Program tegorocznej edycji skierowany jest do wszystkich młodych odbiorców ze wszystkich grup wiekowych. Wszystkie treści publikowane dla nich na platformie VOD Warszawa są bezpieczne, edukacyjne i rozwojowe, dlatego już dzisiaj zapraszamy do założenia konta i zaplanowania listopadowych wieczorów wspólnie z nami.
Otaczająca rzeczywistość zmienia się dynamicznie. Festiwal co roku modyfikuje swoją formułę. Odpowiada na przemiany i potrzeby swoich odbiorców, którymi niezmiennie są młodzi ludzie. Naszym głównym celem jest budowanie z nimi partnerskiego dialogu na wielu poziomach. Inwencję traktujemy zatem nie jako wychodzenie „przed szereg”, lecz „nadążanie” za młodymi widzami i widzkami – podkreśla dyrektor artystyczny Festiwalu, Wojciech Faruga.
Tegoroczna edycja Festiwalu jest po raz drugi realizowana w formule hybrydowej. Transmitowane spektakle festiwalu będą bezpłatnie dostępne na platformie VOD Warszawa, która pozwala na dostęp do różnych dziedzin sztuki i kultury.
Mieszkanki i mieszkańcy Warszawy mają wreszcie jedno miejsce w sieci, gdzie znajdą ofertę kulturalną przygotowaną specjalnie z myślą o nich. To zarazem miejsce, w którym publikujemy treści bezpieczne i interesujące dla dzieci i młodzieży oraz edukacyjne, rozwijające wrażliwość i ciekawość świata. Ogromnie cieszymy się na myśl o współpracy z festiwalem KORCZAK DZISIAJ i już teraz serdecznie na niego zapraszamy – dodaje Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, operatora platformy VOD Warszawa.
Program tegorocznej edycji, jak co roku, skierowany jest do wszystkich młodych odbiorców ze wszystkich grup wiekowych. Zarówno starsze nastolatki jak „najnaje” znajdą propozycje stworzone w oparciu o wiedzę i rozumienie ich potrzeb i uwarunkowań percepcyjnych. Zobaczymy nowatorskie odczytania klasycznych pozycji repertuarowych („Piotruś pan i Jakub Hak” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), młodą dramaturgię ( „Ojeja, albo o dziewczynce, która nie znała własnego imienia” z Wrocławskiego Teatru Lalek, „Ach jeżeli, przyjdę dać tak okrutne moje ostatnie pożegnanie” z Teatru Polskiego w Bydgoszczy). Widocznym elementem tegorocznej edycji są spektakle powstające w dialogu i wspólnej obecności profesjonalnych artystów i młodych uczestników procesu twórczego, gdzie teatr rodzi się ze spotkania i wspólnej refleksji nad otaczającą nas rzeczywistością („Przemiany”z ze STUDIO teatrgalerii w koprodukcji z Teatrem Polskim i Małą Boską Komedią i „Autokorekta” z TR Warszawa). Znaczącym elementem tegorocznego programu są spektakle odwołujące się wprost do historii („Rutka” z Teatru Lalek Arlekin w Łodzi oraz „Story Lab 1981. Stan Wojenny” z Teatru Ochoty w Warszawie).
Spektakle festiwalowe będą dostępne od 14 listopada w wybrane dni od godziny 11:00 do północy, dlatego organizatorzy zachęcają, by już dzisiaj założyć sobie konta na platformie VOD Warszawa i dodać je do ulubionych, by nie przegapić żadnej premiery.
To spektakl dla całej rodziny, rozgrywający się w baśniowej scenerii, ale dotykający spraw bliskich wszystkim rodzicom i dzieciom. Przedstawienie stawia pytania o to,
co nazywamy sukcesem a co porażką, czy jedyną drogą do szczęścia jest nieustanny rozwój i czy rzeczywiście wszystko da się ulepszyć?
Dla wszystkich, którzy znają historię Piotrusia Pana i dla widzów, którzy do Nibylandii przeniosą się po raz pierwszy, Teatr Słowackiego w Krakowie przygotował całkiem nową opowieść o Wiecznym Chłopcu, Wendy, potężnych Wróżkach i słynnym piracie Jakubie Haku, czerpiącą garściami z blasku oryginału.
Spektakl o dorastaniu dla młodzieży i dorosłych. Swój nowy spektakl reżyser Michał Borczuch opiera na tytułowych „Przemianach” Owidiusza, aktorskich improwizacjach oraz tekście Joanny Bednarczyk, który powstał we współpracy z młodzieżą zaangażowaną w proces twórczy spektaklu.
To oparta na baśni Hansa Christiana Andersena historia dziewczynki Gerdy, która – z misją ratunkową – wyrusza w najważniejszą w swoim życiu podróż. Chce odnaleźć i uwolnić swojego przyjaciela Kaja, uwiedzionego przez potężną i tajemniczą Królową Śniegu. Baśń rozgrywa się zarówno w Kopenhadze, tuż przed wybuchem I Wojny Światowej, jak i podczas całego XX w., w miejscach najbardziej fantastycznych i odległych – na dalekiej zmarzniętej północy, tam, gdzie rzeczywistość spotyka się z magią.
Dziewiętnastego kwietnia, o godzinie dwudziestej trzeciej dwadzieścia, Słoń Pistacjusz połknął Księżyc. Tak zaczyna się nasza historia – opowieść o Słoniu, który niechcący połknął księżyc, o Wilku, który próbuje ów księżyc odzyskać i o Edgarze, Najmniejszym Ziarenku Piasku, przekonanym, że zostało stworzone do rzeczy wielkich.
Czy można oswoić tyranozaura? Można! Porce i Lana, bohaterki spektaklu, który powstał na podstawie książki Tiny Oziewicz ”Traktorzystki i Tyranozaur”, wiedzą jak to zrobić. Wystarczy być bardzo odważnym i nie bać się wyruszyć w nieznane.
Przedstawienie oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej „Rutka”. Powieść – nagrodzona w 2016 roku nagrodą literacką polskiej sekcji IBBY – w poetycki, surrealny i nie pozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie. Spektakl grany był w placówkach edukacyjnych znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta, w szkołach mieszczących się w rejonach opisanych przez Joannę Fabicką w książce.
Autokorekta jest kolejnym po „To my jesteśmy przyszłością!” (Teatr Nowy Proxima w Krakowie) projektem teatralnym, w którym Jakub Skrzywanek wspólnie z innymi twórczyniami i twórcami (Magda Mosiewicz, Aleksandr Prowaliński, Anna Axer Fijałkowska) zaprosił do współtworzenia spektaklu licealistki i licealistów wkraczających w pełnoletniość – Amelię, Jagodę, Kaję, Natalią, Ostapa, Aleksa i Zosię.
"Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie" to spektakl inspirowany "Antygoną" Sofoklesa, powstały na bazie zespołowego researchu i improwizacji. Wytworzone na czas spektaklu tymczasowe muzeum migrujących obiektów żałobnych stanie się przestrzenią publicznego uprawniania upamiętnień i opłakiwania.
Zafascynowani światami z Hobbita, Harrego Pottera czy Gry o tron zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata?
Na 13 grudnia 2021 r. przypada 40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Dla zaangażowanych w proces twórczy artystów i młodych ludzi jest to okazja by wrócić do tych wydarzeń, albo w wypadku młodych - poznać je - i spojrzeć na nie z innej, być może zaskakującej perspektywy.
KORCZAK DZISIAJ skupia się na dorobku i metodach pracy ważnych w tradycji polskiego teatru dla młodych widzów i widzek – pedagożek teatru. Bohaterką zeszłorocznej edycji była założycielka Festiwalu – Halina Machulska. W tym roku prezentowana będzie sylwetka aktorki, reżyserki, scenografki, trenerki, pedagog teatru, dramoterapeutki, animatorki społecznej i założycielki Teatru i Fundacji Wierzbak – Grażyny Wydrowskiej. W tym roku ASSITEJ Polska i Festiwal KORCZAK DZISIAJ są organizatorami rezydencji artystycznej białoruskiej artystki Natalii Levanavej. Efekty współpracy z uczniami Szkoły Aktorskiej Machulskich w obrębie pracy dla „najnajmłodszych” zostaną pokazane na Festiwalu.