Na początek szybki rachunek sumienia – kto z Was zostaje w kinie do końca napisów? Odpowiedź na razie zachowajcie dla siebie, a my w cyklu „Poza Kadrem” pokażemy, że warto, a wręcz – wypada. Każde dzieło filmowe to efekt wysiłku nie tylko twórczego, ale i zbiorowego.
– mówi Katarzyna Borowiecka, autorka cyklu i prowadząca spotkania.
Jaka magia jest możliwa tylko na zdjęciach próbnych? Czy charakteryzacja do filmu czarno-białego jest taka sama jak do koloru? Jak daleko trzeba szukać kostiumów do filmu historycznego? Czy w każdym filmie są efekty komputerowe? Czy scenarzysta rozpoznaje swój scenariusz w gotowym filmie? O wszystkim, co na planie odbywa się poza kadrem, o różnych aspektach i różnych etapach pracy nad filmem porozmawiamy tej jesieni z naszymi gośćmi (m.in. Paulina Krajnik – reżyserka obsady filmu „Najmro. Kocha. kradnie, szanuje” i Marcin Ciastoń – autor scenariusza do filmu „Hiacynt”). A oni podzielą się z nami wspomnieniami z najróżniejszych planów filmowych.
Zdarza Wam się po obejrzeniu filmu stwierdzić, że aktor czy aktorka urodzili się, by zagrać TĘ rolę? Ale wcześniej ktoś musiał to w nich zauważyć… To ich wprawne oko musi dostrzec konkretną postać w tej jednej osobie spośród wszystkich pojawiających się na zdjęciach próbnych. Tam - w dialogu i czasem improwizacji - powstają pierwsze zalążki postaci. Jak się je przeprowadza casting? Na czym polega wciąż nie doceniana branżowymi nagrodami praca reżyserów i reżyserek obsady?
O tym opowie reżyserka obsady takich filmów jak: „Najmro. Kocha. kradnie, szanuje”, „IO”, „Inni ludzie”, „Nina” czy „Prime Time” - Paulina Krajnik.
Dobra historia to podstawa. Wszystko zaczyna się od scenariusza, ale czy zawsze o tym pamiętamy? Jak (i gdzie) się tego nauczyć? Czy scenarzyści mają wpływ na historię po postawieniu ostatniej kropki? Jak się pracuje w duecie, a jak solo? Czym się różni pisanie scenariusza filmu dla młodych widzów, od pisania dla dorosłych? Na te i wiele innych pytań odpowie nasz Gość, nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za scenariusz do filmu „Hiacynt” - Marcin Ciastoń.
Zimne mieszkanie fitness influencerki, Walia we Wrocławiu i zamknięty, choć rozkwitający wyobraźnią świat bliźniaczek June i Jennifer GIbbons, stary wałbrzyski dom bohaterki „Ciemno, prawie noc” - jak się buduje (z naciskiem na buduje) nowe światy na hali i w lokacjach? Z kim najbliżej współpracuje pion scenograficzny? Jak się trafia do tego zawodu? Między innymi o tym porozmawiamy ze scenografką filmów „The Silent Twins”, „Sweat” czy „Moje wspaniałe życie” - Jagną Dobesz.
Oprócz muzyki oryginalnej w filmach jest muzyka, którą znamy skądinąd, a która niekiedy tak organicznie splata się z obrazem, że kiedy kolejny raz słyszymy „Town Called Malice” to mamy przed oczami tańczącego Billy’ego Elliota. Po angielsku ta funkcja nazywa się music supervisor, po polsku – konsultant muzyczny, a nieoficjalnie – oprawca muzyczny. O tym, co się kryje pod tą nazwą, porozmawiamy z konsultantem muzycznym filmów „IO”, „Inni ludzie”, „Fuga”, „Ostatni komers”, „Syndrom Hamleta”, „Mr. Jones” czy „Baby Bump” – Pawłem Juzwukiem.
Projektowanie i szycie to jedno, buszowanie po najróżniejszych sklepach z odzieżą – drugie, ale jest jeszcze trzecie – podróże w poszukiwaniu egzotyki i historii. A i to nie wystarczy, żeby opisać zakres pracy kostiumografów. O pomysłowości w obliczu małego budżetu, współpracy z aktorami i drobiazgach, które pomagają budować postać opowie kostiumografka, Emilia Czartoryska.
Odrąbane kończyny, nieboszczycy na stole w prosektorium, zmutowane potwory, organy wewnętrzne, „krew, pot i łzy” – o to wszystko dbają na planie twórcy efektów charakteryzatorskich. Jak to się robi, żeby wyglądało tak obrzydliwie naturalnie? Ile czasu i wysiłku wymaga przygotowanie ludzkiej głowy czy wyjątkowo poszarpanej rany? O tym opowie specjalistka od charakteryzacji fx przy filmach „W lesie dziś nie zaśnie nikt” czy „Córki dancingu” i serialach: „Minuta ciszy” i „Krakowskie potwory” – Wanda Tatucha-Kędzierzawska.
Dziennikarka (głównie) filmowa. W Trójce prowadziła między innymi nagrodzoną MediaTORem audycję ABCpopkultury. W Canal+ prowadziła magazyn Aktualności Filmowe. Teraz w Radiu 357 prowadzi autorską filmową audycję Ekranizacja. W chwilach wolnych od pracy chodzi do kina. W chwilach wolnych od kina - czyta komiksy.