jest realizowany w Polsce, Czechach, Macedonii Północnej, na Słowacji i Węgrzech.
Film Education for All to projekt realizowany przy wsparciu Kreatywnej Europy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.