Wielkość A A A
Kontrast A A

SKOK W DOK

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
Spotkanie z producentkami: Katarzyną Ślesicką i Karoliną Śmigiel
20-12-2021
|

Jakie materiały literacki musi przygotować każdy dokumentalista?

Podczas spotkania z producentkami Katarzyną Ślesicką i Karoliną Śmigiel nasi uczestnicy otrzymali solidną dawkę wiedzy na temat tekstów literackich, które będą musieli napisać, przygotowując się do realizacji swojego filmu, zdobywania funduszy, partnerów i prezentacji projektu. 

Jest to bardzo ważna część pracy nad filmem z dwóch powodów - jeśli chcemy, żeby nasz projekt zdobył fundusze, musimy operować słowem, słowa niosą nasz pomysł. A po drugie pisanie tekstów o naszym filmie jest doskonałym sprawdzianem, czy nasze pomysły i myśli są zrozumiałe dla innych, czy wiemy, o co nam chodzi. Warto dawać do przeczytania teksty o swoim filmie osobom niezwiązanym z projektem, ani nawet z branżą filmową. W naszych tekstach najważniejsze jest utrzymanie uwagi czytającego, jeśli gubi się w jakimś punkcie jest to znak dla nas, że ten moment musimy dopracować. 

 

Teksty literackie, które każdy z filmowców musi napisać o swoim filmie:

Logline - KTO, GDZIE, CO, PO CO, różnica między taglinem a loglinem

Synopsis - BOHATER, CEL, PRZESZKODA, OBIETNICA

Treatment - OPIS ŚWIATA, PODRÓŻ BOHATERA, PRZEMIANA, FINAŁ - o czym jest ta historia? Co chcesz powiedzieć przez tę historię?

Scenariusz - FORMA DRAMATYCZNA; OPIS SCEN DO REALIZACJI FILMOWEJ

 

Na przykładach omawialiśmy jak każdy z tych tekstów może wyglądać - czego unikać, co uwypuklać.

Wszystkie teksty muszą być wobec siebie komplementarne, nie możemy powtarzać tych samych informacji, muszą one wzajemnie na siebie pracować - często prezentowane są w jednym katalogu projektu.

 

Poniżej przedstawiamy wam kilka przydatnych wskazówek:

DON’T TELL THE STORY, SELL THE STORY - nie tylko opowiadamy historię, ale mamy sprawić, żeby ktoś się w niej zakochał 

NIE MYL TEMATU Z HISTORIĄ (SUBJECT VS STORY) -  mamy te same tematy, ale one mogą być różnie opowiedziane

PRECYZYJNIE DOBIERAJ SŁOWA - unikaj zbędnych szczegółów, wątków pobocznych, skomplikowanej formy. Nie bój się prostoty

STRUKTURA OPOWIEŚCI - warto zadbać o przemyślaną strukturę opowieści (jeśli rzeczywistość, o której opowiadamy ma ku temu potencjał) i oddać ją w materiałach literackich

Autor:
wróć do listy