Zapraszamy na 6 intensywnych warsztatów z jedną z najwybitniejszych twórczyń polskiego kina, Joanną Kos-Krauze oraz psycholożką i profilerką policyjną Urszulą Cur. Przyjrzymy się różnym typom kobiecych bohaterek obecnym w polskim kinie, i wspólnie omówimy postacie tworzone przez uczestniczki/uczestników kursu.
Bez dobrze skonstruowanej postaci trudno wyobrazić sobie emocjonujący film, książkę, sztukę teatralną czy reportaż. W światowym kinie, po latach marginalizacji, to kobiety mają głos. Jakie postacie stworzyło polskie kino do tej pory, a jakich nadal nam brakuje? W jakie pułapki wpadamy wymyślając swoje historie, a gdzie są jeszcze nieodkryte obszary? W jaki sposób pogłębiona znajomość mechanizmów psychologicznych oraz obserwacji społecznych może nam pomóc w zbudowaniu przekonujących, autentycznych postaci?
W grafice ilustrującej informację o kursie został użyty kadr z filmu "Ptaki śpiewają w Kigali" reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, fot. Wojciech Staroń.
- analiza psychologiczna postaci kobiecych w polskim kinie
- analiza wybranych filmów
- omówienie specyfiki reżyserii kryminalnej
- uwrażliwienie na stereotypizację postaci z mniejszości społecznych, etnicznych, seksualnych
- ukazanie konsekwencji społecznych związane z przemocą na ekranie
- omówienie projektów własnych uczestniczek i uczestników kursu (filmowych, teatralnych bądź literackich)
- konstruowania profili psychologicznych postaci
- budowania psychologii postaci kobiecych w scenariuszu
- tworzenia wiarygodnej biografii postaci, od motywacji do celu
- odkrywania i budowania znaczenia komunikatów pozasłownych
- opracowania łuku postaci
- studentów_ki (nie tylko szkół filmowych i kierunków artystycznych)
- poczatkujących adeptów_ki scenariopisarstwa i innych twórców_czynie filmowych
- edukatorów_ki kulturalnych, streetworkerów_ki
- dziennikarzy_ki, reporterów_ki
- nauczycieli_ki i pedagogów_żki
Każde spotkanie będzie się składało z dwóch przenikających się części:
- teoretycznej (wykład, prezentacja, analiza, case study, dyskusja)
- praktycznej (warsztat kreatywny – praca w grupie, symulacja wydarzenia, burza mózgów, tworzenie profili postaci)
W ramach kursu uczestniczki i uczestnicy mogą pracować nad własnymi tekstami (treatmentami filmowymi lub krótkimi formami literackimi), które mogą zostać omówione na ostatnim spotkaniu.
- uzupełnij formularz zgłoszeniowy najpóźniej do 02.04.2023
Osoby zakwalifikowane na kurs będą musiały dokonać opłaty za udział w wysokości 1200 zł najpóźniej do 4 kwietnia na dane do przelewu przesłane w mailu potwierdzającym. Zostanie on przesłany najpóźniej 4 kwietnia.
- dokonaj opłaty w wysokości 1200 zł (na dane, które dostaniesz w mailu) najpóźniej do 07.04.2023
14.04.2023 / piątek / 16:00 - 19:00 / warsztat 1
16.04.2023 / niedziela / 10:00 -14:00 / warsztat 2
28.04.2023 / piątek / 16:00 - 19:00 / warsztat 3
30.04.2023 / niedziela / 10:00 -14:00 / warsztat 4
12.05.2023 / piątek / 16:00 - 19:00 / warsztat 5
14.05.2023 / niedziela / 10:00 -14:00 / warsztat 6
Wymagana jest znajomość filmów z poniższej listy, motywacja uczestników i otwartość na poruszaną tematykę. Kurs dla osób pełnoletnich.
Filmy: Plac Zbawiciela, Kobieta na dachu, Śubuk, Fucking Borholm, Dzień Kobiet, Papusza, Ptaki śpiewają w Kigali, Nina, Żurek, Iluzja, Prosta historia o morderstwie, Pokot, Sukienka, Aria Diva, Sztuka Kochania, 365 Dni, Pokusa, Big Love, Kobieta Samotna, Matka Królów, Noce i Dnie, Jak być Kochaną, Sprawa Gorgonowej, Anna i wampir, Dzieje Grzechu.
Raport: https://pisf.pl/wp-content/uploads/2023/02/rowneszanse_raport_PL-EN_9-12-1.pdf
organizatorem warsztatów jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy
liczba miejsc w grupie: 10-15 osób
czas trwania zajęć: 3 godziny – piątki, 4 godziny - niedziele
cena: 1200 zł
warsztaty będą odbywać się w siedzibie CKF, Aleje Ujazdowskie 20, Warszawa
kontakt: Monika Górska, mgorska@ckf.waw.pl, tel. 797 936 336
Polka w kontekście przemian społecznych (transformacja ustrojowa i ekonomiczna). Emancypacja bohaterek w polskim kinie - krótki rys postaci, kiedyś i dziś (filmy: „Plac Zbawiciela”, „Kobieta na dachu”, „Śubuk”, „Fucking Borholm”, „Dzień kobiet”, „Kobieta samotna”, „Matka Królów”, „Noce i dnie”, „Jak być kochaną”). Cześć warsztatowa: jak budować psychologię postaci kobiecych w scenariuszu – cz. 1
Obecność kobiet w procesie twórczym – analiza raportu PISF z lutego 2023 „Równe Szanse”. Przemoc wobec kobiet w polskim kinie – na ekranie i na planie. „Zafałszowany obraz” - konsekwencje społeczne. Cześć warsztatowa: jak budować psychologię postaci kobiecych w scenariuszu – cz. 2
Scena zbrodni jak scena teatralna – psychogeografia przestępstw (filmy: „Sprawa Gorgonowej”,„Anna i wampir”, „Prosta historia o morderstwie”, „Pokot” „Sukienka”, „Aria Diva”). Od motywacji do celu – tworzenie wiarygodnej biografii postaci. Znaczenie komunikatów pozasłownych. Etyka kina kryminalnego. Cześć warsztatowa: konstruowanie profili psychologicznych postaci, cz. 1
Polka odkrywa seksualność, ale czy na pewno? (filmy: „Sztuka Kochania”, „365 Dni”, „Pokusa”, „Big Love”, „Dzieje Grzechu”) Jak opowiadać o seksualności? Jak kręcić sceny intymne? Nowe zawody filmowe: koordynator intymności. Cześć warsztatowa: konstruowanie profili psychologicznych postaci, cz. 2
Kobiety z mniejszości: etnicznej, ekonomicznej, seksualnej, społecznej (filmy: „Papusza”, „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Nina”, „Żurek”, „Iluzja”). Cześć warsztatowa: Konstruowanie profili psychologicznych postaci z wybranej grupy mniejszościowej.
Cześć warsztatowa: omówienie i analiza projektów uczestników. Konsultacje indywidualne projektów. Podsumowanie, feedback dla uczestników, ewaluacja kursu.
Reżyserka, scenarzystka i producentka. Urodzona w 1972. Współautorka obsypanych nagrodami „Papuszy”, „Placu Zbawiciela” i „Mojego Nikifora”. Przewodnicząca Związku Zawodowego Reżyserów Polskich w latach 2013-2018, obecne wiceprzewodnicząca. W latach 2006-2013 Przewodnicząca Sekcji Scenarzystów Polskich, członkini Rady Artystycznej Studia Filmowego im. Andrzeja Munka oraz Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Silesia Film Fund, Gdynia Film Fund i Eurimages w Strasburgu. Ostatni film „Ptaki Śpiewają w Kigali”, został nagrodzony na kilkudziesięciu festiwalach na świecie m.in.. : w Karlowych Warach (Nagroda dla najlepszej aktorki - Jowita Budnik i Eliane Umuhire) , Chicago (Nagroda za najlepszą reżyserię, Nagroda dla najlepszej aktorki - Jowita Budnik i Eliane Umuhire) Locarno (Nagroda First Look), Luxemburgu (Grand Prix), Kalkuta, Stambuł, Krym Gdynia 2017 (Nagroda Srebrne Lwy, Nagroda za główną rolę kobiecą dla Jowity Budnik i Eliane Umuhire), nagroda za montaż.
Młodsza inspektor w stanie spoczynku, psycholog policyjna w latach 1997 – 2019. Absolwentka Podyplomowego Studium Oficerskiego o profilu kryminalnym Wyższej Szkoły Policji i licznych szkoleń specjalistycznych. Od 2001 roku profiluje nieznanych sprawców i opiniuje w sprawach karnych (zabójstwa, przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, zaginięcia i uprowadzenia, niewyjaśnione zgony). Od 2019 psycholog w cywilu i biegła ad hoc w zakresie profilowania psychologicznego nieznanych sprawców. Od 2012 wykładowczyni w Centrum Nauk Sądowych Uniwersytetu Warszawskiego, od 2015 prowadzi zajęcia na Wydziale Psychologii SWPS w Warszawie, od 2021 wykładowczyni w Warszawskiej Szkole Filmowej i na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka programów szkoleniowych (stacjonarnych i gier terenowych) oraz warsztatów specjalistycznych dla psychologów, funkcjonariuszy służb, kuratorów sądowych, sędziów orzekających w sprawach karnych, prokuratorów i asesorów prokuratury, menadżerów. Autorka monografii pt. „Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw” (2021, Wyd. Naukowe Scholar) i współautorka publikacji tematycznych.
Patronat medialny: