Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
MARZEC / KWIECIEŃ - KLUB FILMOWY U20. FILMOWI RYZYKANCI
05-04-2023 19:00
|

Zapraszamy na cotygodniowe spotkania KLUBU FILMOWEGO U20. Filmowi ryzykanci, który poprowadzi edukatorka i krytyczka filmowa i popkulturowa Kaja Klimek.

Spotykamy się w każdą środę o 19:00 w Studio U20 (Aleje Ujazdowskie 20)

Filmowi Ryzykanci to dziesięć spotkań, dziesięć filmów i dziesięć oryginalnych wizji filmowych. Ich twórcy to prawdziwi ryzykanci. Działają zgodnie z zasadą: kto nie ryzykuje, ten... nie zrobi nowatorskiego, porywającego, przykuwającego widza do ekranu filmu. To, jak żonglują formą filmową, jak bawią się językiem kina zaskakuje i imponuje, ale bywa, że tumani i przestrasza. Przyda się zatem mały przewodnik w postaci pogadanki przed seansem, która zwróci uwagę na najważniejsze wątki, chwyty filmowe i tematy charakterystyczne dla tych filmowych eksperymentów.

Kaja Klimek - Edukatorka, tłumaczka i krytyczka filmowa i popkulturowa. Nieustannie dyskutuje o filmach i serialach – z widzami, gdy tylko nadarzy się okazja, z twórcami na festiwalach, z innymi krytykami w mediach, ze studentami na Uniwersytetach Warszawskim i SWPS, i co najważniejsze: z dzieciakami i młodzieżą w ramach programów edukacji filmowej. Prowadzi program Seriaale w TVN Fabuła oraz Warsztat Filmowy w Red Carpet TV. W każdy piątek w Dzień Dobry TVN opowiada o filmach. W internecie działa jako Kajutex (YT, FB, IG, TT - jako kajutex.pl).

01.03 - „Strefa nagości” reż. Urszula Antoniak

Główny temat spotkania: historia opowiedziana bez dialogu

Jeśli punktem wyjścia dla filmu jest cytat z Rolanda Barthesa, to wiedz, że coś się dzieje. To, co przeczytamy na planszach to niemal jedyne słowa, które w jakiejkolwiek formie padają z ekranu. Reszta wydarza się tylko - i aż - w grze spojrzeń, które ilustrują i nadają formę "Fragmentom dyskursu miłosnego" francuskiego autora. A my? Patrzymy na patrzące na siebie bohaterki. Efektem jest arcyciekawe ćwiczenie z percepcji kina.

08.03 - „Baby Bump” reż. Kuba Czekaj

Główny temat spotkania: Teledysk narzędziem przedstawienia świata wyobrażonego

Kino kocha opowieści o dojrzewaniu - liryczne, dynamiczne, szalone. Skoro w tym czasie burzy (hormonów) i naporu (emocji) dzieje się tak wiele, to i forma filmowa pozwala zaszaleć, eksperymentować i przekraczać granice. Kuba Czekaj i jego drużyna, z młodym Kacprem Olszewskim na czele nie boją się niczego. Efektem jest kalejdoskop obrazów, wrażeń i słów - bez kompromisów.

15.03 - „Performer” reż. Łukasz Ronduda, Maciej Sobieszczański

Główny temat spotkania: Sztuka performatywna w filmie. Łączenie gatunków sztuki

Gdzie jest miejsce dla kino-sztuki? Black box czy white cube - albo: jednak kino czy może galeria sztuki? Kiedy jeden z reżyserów to jednocześnie kurator sztuki, a film reprezentuje tzw. zwrot artystyczny w polskim kinie to takie pytania nabierają nowego sensu. "Performer" to opowieść o artyście, w którego wciela się Oskar Dawicki, a na drugim planie plejada polskich aktorów. 

29.03 - „Wojna polsko- ruska” reż. Xawery Żuławski

Główny temat spotkania: relacja literatury z filmem, intertekstualna gra z innymi filmami

Czym jest dobra filmowa adaptacja książki? Czy chodzi o to, żeby twórcy filmu maksymalnie wiernie oddali to, co opisała autorka pierwotna? A może o wytyczenie nowej drogi ku własnej wersji opowieści, która zaczęła się w pierwotnym tekście? W przypadku "Wojny polsko-ruskiej" to zderzenie dwóch twórczych żywiołów, dwóch mocnych koncepcji i dwóch osobowości: Doroty Masłowskiej i Xawerego Żuławskiego. Efektem może być tylko wybuch o potężnej sile. 

05.04 - „Wszystko wszędzie naraz” reż. Daniel Kwan, Daniel Scheinert

Tytuł filmu, który w tym roku rozbił oskarowy bank brzmi jak filozofia życia albo metafora naszych czasów. Przebodźcowanie, wielozadaniowość i potrzeba (społeczny nakaz?), byśmy byli najlepszą możliwą wersją siebie kojarzą się mocno z naszą rzeczywistością. Ale dla bohaterki, granej przez Michelle Yeoh, która do ryzykantek zdecydowanie nie należy, okażą się misją, zadaniem i jedyną drogą. Kawalkada konceptów, feeria barw i intensywny montaż - aż nie chce się wierzyć, że tak szalony film został przez hołdującą tradycjom Amerykańską Akademię Filmową uznany za (jej zdaniem) najlepszy!

12.04 - „Vortex” reż. Gaspar Noé

Mistrz francuskiej ekstremy i król przesteru wizualnego tworzy wyciszoną opowieść o parze starszych ludzi u progu ostatniej podróży? To ryzyko dla króla ryzykantów. Gaspar Noé nigdy nie stronił od mocnych eksperymentów na żywym organizmie, jaką są widzowie, a tutaj podobnych środków używa, by wywołać inne efekty niż zawroty głowy i zadyszka. To lekcja cierpliwości, zachęta do zadumy i refleksji... ale wciąż w jego stylu!

19.04 - „1970” reż. Tomasz Wolski

Główny temat spotkania: Dokument filmowy oparty na rejestracji dźwiękowej

Animowany dokument to niezwykła forma: łączy dwa rodzaje filmowe, które dzieli wszystko. Animację kojarzymy z lekką formą, dokument z Prawdą, przez duże P. W przypadku filmu Tomasza Wolskiego dorzucić musimy A jak Archiwalia - bo to z nich twórca czerpie zarówno dźwięki, jak i obrazy. Efektem jest niezwykle wciągająca opowieść o wydarzeniach grudnia 1970 roku na Wybrzeżu.

Patronat:

wróć do listy